banden klassieker

CB400F

de zwarte zwabberaar
Donateur
19 nov 2002
8.121
116
Velsen-Zuid
Even een vraag voor een collega, die is bezig om een excelsior 90 op te knappen. Nu is ie alleen op zoek naar banden en dat schijnt geen reguliere maat te zijn.
Het is maar net iets breder dan een fietsband (bouwjaar van de fiets is vermoedelijk 20-er jaren)

Heeft iemand enig idee waar er hier banden voor te vinden zijn?


Uiteraard heb ik om plaatjes van de fiets gevraagd, maar die moet ik nog krijgen.

Daarom heb ik deze maar even van Internet erbij geplakt

15-excelsior-full-left.jpg



edit: moet je natuurlijk wel het plaatje bijvoegen
 
Laatst bewerkt:
Mogelijk dezelfde maat als die oude transportfietsen hebben. Daar is ook niet aan te komen en das ook zo'n aparte maat.
 
Inmiddels ben ik er achter om welke exelsior het precies gaat, het betreft hier een Excelsior Autobyk
En het gaat om deze motor
EXCELCIOR4jpg.jpg


Lezers van "het Motorrijwiel" hebben hem misschien al eerder gezien, want daar stond deze ook een tijdje terug in.
 
Heb ik meteen nog een vraagje, heeft iemand enig idee hoe deze voorvering werkt, ik heb zelf namelijk het idee dat er hier nog een veer tussen moet.
EXCELCIOR1jpg.sized.jpg
 
Volgens mij klemt ie op het onderste bevestigingspunt op dat dikke rubber; veren doet ie dan door daar te scharnieren als het ware, zeg maar. Snappu? Ik zelf ook niet :+ . Maar volgens mij is het zoiets.
 
Zietter een beetje uit als een kruisbestuiving van een Webb en een Girder-vork.
Volleges mij veert zoiets inderdeed over de rubber bussen zie je kunt strakker stellen (wrijvingsdempers).
Er wil wel eens een veer tussen vaste vork en verende vork geplaatst worden (diagonaal dus),maar ik zie niet waar dit hier zou moeten.
Bovendien is de fiets niet zo zwaar zo te zien...

Banden kun je weg halen bij www.debandenman.nl ,zoals al geopperd ;)
 
Zou het kunnen dat dit op torsie werkt? even een suffe ingeving, dus dat er een vierkante bout zit die op torsie veert? Iemand enig idee of dit wel eens bestaan heeft, weet dat Honda het in de Blackbomber heeft toegepast voor de kleppen. Maar of dit voor de vering ook gebruikt is????
 
Hee Pascal, even over die rubbers, hoe komt ie dan terug? ik snap wel hoe ie dan in kan veren maar hoe komt ie dan weer terug? Fiets is inderdaad niet zo heel zwaar
 
Zou het kunnen dat dit op torsie werkt? even een suffe ingeving, dus dat er een vierkante bout zit die op torsie veert? Iemand enig idee of dit wel eens bestaan heeft, weet dat Honda het in de Blackbomber heeft toegepast voor de kleppen. Maar of dit voor de vering ook gebruikt is????
Simca auto's hebben dat ook gehad. En talloze aanhangertjes maken daar gebruik van, inclusief zijspan van de Ural of was het nu Dnepr?
 
Ja dat klopt, maar die worden dan ingedrukt en die zitten dan niet rond een as. Mijn vader kwam ook nog met iets van Stangvering schijnt ook in een eend te zitten, maar zegt mij verder niet zoveel. Wie wel?? Backie???
 
Ja dat klopt, maar die worden dan ingedrukt en die zitten dan niet rond een as. Mijn vader kwam ook nog met iets van Stangvering schijnt ook in een eend te zitten, maar zegt mij verder niet zoveel. Wie wel?? Backie???
Nee zit niet in een eend, alhoewel, kijk bij de eend zit een normale schroefveer, alleen zit deze met een trekstang verbonden aan de draagarm.
 
Ja dat klopt, maar die worden dan ingedrukt en die zitten dan niet rond een as. Mijn vader kwam ook nog met iets van Stangvering schijnt ook in een eend te zitten, maar zegt mij verder niet zoveel. Wie wel?? Backie???
Denk dat t een combinatie is, als je zegt dat er een vierkante bout op zit, zal dit de veer zijn. Het rubber is de vrijwingsdemper, dus de schokdemper.
 
Nee zit niet in een eend, alhoewel, kijk bij de eend zit een normale schroefveer, alleen zit deze met een trekstang verbonden aan de draagarm.
achter ja, maar voor zit er gewoon torsievering in (zoals "stangvering" in goed nederlands heet),net als bij een kever bijvoorbeeld.
 
okay, ik heb nu een site gevonden waar iets van een WPB aangeboden word, heb die tip ook maar aan mijn collega gegeven. Gaan wel weer eens even zoeken

[me]CB heeft er wel lol in om ook eens aan zo'n echt klassieker te zitten[/me]
 
Nou heb het gevonden, in Engeland een WPB gevonden en er hoord dus toch gewoon een dwarsrubber tussen

Krijg alleen de plaatjes even niet klein genoeg om te attachen, maar er zit dus een dwarsverbinding in en daar komt dus ook een rubber aan vast
 
Terug
Bovenaan Onderaan