banden met gasvulling

Drei

Die hard MF'er
27 feb 2002
357
0
Wieringerwerf
Weet iemand mij te vertellen wat het voordeel is van gas als vulling in je motorbanden i.p.v. lucht?
En nadelen? :}
 
Volgens mij mag je in nederland niet met stikstof banden rijden.

Tuurlijk mag dat wel, waarom zou dat niet mogen dan? Stikstof is totaal ongevaarlijk. Het voordeel is o.a. dat je banden geen last hebben van veroudering van binnenuit. Lucht bevat 21% zuurstof en zoals wij allemaal weten zorgt juist die zuurstof voor veroudering van een heleboel materialen. (Oxideren van metalen en zo maar ook van ons zeer geliefde rubber onder onze 2wielertjes en voor nog veel meer). Ook zou je band beter op spanning blijven doordat stikstof minder gevoelig is voor temperatuurswisselingen. (Warme of koude banden geeft verschil in druk en stikstof heeft een lagere uitzettingscoefficient dan lucht blijkbaar, 't zal wel)

Burn'm out!! :]
Guzmo
 
Op zaterdag 23 maart 2002 21:50 schreef Guzmo het volgende:...Het voordeel is o.a. dat je banden geen last hebben van veroudering van binnenuit. Lucht bevat 21% zuurstof en zoals wij allemaal weten zorgt juist die zuurstof voor veroudering van een heleboel materialen. (Oxideren van metalen en zo maar ook van ons zeer geliefde rubber onder onze 2wielertjes en voor nog veel meer)...

Och heb ik geen last van. Ongeveer 1x per drie tot vier maanden nieuw rubber. Die zwarte dingen krijgen geen tijd om te verouderen.

Edit: Hans was me voor.
 
Laatst bewerkt:
Nee meer pijnig me })

Je mag ook kosteloos zwaaien naar allerlei leuke speciaal voor jou daar geplaatste camera's die verdomd leuke action shots van je schieten als jij met duizelingwekkende snelheid langs komt razen.

De foto's achteraf bijbestellen is wel verdomde duur. En die notificatie dat ze het geweldig knap vonden dat je het deed is ook niet geheel vrijblijvend.
 
Maakt niet uit, gewoon met lucht bijvullen. Het beetje dat lucht dat je bijvult valt in het niets bij het volume stikstof dat al in de band zit.

effect van stikstof is dan wel weg.. Ik houd het overigens gewoon lekker bij lucht. Kan ik afhankelijk van de omstandigheden er lucht uit laten lopen of even met het voetpompje er wat lucht bijdoen. Werkt prima...
 
Schijnt niet echt interresant te wezen voor motoren. Wordt wel toegepast bij vrachtwagens, ivm met bandenslijtage en verkeerde bandenspanning die meer brandstof kost ed.
 
lucht bestaat ook voor veel % uit stikstof, ze doen het omdat zuurstofmoleculen door het rubber heen kunnen en stikstof niet(zijn groter) dus na een paar keer je banden oppompen zou je ook stikstof in je banden hebben.

Het is gewoon onzin (behalve bij vliegtuigen die hebben het kennelijk wel nodig omdat die banden heel warm kunnen worden)
 
Een neefje van me heeft een corrado uit duitsland
geimporteerd en die stond op stikstof banden. Die moesten er onderuit voordat hij zijn goedkeuring kreeg. Dus ik denk dat het onder motoren ook niet mag.

Lijkt me niet echt belangrijk of het wel of niet mag. Ooit wel eens een agent een test zien uitvoeren wat er precies in je band zit :?

Vorige topic was trouwens Stikstof in de banden
 
Laatst bewerkt:
Veel gestelde vragen over stikstof :}

Waarom verliest een band gevuld met stikstof minder snel spanning dan een band die gevuld is met gewone lucht?
In gewone lucht zit zuurstof. Zuurstofmoleculen zijn kleiner dan stikstofmoleculen. De zuurstofmoleculen gaan langzaam maar zeker vanwege hun kleine afmeting door het rubber van de band naar buiten. De spanning in de band wordt dus lager. Stikstofmoleculen zijn groter en kunnen dus minder snel door het rubber naar buiten.
Wat is het gevolg van een te lage bandenspanning?
Een te lage bandenspanning, ook wel onderspanning genoemd, heeft grote gevolgen.
Ten eerste ontstaat er door een te zachte band een hogere rolweerstand van de band op het wegdek. Hierdoor neemt het verbruik van brandstof toe.
Ten tweede slijten banden sneller, 20% onderspanning leidt ertoe dat een band gemiddeld 30% minder lang meegaat.
Kan een band die gevuld is met stikstof worden bijgevuld met gewone lucht?
Ja, dit is geen probleem. De verhouding stikstof - zuurstof wordt hierdoor natuurlijk wel groter, waardoor het positieve effect van stikstofvulling in de band minder zal zijn. In principe is het beter en verstandig om, mocht dit nodig zijn, de band met stikstof bij te pompen. Het bijpompen van banden met stikstof is bij Profile Tyrecenter gratis voor personenwagens. Om het voordeel van stikstof te behouden is het aan te raden om bij eerste gelegenheid bedoelde band te laten vullen met een nieuwe stikstofvulling.
Waar wordt stikstof in banden nog meer toegepast?
Reeds vele jaren wordt er van stikstof in de vliegtuigindustrie en de Formule 1 gebruik gemaakt. Een belangrijke reden om voor de vliegtuigbanden en Formule 1-banden stikstof te gebruiken is het feit dat stikstof de (prettige) eigenschap heeft om warmteontwikkeling tegen te gaan. Omdat stikstof in de band een homogeen mengsel is, is de uitzetting een stuk minder; met andere woorden: de temperatuur van gewone lucht met zuurstof neemt sterk toe, vooral bij langdurig en zwaar gebruik. In de transportsector is langdurig en zwaar gebruik van banden eveneens van toepassing. Door gebruik van stikstof wordt warmteontwikkeling tegengegaan waardoor de lagere temperatuur zorgdraagt voor minder bandenmankementen, zoals loopvlakseparatie en lekke banden.
Hierdoor is er minder kans op oponthoud onderweg, wat kostenbesparend is.
Is stikstof gevaarlijk?
Neen, stikstof is absoluut niet gevaarlijk. Stikstof is kleurloos, reukloos, niet giftig en kan niet branden. Bij een klapband is er geen extra gevaar. Klapbanden komen op zich niet vaak voor, zeker niet wanneer de band is afgevuld met stikstof. Wanneer een band met stikstofvulling klapt, gebeurt er niets anders dan wanneer een band met gewone lucht (80% stikstof, 20% zuurstof) klapt. Voordeel van stikstof bij brandgevaar is er wel degelijk. Mocht bijvoorbeeld door een vastlopende rem brand ontstaan en de band klapt, dan zal de brand eerder doven dan aangewakkerd worden. Een brand heeft namelijk zuurstof nodig. Door de dosis stikstof in de band zal de brand doodslaan, dit in tegenstelling tot zuurstof wat een brand juist aanwakkert.
Zijn er kosten verbonden aan het vullen van banden met stikstof?
Ja, afhankelijk van het soort band (personenwagenband, caravan/ aanhangwagenband, bestelwagen-/ camperband, enz.) wordt er bij montage van nieuwe banden een (gering) bedrag in rekening gebracht. Bij reparatie van deze band wordt de band als extra service gratis gevuld met stikstof.
Kan men gewone lucht in de banden laten vervangen door stikstof?
Ja, dit is mogelijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan