banden motntage

joeyyzfr1

Rookie
3 feb 2008
27
0
tilburg
ik heb van de week onder mijn r1 nieuwe bandjes laten zetten door de dealer nu heb ik het idee dat mijn voorband niet goed gemonteerd zit ivm de langs groeven die niet naar achter steken maar naar voor tegen de draai richting in
klopt dat
 
ik heb van de week onder mijn r1 nieuwe bandjes laten zetten door de dealer nu heb ik het idee dat mijn voorband niet goed gemonteerd zit ivm de langs groeven die niet naar achter steken maar naar voor tegen de draai richting in
klopt dat


geef is wat meer info over welke bandsoort het gaat. Michelin,bridgestone enz en dan welke type mpp of whatever..

Er staat idd aan de zijkant altijd een pijl, deze moet wijzen naar de draairichting *D
 
Voorwiel groeven lijken vaak omgekeerd in vergelijking tot de achterband. Dit heeft voornamelijk te maken met de verschillende krachten op de band.

Achterband lijdt het meest van het accelereren.
Voorband lijdt het meest van het remmen.

Je kan een achterband als voorband gebruiken als je hem omkeert. Beter van niet, maar dat moet iedereen zelf maar weten.
 
Je DENKT dat het fout is omdat je je voorband langs voren bekijkt en je achterband langs achteren. Je voorwiel langs voren bekeken maakt dat bij draaiend wiel de bovenkant naar je toekomt, terwijl bij het achterwiel langs achteren bekeken de bovenkant van je wegdraait.
Daardoor DENK je dat het patroon van voor & achterwiel elkaars spiegelbeeld zijn. En dat er eentje fout gemonteerd is.
Of ... je voorband is ECHT fout gemonteerd, kan ook.
Check pijl op zijwang, die moet in de draairichting wijzen.
 
Laat mij raden: je hebt de Michelin Pilot Road 2 gekocht.....

Inderdaad is dit een band waarbij heel veel klanten denken dat deze de verkeerde kant op draait, maar hij is expres zo ontworpen (het ziet er inderdaad wel raar uit).
Op de zijkanten van de band staat een pijl met de draairichting, en bij deze Michelins ook nog meerdere kleine pijltjes op de rand van het loopvlak.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan