banden keuze sm

de koen

Die hard MF'er
29 jul 2002
944
0
duffel
Ik rij met een Suzuki DR 350 sm, weegt rijklaar 130kg, en heeft 30pk
Tot nu toe reed ik met de volgende banden;
Vooraan : Metzeler Mez3 120/70/17
achteraan: Pirelli Dragon GTS 160/60/17


De achterband is nu compleet versleten, en voorband ook zo goed als

Ik heb volgende banden nog liggen;

Voorbanden: Metzeler sportec M-1 120/17/17
en Metzeler MeZ1 in 120/60/17

achterbanden:
rennsport 160/60/17
Dunlop sportmax D207 160/60/17
Bridgestone Bt54R 170/60/17


Ik was tot nu toe best tevereden met de banden die erop lagen. Welke kan ik nu beste vooraan/achteraan leggen ? Belangrijk is dat de band snel opwarmt, en toch ook grip heeft in de regen/natte kasei weg.


De rennsport is denk ik wel leuk, maar door zijn weinig profiel niet echt geschikt voor regen denk ik ?

Dunlop lijkt mij meer band voor zwaardere/krachtige motor of niet ?

Bridgestone, geen idee wat ervan te denken, redelijk veel en "grof" profiel, maar wel 170 breed, en ik heb maar 4.25 achtervelgje... Bovendien zal die band maar net gaan ivm ketting.

als voorband dacht ik aan de mez1 ?

Brand er maar op los met jullie meningen ;)
 
Als het opwarmen van banden belangrijk is, dan moet je de band met de laagste snelheidsgradatie nemen.
Een HR band bijvoorbeeld. Omdat deze geschikt zijn voor lichte motorfietsen warmen deze banden een stuk sneller op dan ZR banden. Als je die al op de juiste temperatuur krijgt op de openbare weg.
 
Als het opwarmen van banden belangrijk is, dan moet je de band met de laagste snelheidsgradatie nemen.
Een HR band bijvoorbeeld. Omdat deze geschikt zijn voor lichte motorfietsen warmen deze banden een stuk sneller op dan ZR banden. Als je die al op de juiste temperatuur krijgt op de openbare weg.
ja "opwarmen", ben maar een "rond de kerktoren rijder" dus warm rijden is er niet bij, moet gewoon lekker grip hebben van in het begin
 
die mez1 banden zijn echt een ramp, achter een rennsport is geweldig!! (ik heb hem voor) Die sportec lijkt mij de beste dan voor voor
maar beter voor een rennsport. Hij slijt echt bijna niet bij mij! geweldige grip en hij hoeft er niet eens warm voor te zijn :) zooo lekker zacht, bijna een goldspeed!

die d207 ben ik wel benieuwd naar, ik heb er nog een voorbandje van liggen voor die rag XR
 
Bridgestone, geen idee wat ervan te denken, redelijk veel en "grof" profiel, maar wel 170 breed, en ik heb maar 4.25 achtervelgje... Bovendien zal die band maar net gaan ivm ketting.

Ik kan in elk geval je keuze makkelijker maken door Bridgestone weg te strepen: ik ken de achterbrug van je Suzuki niet maar mijn ervaring met Bridgestone (BT-010 en BT-090) is dat ze erg breed vallen dus je 170 zal eerder bijvoorbeeld 173 dan 167 zijn. Ik kon een BT-010 160 niet kwijt op mijn XR650R (die band was echt breder dan 160) en heb nu een BT-090 150 die ook weer breder is dan 150. Maar die past prima, warmt snel op en rijdt heerlijk. Verkopen die bandenhap en een stel BT-090's doen: prima voor de wat lichtere motor!
 
hmmm bt090 ? dat is toch de bt010 voor lichte motoren ? klinkt wel goed

probleem is, ik koop geen nieuwe banden, ik haal oude gebruikte, die andere eraf gooien op, en rij die verder op :)

setje dat ik nu had, was nog 2mm tot slijtnokje ofzo, nu is slijtnokje achteraan weg O-)

Ik moet achter dus asap vervangen, twijfel tussen de rennsport, en de d207 , die bt54r gaat toch te bol staan denk ik, en moet ik wat bijwerken ivm ketting wrslk.



Ik ben alleen bang dat die rennsport te weinig grip gaat geven in regen, mss ff "bij" snijden ?
 
Ik moet achter dus asap vervangen, twijfel tussen de rennsport, en de d207 , die bt54r gaat toch te bol staan denk ik, en moet ik wat bijwerken ivm ketting wrslk.

Ik ben alleen bang dat die rennsport te weinig grip gaat geven in regen, mss ff "bij" snijden ?

Ik denk dat de rennsport de beste keus is. Bijsnijden lijkt me niet nodig, je rijdt in de regen per definitie al rustiger en zal je de motor niet zo splat leggen als met droog weer.
 
Zit er uberhaupt verschil in motorbanden???
Ik rijd zelf een Virago 750 en een vriendin van mij Lola ook.
Maar zij heeft dus een hele andere achterband erop liggen als ik.
Erg vaag wel.
Patroon is heel anders.
Vraag me dus af wat de verschillen zijn en waarom!?
 
Tja als je in DOT banden gaat snijden kun je net zo goed slick's monteren.


ik rij idd gewoon op straat, geef aan banden niets uit, en dat wil ik zo houden, ben niet verlegen om ff bandje op te snijden hoor, niets mis mee toch O-)

hmm denk dat ik die rennsport er maar opleg dan


vooraan was ik best tevreden van die mez3, mez1 voelt plakkeriger aan dan die sportec, denk dat ik mez1 er maar opleg
 
Tja als je in DOT banden gaat snijden kun je net zo goed slick's monteren.
Ik rij zelf ook met gebruikte dunlop slicks (ook op de weg)
Als je geen zin hebt om eerst je banden warm te rijden dan moet je zeker geen slick nemen.
 
vooraan was ik best tevreden van die mez3
huh.... die dingen zijn toch vrij hard, zeker voor zo'n lichte fiets.
mez1 voelt plakkeriger aan dan die sportec, denk dat ik mez1 er maar opleg
reken maar dat de sportec het beter doet.
de enige MEZ1 die geschikt is voor een SM is de HR-versie.

dit allemaal wel er vanuit gaande dat je hem natuurlijk op zijn donder geeft.. ;)
 
huh.... die dingen zijn toch vrij hard, zeker voor zo'n lichte fiets.reken maar dat de sportec het beter doet.
de enige MEZ1 die geschikt is voor een SM is de HR-versie.

dit allemaal wel er vanuit gaande dat je hem natuurlijk op zijn donder geeft.. ;)

tja op zen donder geven, ik doe men best, reed met dit setje v/a tot waar het profiel stopt, daarna is de band "radiaal" zeg maar, ik reed dus tot op randje van de band, maar nooit gehad van hmm dit gaat fout, voelde gewoon altijd goed aan...

die mez3 word mooi grof op het randje, weet niet of dit iets zegt ?

Is men eerste motor waar ik echt veel mee op straat rijd,tot nu toe 3000km (in 1.5maand) gereden, dusja, don't shoot me :)
 
Hoe kan je trouwens zien welke type rennsport je hebt ? want ik vind geen code als r1/2/3 ?
 
Het is uiteindelijk de D207 geworden, ik ga uitkijken voor een rennsport voorband, en dan komt er rennsport v/a op :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan