Banden met een binnenband

helijan

MF'er
19 mrt 2008
133
0
Ik had voorheen een motor die tubless banden had ooit eens in een fikse spijker gereden en kwam daar pas later achter zeker nog 40km mee gereden toen ik hem eruit trok thuis liep hij pas leeg.
Nu sinds kort een lichte motor met binnenbanden mijn vraag ik heb al begrepen dat er geen tubless op kan omdat de velg daar niet geschikt voor is.
Wat gebeurt er bv als je in een fikse spijker rijd met bv 100km per uur ,hou je dan de motor nog of lig je over het algemeen het asfalt al te kussen.
En zijn er net als bij gewone fiets antilek banden bv met een metalen laag erin.
:)
 
Het zijn gietwielen wat erop zit maar volgens een motorfreak konden er geen tubless op ,maar zou het eens kunnen navragen bij de dealer.
Maar begrijp uit de eerste reacties dus dat je een motor met een lekke band dus nog redelijk kan sturen
behalve in een bocht lijkt mij. of als het je voorband betreft lijkt mij wel iets lastiger.
Misschien ervaringsdeskundigen hier die daar wat over kunnen vertellen.
 
Ja kan wel maar een tubless op een velg die daar niet voor geschikt is zal bij een lekkenband van de velg lopen (naar binnen glijden in de hiel van de velg) waardoor je bijna 100% zeker op je plaat gaat .
Ik zelf rij met draadspaak wielen dus met een binnenband in ben nog nooit gevallen door een lekke band ( wel een paar gehad) je voelt je motor langzaam gaan zwabberen en dan weet je dat er wat loos is .
Voor voel je dat in je stuur achter in je zadel, beide is me dat over gekomen .
 
Laatst bewerkt:
Jaren geleden had in nog een GoldWing met binnenbanden. Op de terugreis vanaf de Bodensee kreeg ergens in zuid Duitsland een klapband. En dan hou je echt niets meer. In de valpartij die er op volgde ben ik bewusteloos geslagen, maar kwam weer bij bewustzijn toen men mij naar de kant van de weg verplaatste.
Als EHBO-er testte ik direkt mijn armen en benen en toen er niets overmatig pijn deed wist ik dat ik niets gebroken had. Op de vluchtstrook monteerde ik een nieuwe binnenband en ben toen gewoon naar huis gereden. Want uit voorzorg had ik altijd een binnenband bij me.

Dus ze kunnen best heel snel leeg lopen.

EgbertO
 
Ik heb net even met de dealer gebeld maar er mag absoluut geen tubless op daar is de velg niet geschikt voor ,en anders hadden ze bij de fabriek er anders wel tubless op gezet.
Dus weet niet wat waar je dat dan gevonden hebt.
 
Jaren geleden had in nog een GoldWing met binnenbanden. Op de terugreis vanaf de Bodensee kreeg ergens in zuid Duitsland een klapband. En dan hou je echt niets meer. In de valpartij die er op volgde ben ik bewusteloos geslagen, maar kwam weer bij bewustzijn toen men mij naar de kant van de weg verplaatste.
Als EHBO-er testte ik direkt mijn armen en benen en toen er niets overmatig pijn deed wist ik dat ik niets gebroken had. Op de vluchtstrook monteerde ik een nieuwe binnenband en ben toen gewoon naar huis gereden. Want uit voorzorg had ik altijd een binnenband bij me.

Dus ze kunnen best heel snel leeg lopen.

EgbertO

Dit geld ook voor een klapband met tubeless daar is geen verschil mee in beide gevallen zal de kans op vallen groot zijn .
 
Niet helemaal waar, een tubeless klapt niet, die loopt langzaam leeg, dus heb je meer tijd om te reageren.
daarintegen klapt een binnenband ook niet, maar loopt gewoon leeg.
klapbanden heb je op overbeladen auto's en aanhangers met oude banden.

ik heb in bijna 25 jaar motorrijden en waarschijnlijk meer als een miljoen km een stuk of 6 lekke achterbanden gehad, allen met binnenband. je voelt gewoon de achterkant zwabberen en rijdt naar een veilige plek. ik heb 1 keer een lekke voorband gehad en ben daar ook stapvoets mee doorgereden tot de parkeerplaats, dat is wel veel enger.
een lekke voorband komt nooit voor omdat het voorwiel de spijkers rechtopzet waar je vervolgens met je achterband doorheen rijdt.

een velg voor een tubeless band heeft een ribbel langs het velgbed waar de band overheen moet.
een tube type velg heeft dat niet. daar kan je wel een ventiel in trekken en een tubeless band oppompen, maar de band heeft geen borging en kan bij onderdruk zo van de velg lopen. nooit doen, levensgevaarlijk!
 
wat voor motor eigenlijk? Ik ken nl zo 1 2 3 geen motoren met gietwielen en binnenband

Beetje off-topic, maar bijvoorbeeld de yamaha XS 850: Heeft gietwielen, maar vraagt tube-type banden. Grote kans dat ik nu onzin verkondig, maar 'een' verhaal daar achter is dat het de eerste gietwielen op motorfietsen waren en dat men in die tijd (1980) tubeless niet vertrouwde op een motorfiets (andere krachten, poreus materiaal?). Tot dan toe was alles immers met binnenband. Het schijnt echter dat de vroege gietwielen (binnenband voorgeschreven) goed genoeg zijn om een tubeless band op te zetten.

Anyway, mijn XS850 heeft er gewoon binnenbandjes in :P
 
Beetje off-topic, maar bijvoorbeeld de yamaha XS 850: Heeft gietwielen, maar vraagt tube-type banden. Grote kans dat ik nu onzin verkondig, maar 'een' verhaal daar achter is dat het de eerste gietwielen op motorfietsen waren en dat men in die tijd (1980) tubeless niet vertrouwde op een motorfiets (andere krachten, poreus materiaal?). Tot dan toe was alles immers met binnenband. Het schijnt echter dat de vroege gietwielen (binnenband voorgeschreven) goed genoeg zijn om een tubeless band op te zetten.

Anyway, mijn XS850 heeft er gewoon binnenbandjes in :P

Toen de gietwielen wat begonnen in te komen waren er meerdere fabrikanten die geen garantie op luchtdichtheid van de velg wilden geven.
De techniek van het gieten was toen nog niet zo goed als nu.
 
Terug
Bovenaan Onderaan