Banden noodreparatie setjes

Eelco_

Die hard MF'er
25 mei 2012
597
728
Geldrop
Zojuist een leuke vakantie in Schotland gehad, maar wel in de praktijk geleerd hoe onhandig het is als je in de middle of semi-nowhere met een lekke band komt te staan. Bij voorkeur op zondag zodat ze ook nog geen garages kunnen bellen over wie er in staat is om een motorband te repareren.

Dus: Op de volgende vakantie gaat er een noodreparatie setje mee. Nou zijn er 3 soorten, zo te zien:

De klassieke prop: Bihr Banden Reparatieset (Luxe)
Een soort rubber parapluutjes: Stop & Go 6000 Tubeless Puncture Pilot Tire Repair Kit w/Air Compresso
Bussen foam. (Maar daar lees je eigenlijk weinig positiefs over)

Zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben? Voordelen/nadelen van de verschillende methodes? Goede/slechte merken van die proppen.
Juist ook als het gat niet veroorzaakt wordt door een mooi rond spijkertje maar iets scherps wat op de weg is achtergebleven.

Zo te zien is het ook handiger om voor een compressortje te zorgen dan met die CO2 patronen te werken, zeker als er een forse achterband opgepompt moet worden.

Het gaat hier dus specifiek om een noodreparatie. Daarna zodra mogelijk naar de bandenboer voor een professionele reparatie/vervanging (dus ook niet geïnteresseerd in discussies over hoe veilig de reparatie op lange termijn is). Maar ik wil graag door kunnen rijden naar het hotel of B&B, en het vanaf daar verder uit kunnen zoeken, ipv afhankelijk zijn van een berger.

Adviezen, tips, ervaringen?
 
Ik heb ervaring met spuitbussen. Geen goede overigens. Stond in Frankrijk op een parkeerplaats met een parker in m'n achterband. Van meerdere voorbijgangers zo'n spuitbus aangereikt gekregen, helaas zonder resultaat en werd het toch een sleepwagen van de ANWB.
 
Ik heb erg goede ervaringen met de ouderwetse veter proppen.
Wel in combinatie met een fietspomp trouwens in plaats van de CO2 patronen.
Gewoon langs de kant van de weg, een kwartiertje rotzooien, 5 minuten pompen en we kunnen weer.
Ik heb de band overigens gewoon helemaal op gereden alsof er niks mee aan de hand was. Geen problemen mee gehad. Ook niet met volle bepakking en met 200 op de autobahn.
 
Is afhankelijk van de grootte van de parker, óf het werkt. Eens meegemaakt met een houtdraadbout (in de Harz), diameter van de bout was zo groot, waardoor de veter niet goed dichtte (te ruim gat). verdere nadelen van noodreparaties;
2 CO2 patronen zijn niet genoeg om de band enigszins op druk te krijgen (180/55-17);
CO2 patronen verliezen hun druk na verloop van tijd, dus om de paar jaar moet je nieuwe halen (navulsetjes zijn wel te koop);
spuitbussen geeft een gigantische rommel in de band, geen feest om zoiets te moeten wisselen naderhand;
Spuitbussen wel geprobeerd (in bovenstaand voorbeeld), maar dat bracht mij ook niets;
Enige goede parapluutjes zijn diegene die je van binnenuit plaatst. Die in je link zie ik niet echt de nut van in, 5/16 inch voor een parapluutje, is een redelijke 8mm. Moet je zo'n ding wel heel erg ruimen om erin te pluggen...

Anderzijds vertrouw ik op veters, hebben me al meer dan eens gered in zo'n situatie.. Maar soms lukt het gewoon niet, en heb je een plan B nodig..
 
Ik heb een setje van Thumbs up, bijna hetzelfde als de Bihr in je startpost. Ik heb er al een aantal (auto/motor)banden mee gerepareerd, wel elke keer een nieuw tubetje solutie in de set gestoken. Deze drogen na het openen uit en het is dan erg lullig als je een jaar later met een lekke band komt te staan. :+
De gaspatronen nog niet gebruikt, meestal wel een fietspomp, compressor, benzinestation, oid in de buurt gehad.

 
Ik reed 62 jaar geleden bijna dagelijks motor en nu wat minder vaak, maar ik heb in die 62 jaar één keer een lekke band gehad.

Met de auto twee keer, een keer een schroef er in en een keer reed ik met de zijkant tegen een straatkolk die een centimeter of vier buiten de stoeprand stak. En dan hoor je een luide pffff en heb je een winkelhaak in de zijkant van de band.

Maar gelukkig hing er nog een reserve wiel onder die auto en dan rijd je na vijf minuten weer. Ik las vanacht een discussie in het nachttopic en dat gaat over dat er tegenwoordig geen reservewielen meer in of onder auto's zijn, maar een bus met spul dat het na een paar jaar niet meer doet en daar heb je met zo'n scheur in de zijkant niets aan.

Ik heb bij mijn motor een setje veters en een handpompje.
 
Enige goede parapluutjes zijn diegene die je van binnenuit plaatst. Die in je link zie ik niet echt de nut van in, 5/16 inch voor een parapluutje, is een redelijke 8mm. Moet je zo'n ding wel heel erg ruimen om erin te pluggen...
Je zet ze erin met een tool dat ze door de band heen perst, dus door een relatief klein gat. Heel vernuftig allemaal. Maar ik heb geen idee hoe het werkt als het gat niet veroorzaakt is door een een mooi rond spijkertje. Vandaar ook mijn vraag naar ervaring ermee.

De meeste mensen hier hebben positieve ervaring met de veters/proppen. Dan denk ik dat ik daarvoor ga. En na gebruik nieuwe solutie erbij stoppen, check.

En inderdaad een compressortje. Die xiaomi heeft tegelijkertijd het voordeel en nadeel dat ie een eigen accu heeft. Geen gedoe met snoeren, maar wel een accu die je extra mee sleept, terwijl ik natuurlijk al een accu bij me heb. Die van stop en go is ook los verkrijgbaar, en schijnt heel behoorlijk te werken. Ik heb een nog compactere gezien (Dynaplug), maar die lijkt nergens meer verkijgbaar te zijn.

Iedereen alvast bedankt voor de input, meer info is altijd welkom.
 
Veter heb goed ervaring mee met de auto met de motor niet rij met binnenbanden en spaakwielen .
Had dus banden wippers en een reserve band bij me op vakantie .
Geen pomp maar klein pompje die je in een bougie gat kon draaien , ook dat hoef je nu niet meer mee te komen .
in de veertig jaar dat ik motor rij slechts één keer nodig gehad op vakantie
 
Ik heb een vetersetje en een MTB fietspomp bij me. Specifiek MTB model met hoog volume / lage druk slag. Ben je iets sneller klaar met pompen.

In mn huidige noppenset overigens Ride-on laten doen. Geen idee of je er baat bij hebt; als het zo goed werkt als ze beweren heb je niet door dat je lekrijdt :X
 
Veters zijn the way to go.
Die spuitbussen en dat schuim of het zogenaamde ride on zijn de grootste smeerlapperij.
Heel je velg en band hangen onder en dan kan je alsnog naar de bandencentrale om hem te laten herstellen en te laten reinigen. Die spuitbussen durven soms ook de lak van je velg aantasten.

Veters kan je perfect (als ze goed gemonteerd zitten) mee verder rijden en je band zelfs mee op rijden. En zoals @Martell al zei, gat te groot? Beetje lijm er aan en 2 veters. Dat blijft ook zitten.
Ik had zo'n gat in mijn vorige band zitten met 2 veters. Wel die is helemaal opgereden zonder dat die lek ging.

Je hebt uiteraard wel veel verschil in kwaliteit, maar zolang je die rommel van aliexpress links laat liggen gaat het wel goed, die kleven amper en zijn meestal veel te dun.
 
Heb ooit een setje met veters gekocht om een autoband op te lappen, dat heeft 'ie prima gedaan. Die set banden heb ik laatst weggegooid en nooiit meer iets van gemerkt dat er een opgelapte band bij zat.

Geen idee welk merk het is of was. Gezien ik niks weggooi zal ik hem nog wel hebben. De grote vraag is waar. :S

db
 
Aardig filmpje hoe de Xiaomi in elkaar zit, en onderhoud tip
Het mechanische deel doet me wel erg denken aan de compressortjes die je ook bij de Action kunt kopen. Die kun je gewoon voeden met de accu van je motor. Zijn waarschijnlijk (ik kan het slecht inschatten) wel wat groter.
 
Het mechanische deel doet me wel erg denken aan de compressortjes die je ook bij de Action kunt kopen. Die kun je gewoon voeden met de accu van je motor. Zijn waarschijnlijk (ik kan het slecht inschatten) wel wat groter.
Klopt, maken ook hetzelfde geluid. De Xiaomi zijn wat kleiner dan die compressortjes van de action. Voordeel Xiaomi, je stelt in op een druk en wacht tot hij uitgaat. Ofwel op druk is.
Xiaomi heb ik standaard in de tas van de motor, zo'n action compressortje in de kofferbak van de auto.
 
  • Leuk
Waarderingen: HCx

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan