Banden met een binnenband

helijan

MF'er
19 mrt 2008
133
0
Ik had voorheen een motor die tubless banden had ooit eens in een fikse spijker gereden en kwam daar pas later achter zeker nog 40km mee gereden toen ik hem eruit trok thuis liep hij pas leeg.
Nu sinds kort een lichte motor met binnenbanden mijn vraag ik heb al begrepen dat er geen tubless op kan omdat de velg daar niet geschikt voor is.
Wat gebeurt er bv als je in een fikse spijker rijd met bv 100km per uur ,hou je dan de motor nog of lig je over het algemeen het asfalt al te kussen.
En zijn er net als bij gewone fiets antilek banden bv met een metalen laag erin.
:)
 
Iedere band heeft een metalen laag...

Maar zijn het draadspaakwielen? Op de meeste gietwielen kan je echt wel gewoon tubeless laten trekken, moet je alleen even een ventiel in de velg laten steken.
Niet iedere band heeft een metalen gordel.
De meeste hebben een kunststofvezel-gordel wat ze vroeger canvas noemden.
Banden met een metalen gordel zijn meestal de banden voor boven de 250 Km/h.
En deze rij je net zo makkelijk lek al èèn met kunststofvezel-gordel.
Hier een link tegen lekke banden. ;)
 
Laatst bewerkt:
interessante discussie! Ik monteer tubetype banden (dus bedoeld voor montage met binnenband) op een gietwiel voor tubeless banden en gebruik geen binnenband. Blijkbaar kan dit (al 10.000 km) maar loop ik nu een bepaals risico???

hans
 
interessante discussie! Ik monteer tubetype banden (dus bedoeld voor montage met binnenband) op een gietwiel voor tubeless banden en gebruik geen binnenband. Blijkbaar kan dit (al 10.000 km) maar loop ik nu een bepaals risico???

hans

Absoluut.

Je hebt nu nog mazzel. En ik snap ook heel goed dat een nette TT band best in een nette TL velg blijft zitten. Maar bij een verdraaing van de band (bochten) of een tik op de band (stoepje) is er geen marge, en kan er makkelijk een spleet ontstaan waar lucht langs ontsnapt.

Verlijk de randen van een TT en en TL band maar eens.
 
interessante discussie! Ik monteer tubetype banden (dus bedoeld voor montage met binnenband) op een gietwiel voor tubeless banden en gebruik geen binnenband. Blijkbaar kan dit (al 10.000 km) maar loop ik nu een bepaals risico???

hans
Zoals al eerder door anderen beantwoord: ja, je loopt een behoorlijk risico. Daarnaast kan je problemen met de verzekering krijgen als het na een ongeval uitkomt..... Waarom zou je dit willen doen? Het prijsverschil met Tube-less banden is minimaal.....
 
daarintegen klapt een binnenband ook niet, maar loopt gewoon leeg.
klapbanden heb je op overbeladen auto's en aanhangers met oude banden.

ik heb in bijna 25 jaar motorrijden en waarschijnlijk meer als een miljoen km een stuk of 6 lekke achterbanden gehad, allen met binnenband. je voelt gewoon de achterkant zwabberen en rijdt naar een veilige plek. ik heb 1 keer een lekke voorband gehad en ben daar ook stapvoets mee doorgereden tot de parkeerplaats, dat is wel veel enger.
een lekke voorband komt nooit voor omdat het voorwiel de spijkers rechtopzet waar je vervolgens met je achterband doorheen rijdt.

een velg voor een tubeless band heeft een ribbel langs het velgbed waar de band overheen moet.
een tube type velg heeft dat niet. daar kan je wel een ventiel in trekken en een tubeless band oppompen, maar de band heeft geen borging en kan bij onderdruk zo van de velg lopen. nooit doen, levensgevaarlijk!
Dat ben ik niet met je eens, ik denk dat je prima een stuk kunt doorrijden met een lege binnenband, maar dat hij niet zou (kunnen) klappen is niet waar.
 
Dat ben ik niet met je eens, ik denk dat je prima een stuk kunt doorrijden met een lege binnenband, maar dat hij niet zou (kunnen) klappen is niet waar.
theoretisch is het mogelijk, maar als je die omstandigheden weet te creëren ben je echt levensgevaarlijk bezig. ik heb de randdebiel nog niet ontmoet die dat presteerde.
 
De enige keren dat ik ooit een klapband heb gehad (niet met de motor, maar met fiets en brommer) kwam dat doordat de buitenband meer dan op was en de binnenband er doorheen kwam. Zo ver moet je het gewoon niet laten komen, dan is er ook niks aan de hand.
 
Terug
Bovenaan Onderaan