Banden inrijden..

marcoo

Die hard MF'er
1 okt 2001
521
0
... in de regen is prut! :(

Heb afgelopen zaterdag een nieuwe Metzeler Mez4 (iemand ervaring mee?) rond mijn achterwiel gekregen, toen was het nog mooi weer maar geen tijd om te rijden. Overigens was het het ritje naar huis al glibberen, of was mijn oude achterband echt zo vierkant?

Hoe dan ook, rest van de week regenachtig dus ik wilde niet rijden. Echter, woensdag moest ik wel. Had nl. gitaarles in Haarlem en het is daar echt belabberd parkeren (en parkeren is al mijn vrouwelijke kant :+ ). Ik rijdt bij ons de dorpsstraat op, heel rustig en gemoedelijk (ben geen held, zeker niet in de regen) stapt opeens mijn achterkant flink opzij :( :( Vervolgens op de A10, een bocht met 100 km/u, voel ik hem weer heel lichtjes bewegen... Komt het door de paranoia of is hij echt zo glad? De hele rit en ook op weg naar huis weer een geglibber van jewelste. Okee nu overdrijf ik een beetje maar met >100pu wordt ik al erg zenuwachtig van die onstabiele achterkant.

Hoe dan ook, donderdag ook maar naar m'n werk over nat wegdek, vanochtend ineens mooi weer maar ja, ook dan kun je hem niet plat rijden want dan rijden er van die koekblikken voor je. En heb je er een ingehaald, rijdt er daarvoor nog een! Waar komen die dingen vandaan man?! ;)

En vanmiddag weer regen en idd, weer onstabiel door de bochten.

Hoe dan ook: als je dringend met de motor moet en je hebt net een nieuwe voor-/achterband en het regent, pak dan eerst een schuurpapiertje of zo, want dit was echt niet leuk meer. |( En met deze weersvoorspelling krijg ik die band natuurlijk nooit rond :(

Zijn er nog anderen met dergelijke ervaringen met inrijden? Hoe pakken jullie zoiets aan?
 
Ik heb er dinsdag nieuwe Pirelli's onder laten leggen, SuperCorsa. Achterband was lek, en voorband was over de helft en niet de goede maat eigenlijk, dus maar een hele nieuwe set. Het wordt zomer, dus ik dacht we doen es leuke banden.

Harstikke nieuw en dus spekglad, gelijk in de regen. Maar gek genoeg had ik er erg weinig last van. In de bochten had ik te weinig lef om ze uit te proberen, maar met remmen echt perfect! :}

In de bochten ging zo'n twee centimeter van de rand in de regen al vanzelf...
 
Ik heb er dinsdag nieuwe Pirelli's onder laten leggen, SuperCorsa. Achterband was lek, en voorband was over de helft en niet de goede maat eigenlijk, dus maar een hele nieuwe set. Het wordt zomer, dus ik dacht we doen es leuke banden.

Harstikke nieuw en dus spekglad, gelijk in de regen. Maar gek genoeg had ik er erg weinig last van. In de bochten had ik te weinig lef om ze uit te proberen, maar met remmen echt perfect! :}

In de bochten ging zo'n twee centimeter van de rand in de regen al vanzelf...
Remmen heb ik nog niet uitgeprobeerd (dwz hard remmen niet, dus houdt die opmerkingen maar voor jullie! *D )want:
1) dan zou er zeker een koekblik de onderkant van mijn motor hebben beschadigd. Ja, ik weet dat je daar niet veel van ziet, maar toch wel zonde he. Bovendien loopt er een stuk uitlaatpijp daar.
2) mijn 'oude' voorband er nog steeds onderzit (Pirelli Dragon GTS). Is wel aardig rondgesleten (geen glimranden meer, wel rullen eraan }) )

Blij dat de SC's het wel goed doen. Zou ze wel graag willen hebben, maar rijdt iets teveel langzaam rechtuit (files, snelwegen enzo) dus zou slechts binnen 3000km een plat vlak van 5cm breed hebben '(

Merkte jij ook iets van instabiliteit in je motor in de bochten? Ik heb ook niet bepaald mijn uitlaat aan de grond gereden of zo, maar toch was het erg vervelend.

Bovendien heb ik de dag erna in de Promotor gelezen dat de Metzeler Z4 (zal wel gelijk zijn aan mijn Mez4?) op droog best een goede band is, maar op nat is het 3x niets. Absoluut geen grip. Nou, ik heb het gemerkt.
 
niet zo handig om met droog weer niet ff je banden te ronden. Kzou in jou geval ook eerder voor MEZ1 gaan, of BT010.
kheb me mezzies wel vaker ingereden in de regen, maar je hebt wel een fluwelen handje nodig... ;)
 
Nee geen last van instabiliteit. En normaal gesproken rijd ik ook heel wat rechte snelweg kilometers, maar ik heb vakantie dus nu ff niet hoop ik.
 
Na 20 kilometer op de Sportecs ook de regen in... Viel best wel mee... effe rustig rijden, maar geen instabiliteit met 110 door een bocht die ik met droog weer met 150-160 pak... 180 - 200 rechtuit was ook geen probleem (met regen zonder regenkleding en een lege snelweg wil je wel eens doorrijden, scaht dat ik toen zo'n 45-50 kilometer had gedaan voor het gas er flink opging...) En dat was met voor én achter nieuw... Voelde wel na 200 kilometer pas echt vertrouwd aan in bochten, maar dat kan ook zijn omdat ik Contiforce gewend was met een hogere 120/70-17 ipv 120/60-17...
 
Op zaterdag 06 juli 2002 00:17 schreef DeGroteMuis het volgende:
Na 20 kilometer op de Sportecs ook de regen in... Viel best wel mee... effe rustig rijden, maar geen instabiliteit met 110 door een bocht die ik met droog weer met 150-160 pak... En dat was met voor én achter nieuw... Voelde wel na 200 kilometer pas echt vertrouwd aan, maar dat kan ook zijn omdat ik Contiforce gewend was met een hogere 120/70-17 ipv 120/60-17...

Dan wordt de band minder hoog, en minder rond dus hij wordt iets 'zenuwachtiger'? Toch?
 
Dan wordt de band minder hoog, en minder rond dus hij wordt iets 'zenuwachtiger'? Toch?
Juist. Kan ook zijn dat het hierdoor dus wennen was. Stuurt wel wat scherper en da's fijn. Samen met de iets hogere achterkant (dacht 6 mm) stuurt ie echt soepeler dan een standaard ZX-6R... :) Dat ie iets nerveuzer is, wordt weer aardig gecompenseerd door die 105 kilo aan bestuurder... :P
 
Metzeler banden betekenen in mijn ervaring glippen en glijden.
Toen ik mijn laatste motor kocht had ik bij de dealer nieuwe banden bedongen. bij het ophalen bleken er metzelers onder te liggen, ik heb ze op eigen kosten daarna na 300 km vervangen.
Tizs gewoon kut
 
Metzeler banden betekenen in mijn ervaring glippen en glijden.
Toen ik mijn laatste motor kocht had ik bij de dealer nieuwe banden bedongen. bij het ophalen bleken er metzelers onder te liggen, ik heb ze op eigen kosten daarna na 300 km vervangen.
Tizs gewoon kut
Welke? MEZ 3 ofzo? Hoor wel vaker klachten over Metzelers, maar zelf nergens last van (behalve een licht vierkante achterband na 800 kilometer autobahn in een weekend). Ik heb Sportec M1 bandjes, btw...
 
Juist. Kan ook zijn dat het hierdoor dus wennen was. Stuurt wel wat scherper en da's fijn. Samen met de iets hogere achterkant (dacht 6 mm) stuurt ie echt soepeler dan een standaard ZX-6R... :) Dat ie iets nerveuzer is, wordt weer aardig gecompenseerd door die 105 kilo aan bestuurder... :P

Volgens mij werkt het een beetje twee kanten op, hij stuurt sneller in doordat hij voor lager staat, maar de band is iets minder rond, dus eenmal in de bocht hangend moet je weer iets meer doen om hem zo te houden...

Al zal je d'r in de praktijk weinig van merken.
 
Volgens mij werkt het een beetje twee kanten op, hij stuurt sneller in doordat hij voor lager staat, maar de band is iets minder rond, dus eenmal in de bocht hangend moet je weer iets meer doen om hem zo te houden...

Al zal je d'r in de praktijk weinig van merken.
Volgens mij is de ronding gelijk, alleen de wanghoogte wijkt wat af... Hoe dan ook, ik merk er weinig van...Maar da's ook deels te danken aan de Conti's die er eerst onder zaten... Die waren helemaal niet zo rond...
 
... in de regen is prut! :(

Heb afgelopen zaterdag een nieuwe Metzeler Mez4 (iemand ervaring mee?) rond mijn achterwiel gekregen,

Ik mag hopen dat je ze inderdaad gekregen hebt. Als je ervoor betaald hebt ben je mooi stom geweest. Zelf heb ik er inderdaad ervaring mee, ze zaten onder mijn sv650s toen ik deze kocht. Ik kan er een heel verhaal over houden, maar om het kort te maken zijn het gewoon kutbanden. Op echt bochtige wegen kun je er met warm weer best behoorlijk mee rijden, maar kijk uit als je na een recht stuk weg een bocht tegenkomt !, ze geven geen grip meer en je moet ze opnieuw opwarmen. In de regen rijden is al helemaal geen pretje. Je zou zeggen dat zulke harde banden dan wel heel lang mee zouden moeten gaan, maar dat valt vies tegen, na 8000km was de achterband helemaal op. Nu heb ik een BT020 achterband, deze geeft veel meer grip en is na 12000km nog niet op (wel bijna trouwens).
 
banden inrijden?
ik haal er altijd even een doek met thinner overheen.
niet teveel op de doek en dan alles netjes afpoetsen.
dan is die gladde laag meteen weg.
vroeger haalde ze bij redbullman in de zaak even een vijl over je band (hij draaide dan op het balanceer app).
maar thinner werkt beter
ik ben daar nee begonnen toen ik met de blade bijna een hight sider kreeg.
ik had achter net een nieuwe band en wilde hem met wat links en recht gooien op ruwen ,ik gaf echter teveel gas en hij brak achterweg.
het liep gelukkig goed af ,maar sinds dien weet ik dat een nieuwe band echt glad is :+
 
Yup, ikke gisteren ook nieuwe BT010's voor en achter erom laten liggen. Eerste 50 KM's rustig aangedaan en voelde ze soms echt ff glijden nu perfect!

Man oh man, had ik dit eerder geweten dan waren die fukking Macadams er al eerder vanaf gegaan. ;)
 
niet zo handig om met droog weer niet ff je banden te ronden. Kzou in jou geval ook eerder voor MEZ1 gaan, of BT010.
kheb me mezzies wel vaker ingereden in de regen, maar je hebt wel een fluwelen handje nodig... ;)

Ja, ik had het ook anders gedaan als het kon, maar ja, het weer zat nu eenmaal niet mee en toen het nog mooi weer was had ik het te druk.

De verschillen tussen de verschillende Metzelers (behalve dan wellicht met de Rennsports) ken ik niet echt, maar de BT010 lijkt me iets teveel een sportband. Niets mis mee hoor, maar ik rijdt niet genoeg sportief door de bochten (veelal forensenverkeer dus langzaam de bocht om om niet tegen de auto's op te knallen) om zo'n band mooi rond te houden.
 
Als je bij de MEZ4 het gladde laagje eraf gaat schuren krijg je een klapband.
:? :? :?
Okee, misschien zijn het niet de beste banden (op jullie opmerkingen af te gaan niet, moet het zelf nog merken als ze ingereden zijn), en die tip van verdunner lijkt me een heel goede (wilde zelf schuurpapier gebruiken, maar dit gaat makkelijker denk ik). Maar een klapband?!?!?
 
:? :? :?
Okee, misschien zijn het niet de beste banden (op jullie opmerkingen af te gaan niet, moet het zelf nog merken als ze ingereden zijn), en die tip van verdunner lijkt me een heel goede (wilde zelf schuurpapier gebruiken, maar dit gaat makkelijker denk ik). Maar een klapband?!?!?
als je geen sporter bent, is de mez4 een prima band. en dat van die klapband is onzin 8-)
als dat laagje er af is (gewoon ff 20 km droge km's rijden) dan houdt die band zich uitstekend. ook in de regen.
 
als je geen sporter bent, is de mez4 een prima band. en dat van die klapband is onzin 8-)
als dat laagje er af is (gewoon ff 20 km droge km's rijden) dan houdt die band zich uitstekend. ook in de regen.


Ik had er een smily bij moeten plaatsen denk ik... alsnog dan :) In mijn ogen bestaat de band uitsluitend uit een gladde laag.

De keuze voor een niet sportband snap ik helemaal, zeker als je de motor voor woonwerk verkeer gebruikt. Wat ik absoluut niet snap is dat je dan de MEZ4 neemt. Deze banden bieden de grip van een harde tourband gecombineerd met de levensduur van een sportband. OK dat laatste is ook overdreven want een BT010 achterband gaat bij mij 5000km mee (ik rij door tot de 6000km, maar echt verstandig is dat niet)en de MEZ4 die ik op mijn sv650s had ging 8000km mee. Voor een tourband is dat echt slecht, zeker als je bedenkt dat het mijn eerste motor was die ik dan ook nog eens in moest rijden.

Ook de slijtage van de MEZ4 was vreemd. Ik heb op een gegeven moment even op de autobahn gereden en toen ik daar op een parkeer plaats kwam en naar mijn banden keek hing er in de groeven een randje poederachtig rubber. Ook was het zo dat ik de bandenspanning echt in de gaten moest houden omdat ze om de een of andere reden vrij snel hun druk verloren. En op het laatst (toen de band bijna op was) verscheen er maar zo een flinke scheur in het loopvlak van de band.

Al met al vind ik het een hele slechte band. Op zich zou dat niet zo erg zijn als de prijs in orde was, maar die krengen zijn ook nog eens behoorlijk duur. Misschien had ik een maandag morgen exemplaar, maar dat maakt het eigenlijk alleen maar erger omdat dan de kwaliteits controle van metzeler niet deugt. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ze bij suzuki een partij afgekeurde banden hebben gekocht en die op de sv650 monteren om de kosten te drukken.

Mijn ervaring met de MEZ4 is in ieder geval 100% negatief, een BT020 geeft meer grip, gaat langer mee en kost ook nog eens minder.

Maar goed, er werdt gevraagd of iemand ervaring met die band had en het leek me een beetje lullig om alleen maar ja te zeggen. Vandaar dat ik mijn oordeel meteen even gaf op een subtiele manier. :)
 
Op mijn vorige ZX-9R heb ik ook MEZ4 achterband gehad. Er is niks mis met die band. Ik moet wel toegeven, dat ie voor een relatieve harde band, toch wel vrij hard slijt. De grip bij een koude band vond ik ook voldoende.
 
Op zaterdag 06 juli 2002 20:34 schreef mvd het volgende:
Ik had er een smily bij moeten plaatsen denk ik... alsnog dan :) In mijn ogen bestaat de band uitsluitend uit een gladde laag.
:+ Kijk, dat verklaart een hoop! :)
De keuze voor een niet sportband snap ik helemaal, zeker als je de motor voor woonwerk verkeer gebruikt. Wat ik absoluut niet snap is dat je dan de MEZ4 neemt.
Eerlijk gezegd vertrouwde ik op het beoordelingsvermogen van de garagist, over mijn Pirelli Dragon GTS voorband die hij eronder had gezet ben ik niet bepaald ontevreden. Maar die heb ik ook niet in de regen glad hoeven rijden. Hoewel... nu herinner ik me dat ik dat ook wel een beetje heb gedaan, vandaar dat ik nu zo huiverig was om de achterband in de regen in te rijden natuurlijk. ;) Ik had hoe dan ook gehoopt een soortgelijke Pirelli of zo achter te krijgen, maar ja, dat had ik natuurlijk expliciet moeten vermelden. Lesje geleerd.
Mijn ervaring met de MEZ4 is in ieder geval 100% negatief, een BT020 geeft meer grip, gaat langer mee en kost ook nog eens minder.
Hoor er ook goede verhalen over, over een paar duizend km zal ik die maar eens monteren.

Bovendien heb ik een aantal circuitdagen gepland in september, kan ik alvast deze band wat oproken. Heb ik met mijn vorige band ook gedaan, er zou al een nieuwe onderkomen, deze was al vrij plat maar toch zat er nog wel wat profiel op dus vond ik het zonde om hem zomaar weg te doen. :]
Maar goed, er werdt gevraagd of iemand ervaring met die band had en het leek me een beetje lullig om alleen maar ja te zeggen. Vandaar dat ik mijn oordeel meteen even gaf op een subtiele manier. :)
Je oordeel was ook van harte welkom! Ik vraag tenslotte niet om niet terzake doend gezever (hier offtopic gel*l genoemd) :+ :+

[me]marcoo Wad ticvaudjes wechewerkd[/me]
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan