Banden noodreparatie setjes

Eelco_

Die hard MF'er
25 mei 2012
597
728
Geldrop
Zojuist een leuke vakantie in Schotland gehad, maar wel in de praktijk geleerd hoe onhandig het is als je in de middle of semi-nowhere met een lekke band komt te staan. Bij voorkeur op zondag zodat ze ook nog geen garages kunnen bellen over wie er in staat is om een motorband te repareren.

Dus: Op de volgende vakantie gaat er een noodreparatie setje mee. Nou zijn er 3 soorten, zo te zien:

De klassieke prop: Bihr Banden Reparatieset (Luxe)
Een soort rubber parapluutjes: Stop & Go 6000 Tubeless Puncture Pilot Tire Repair Kit w/Air Compresso
Bussen foam. (Maar daar lees je eigenlijk weinig positiefs over)

Zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben? Voordelen/nadelen van de verschillende methodes? Goede/slechte merken van die proppen.
Juist ook als het gat niet veroorzaakt wordt door een mooi rond spijkertje maar iets scherps wat op de weg is achtergebleven.

Zo te zien is het ook handiger om voor een compressortje te zorgen dan met die CO2 patronen te werken, zeker als er een forse achterband opgepompt moet worden.

Het gaat hier dus specifiek om een noodreparatie. Daarna zodra mogelijk naar de bandenboer voor een professionele reparatie/vervanging (dus ook niet geïnteresseerd in discussies over hoe veilig de reparatie op lange termijn is). Maar ik wil graag door kunnen rijden naar het hotel of B&B, en het vanaf daar verder uit kunnen zoeken, ipv afhankelijk zijn van een berger.

Adviezen, tips, ervaringen?
 
Ik heb zelf altijd deze compressor bij me. Met een verloop waarme ik hem op de aansluiting van de optimate druppellader kan gebruiken.


en deze plak set bij me.

Al een paar keer moeten gebruiken tijdens mijn rijtrainingen (bochtentraining)en rijlessen. Je kunt er daarna prima mee verder rijden. Zelfs een autoband al eens mee gerepareerd. Ik kreeg zelf als tip wel te zorgen dat je genoeg bandenplaksel erbij moet doen. En altijd opletten dat de tube ervan niet is uitgedroogd. Uitdroging kun je verminderen door de veters en de lijm in te pakken in een zip broodzakje.

Succes💪🏻
 
Ik heb zelf altijd deze compressor bij me. Met een verloop waarme ik hem op de aansluiting van de optimate druppellader kan gebruiken.


en deze plak set bij me.

Al een paar keer moeten gebruiken tijdens mijn rijtrainingen (bochtentraining)en rijlessen. Je kunt er daarna prima mee verder rijden. Zelfs een autoband al eens mee gerepareerd. Ik kreeg zelf als tip wel te zorgen dat je genoeg bandenplaksel erbij moet doen. En altijd opletten dat de tube ervan niet is uitgedroogd. Uitdroging kun je verminderen door de veters en de lijm in te pakken in een zip broodzakje.

Succes💪🏻
Die ziet er best leuk uit. Vraag me alleen af hoe lang het duurt tot je een lekke band op druk hebt. Met 10 minuten draaien en 10 minuten afkoelen ben je wel een uurtje bezig waarschijnlijk?

Alsnog beter dan niks, daar niet van.
 
Die ziet er best leuk uit. Vraag me alleen af hoe lang het duurt tot je een lekke band op druk hebt. Met 10 minuten draaien en 10 minuten afkoelen ben je wel een uurtje bezig waarschijnlijk?

Alsnog beter dan niks, daar niet van.
Afkoelen?
Ik zou niet weten wat ik moet afkoelen.
Ik ben in minder dan 30 minuten weer onderweg😉 en dan doe ik op mijn gemak. Maargoed ik heb waarschijnlijk ook wat meer ervaring met proppen trekken.
 
Afkoelen?
Ik zou niet weten wat ik moet afkoelen.
Ik ben in minder dan 30 minuten weer onderweg😉 en dan doe ik op mijn gemak. Maargoed ik heb waarschijnlijk ook wat meer ervaring met proppen trekken.
Pompje moet na 10 minuten draaien 10 minuten koelen volgens het linkje. En ik geloof dat wel, ik heb zelf zo'n klein compressortje naar de kloten geholpen door er in een keer een band mee op te pompen. Zuigertje zat toen helemaal vast in de cilinder.
 
Compressortjes voor fietsjes getest: Vier compressors getest, welke komt het beste uit de test?
Ik heb ondertussen een Xiaomi onderweg.

Nu nog bandjes kunnen plakken. @Super Blackbird , jij handelt toch in banden? Geen idee om die Dynaplug's erbij te gaan doen? :-)
Van wat ik ervan gezien heb lijkt die oplossing ideaal.
Ik heb ze lange tijd verkocht. Helaas is de toenmalige importeur gestopt.
Ik heb overwogen om ze zelf te gaan importeren, maar ik moest zo ontzettend veel afnemen om mee te beginnen dat ik er vanaf heb gezien.
 
Jammer, nu ik me erin verdiep lijkt het de lichtste en meest simpele compressor op de markt te zijn. Ik moet complicaties van én nog een accu, én presets niet, en het is verdomd logisch dat je zo'n pompje geen 5 minuten moet laten draaien. De behuizing van deze helpt dan ook nog met afkoelen. Powerbank...op ali koop je voor €10 een 12V naar twee keer USB. Lampje is ook weer zo'n overbodig ding
@Super Blackbird , je zou een kickstarter kunnen overwegen. Me nooit in verdiept, maar lijkt me dat het niets kost als het niets wordt. Je zet een verkoop prijs voor zeg 100 stuks, en een variabele verstuur prijs voor vanaf jouw locatie. Een eerste verkoop pol lijkt me niet verkeerd om aantal in te schatten
 
Jammer, nu ik me erin verdiep lijkt het de lichtste en meest simpele compressor op de markt te zijn. Ik moet complicaties van én nog een accu, én presets niet, en het is verdomd logisch dat je zo'n pompje geen 5 minuten moet laten draaien. De behuizing van deze helpt dan ook nog met afkoelen. Powerbank...op ali koop je voor €10 een 12V naar twee keer USB. Lampje is ook weer zo'n overbodig ding
@Super Blackbird , je zou een kickstarter kunnen overwegen. Me nooit in verdiept, maar lijkt me dat het niets kost als het niets wordt. Je zet een verkoop prijs voor zeg 100 stuks, en een variabele verstuur prijs voor vanaf jouw locatie. Een eerste verkoop pol lijkt me niet verkeerd om aantal in te schatten
Over welk artikel heb je het nu? Ik ben even de weg kwijt....
 

Die motor kitjes zijn best duur?

Kan je niet beter een set voor auto's kopen; en die vervolgens in een tasje doen? Zal ook wel werken voor motorbanden toch?
Wat denk je dan dat ik heb?
 
Zojuist een leuke vakantie in Schotland gehad, maar wel in de praktijk geleerd hoe onhandig het is als je in de middle of semi-nowhere met een lekke band komt te staan. Bij voorkeur op zondag zodat ze ook nog geen garages kunnen bellen over wie er in staat is om een motorband te repareren.

Dus: Op de volgende vakantie gaat er een noodreparatie setje mee. Nou zijn er 3 soorten, zo te zien:

De klassieke prop: Bihr Banden Reparatieset (Luxe)
Een soort rubber parapluutjes: Stop & Go 6000 Tubeless Puncture Pilot Tire Repair Kit w/Air Compresso
Bussen foam. (Maar daar lees je eigenlijk weinig positiefs over)

Zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben? Voordelen/nadelen van de verschillende methodes? Goede/slechte merken van die proppen.
Juist ook als het gat niet veroorzaakt wordt door een mooi rond spijkertje maar iets scherps wat op de weg is achtergebleven.

Ik heb ervaring met de "klassieke prop", als je die net niet goed zet, dan lekt ie nog een klein beetje...
maar als je 'm goed zet zit ie goed genoeg om 150Km/u + over de Duitse Autobahn mee naar huis te rijden.... en nog een paar 1000Km meer voordat je de band vervangt.... Echt hard bochten gummen zou ik er niet mee doen.... maar dat is meer een "risico vermindering"...

Thuis er van binnen uit een parapluutje in gezet voor "piece of mind"... maar eerlijk gezegd, als je de prop goed hebt gezet, dan lekt ie niet en dan is ie volgensmij goed genoeg om de band gewoon op te rijden.
In mijn geval had ik dus in een band een schroef opgepikt op het werk, prop gezet (niet helemaal goed, lekte nog een beetje)
Nieuwe band thuis gemonteerd, de oude band plu van binnen uit gezet....

Maar in nieuwe band had ik op toertocht in Duitsland een spijker opgepikt. Daar ook een prop in gezet... die lekte niet en die band heb ik op gereden. (zeker 5000Km met prop)

Oude band met plu ligt voor reserve als ik mijn huidige band lek rij....
 
Dan bestel ik er wel zo'n Xiaomi pompje bij.. Werkt iig. beter dan die co2-on-dingen.
Kun je gelijk mooi gebruiken om deze op te blazen als je op bestemming bent.

1200x589.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Ulgi

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan