banden maat correct met velgmaat?

RoyalClub

Vaak ben je te ban
Crew
12 mei 2008
38.729
7.754
ik wil deze banden op mn xr
achterband
voorband

wie kan mij vertellen of de banden op een goeie manier passen. en dan met name de achterband... niet dat 'ie heel erg bol gaat staan..

ja ik heb een 17inch velg achter :)
 
uhm, je bent wel erg summier, om je vraag te gaan beantwoorden zou ik eerst de breedte van je velg moeten googlen.

maar ik ben even lui als jij, dus dat doe ik niet.

vuistregel: 1 maat breder als origineel kan altijd, 2 maten wordt spannender, maar wordt ook wel nog gedaan.

doe er je voordeel mee.
 
:+ ik loop ff naar beneden. vergeten te noteren, mijn excuses :+

velg is 17x2.15, 2.15 inch breed dus. en hangt in een Xr600r uit 87 :)

edit: op dit moment zit er een 5,10 -17 kenda band om. helaas zegt mij dat ook weinig tot niets over of de bang uit de startpost erom kan :X
 
Laatst bewerkt:
op het XR forum zeggen ze dat de volgende maten moetn passen:
120\90x18 en 90\90x21

jouw band is dus 1 maat breder en 1 cm platter :)

ik weet niet wat er origineel onder zit. de aanduiding is nl niet standaard van je huidige banden. schijnt iets te zijn wat vaker met noppen het geval is.. is een of andere andere notatie.

in theorie past de band dus wel, als je brug breedt genoeg is. maar als de band meer als 2 maten breder is als origineel, ben ik geneigd te zeggen dat hij dan te bol zal gaan staan...

ik zal eens kijken of ik daar nog wat over kan vinden

edit:
volgens wikipedia zit er standaard het volgende op:
# Tires Front 80/100-21
# Tires Rear 110/100-18


130 zou dus wellicht kunnen, maar je zit dan wel op het randje qua vervorming...(2 maten te breedt)
er zijn er die het doen, er zijn er ook die het te ver vinden gaan...
het is dus een keuze voor jou, het schijnt wel zo te zijn dat je in platte bochten veel sneller je grip kwijt bent omdat de ronding van de band niet meer is zoals bedoeld...

mijn menig? neem achter de 120/80 18 is maar 1 cm smaller als die uit de startpost = verschil zie je niet
en voor de 90/90 21

maargoed ik rij geen enduro... kan best wezen dat je in het zand veel minder last hebt van die vervorming...
 
Laatst bewerkt:
bedankt voor je uitgebreide reactie :)

ik ga denk ik dan toch maar voor de 120 breed zoeken. ik wil niet het risico lopen dat ik een band ontvang die te breed is voor mn brug en bol gaat staan :)
 
bedankt voor je uitgebreide reactie :)

ik ga denk ik dan toch maar voor de 120 breed zoeken. ik wil niet het risico lopen dat ik een band ontvang die te breed is voor mn brug en bol gaat staan :)

verstandig :)

1 maatje te breed kan prima, en aangezien origineel 110 standaardt schijnt te zijn wordt het dan idd de 120...

en ach, voor het mooi hoef je de ene cm er niet bij hoor, dat ziet geen mens :P
 
:}

edit: :N

ik net even gekeken op metzler website, de 120/80/18 bestaat wel, maar de 120/80/17 niet ;(

in 17 inch hebben ze alleen maar 130 breed.. -O-

s ff naar vergelijkbare band zoeken in 120..
 
Laatst bewerkt:
Het probleem is niet de band maar de velg maat .
een 2.15 brede velg gaat niet verder dan een 110mm band (90 tot 110mm) voor de 130mm band is een 3"brede velg nodig .
Dit is makkelijk terug te vinden op de diverse banden sites waar je de relatie tussen de velg breedte en band kan vinden .
Deze info komt van de Conti site
 
hmm, bedankt martell, guzzigek en magnamaniac

ik kijk nu even op de link van martell en zie dit staan

130/80 5.00/5.10

130/80 staat dus ongeveer gelijk aan 5.00~ 5.10

wat zou betekenen dat ik gewoon de 130/80 zou moeten kunnen passen? :)
 
dat zou mooi uitkomen nietwaar?

het moet natuurlijk wel in je brug passen.
je hebt natuurlijk een niet-origineel wiel dr onder. dan is het altijd lastig te bepalen.... gewoon ff meten hoeveel ruimte je hebt...
 
is wel origineel wiel! :P er zijn modellen Xr's met 17inch geleverd :)

ik ga nu ff meten hoe breed mn brug is.


edit: ik heb de brug gemeten op het punt waar die smaller begin te worden richting het frame, en dan daar iets meer richting het frame, want ik kan mn wiel er nu ff niet uithalen.

16,5cm breed heb ik daar gemeten.

edit2: heb aan kettingzijde 3cm speling tot de brug, andere kant 2.6cm
 
Laatst bewerkt:
is wel origineel wiel! :P er zijn modellen Xr's met 17inch geleverd :)

ik ga nu ff meten hoe breed mn brug is.


edit: ik heb de brug gemeten op het punt waar die smaller begin te worden richting het frame, en dan daar iets meer richting het frame, want ik kan mn wiel er nu ff niet uithalen.

16,5cm breed heb ik daar gemeten.
1 cm bredere band is aan iedere kant een 1/2 cm die ruimte heb je meestal wel,
 
Terug
Bovenaan Onderaan