Banden noodreparatie setjes

Eelco_

Die hard MF'er
25 mei 2012
597
728
Geldrop
Zojuist een leuke vakantie in Schotland gehad, maar wel in de praktijk geleerd hoe onhandig het is als je in de middle of semi-nowhere met een lekke band komt te staan. Bij voorkeur op zondag zodat ze ook nog geen garages kunnen bellen over wie er in staat is om een motorband te repareren.

Dus: Op de volgende vakantie gaat er een noodreparatie setje mee. Nou zijn er 3 soorten, zo te zien:

De klassieke prop: Bihr Banden Reparatieset (Luxe)
Een soort rubber parapluutjes: Stop & Go 6000 Tubeless Puncture Pilot Tire Repair Kit w/Air Compresso
Bussen foam. (Maar daar lees je eigenlijk weinig positiefs over)

Zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben? Voordelen/nadelen van de verschillende methodes? Goede/slechte merken van die proppen.
Juist ook als het gat niet veroorzaakt wordt door een mooi rond spijkertje maar iets scherps wat op de weg is achtergebleven.

Zo te zien is het ook handiger om voor een compressortje te zorgen dan met die CO2 patronen te werken, zeker als er een forse achterband opgepompt moet worden.

Het gaat hier dus specifiek om een noodreparatie. Daarna zodra mogelijk naar de bandenboer voor een professionele reparatie/vervanging (dus ook niet geïnteresseerd in discussies over hoe veilig de reparatie op lange termijn is). Maar ik wil graag door kunnen rijden naar het hotel of B&B, en het vanaf daar verder uit kunnen zoeken, ipv afhankelijk zijn van een berger.

Adviezen, tips, ervaringen?
 
Jammer, nu ik me erin verdiep lijkt het de lichtste en meest simpele compressor op de markt te zijn. Ik moet complicaties van én nog een accu, én presets niet, en het is verdomd logisch dat je zo'n pompje geen 5 minuten moet laten draaien. De behuizing van deze helpt dan ook nog met afkoelen. Powerbank...op ali koop je voor €10 een 12V naar twee keer USB. Lampje is ook weer zo'n overbodig ding
@Super Blackbird , je zou een kickstarter kunnen overwegen. Me nooit in verdiept, maar lijkt me dat het niets kost als het niets wordt. Je zet een verkoop prijs voor zeg 100 stuks, en een variabele verstuur prijs voor vanaf jouw locatie. Een eerste verkoop pol lijkt me niet verkeerd om aantal in te schatten
De aantallen die ik moest afnemen liggen ver boven die 100 setjes. Dus nee, dat gaat hem niet worden.
 
Ik heb nog nooit onderweg een lekke band gehad, maar misschien toch goed om een setje onder de buddy te proppen.

Dit zal wel goed zijn, denk ik?
8A78F644-43B2-4DC0-8367-3000AEB75E96.png
2E73CD88-9BC0-4B99-9E40-CBE45CCCD8F2.png
 
Bekijk bijlage 1794091


Ik heb deze. Want als je zoiets bij je hebt, krijg je nooit een lekke band. Laat je het thuis dan......:). Knock on wood! En dat voor 6,95 Euro inclusief verzendkosten.
Klopt! Altijd bij me, totdat ik één keer met een andere (nieuwere) motor het setje (dus) nog niet omgewisseld had. Vanuit bij Hulst zuid Zeeland ("laat ik maar via Antwerpen rijden i.p.v. de toltunnel"). In Belgenland dus. Op een late zaterdagmiddag dus. Met een 18 inch achterband die Geert Mol natuurlijk niet op voorraad had dus. Kon ik het vrouwtje bellen om me "even" te komen op halen. En toen de nieuwe band er op lag en de brommer weer opgehaald kon worden begon het te sneeuwen, ijzelen en 2 weken te vriezen..
 
Uit eigen ervaring, laatst op een auto moeten gebruiken en dat werkt uitstekend. Let er op dat als je de set met compressor koopt dat je je inleest over de gebruikstijd van de Compressor.
Als ik naar het buitenland ga neem ik altijd het elektrische pompje mee uit de nood repetitie set van mijn auto,wel iets groter maar dan weet ik zeker dat ik een goede bij me hebt.
 
Als ik naar het buitenland ga neem ik altijd het elektrische pompje mee uit de nood repetitie set van mijn auto,wel iets groter maar dan weet ik zeker dat ik een goede bij me hebt.
Die uit het setje van “stop ‘n Go” is zeker wel goed. Door zijn compacte afmeting na X minuten wel warm aan het lopen. Dit kan geen kwaad mits je jezelf ook de tijd gunt om het ding weer af te laten koelen.
Ik weet natuurlijk niet welke uitvoering jij hebt maar ook daar zal toch in de gebruiksaanwijzing iets beschreven staan over de tijdsduur of mogelijke schade bij oververhitting.
 
Sinds dit topic toch weer tot leven is gebracht: Ik heb die Xiaomi compressor, en die is in ieder geval ruim voldoende om een lege autoband weer ruim op druk te zetten. De veters zijn ondertussen ook aanwezig, en ik heb laatst dus op een autoband geoefend met repareren aangezien daar een schroef in zat.
Veter werkt. (solutie erop als glijmiddel) Pompje pompte band van 0 naar 2.5 bar. En daarna nog wat andere dingen voordat het lampje accu opladen begon te branden.
 
Die uit het setje van “stop ‘n Go” is zeker wel goed. Door zijn compacte afmeting na X minuten wel warm aan het lopen. Dit kan geen kwaad mits je jezelf ook de tijd gunt om het ding weer af te laten koelen.
Ik weet natuurlijk niet welke uitvoering jij hebt maar ook daar zal toch in de gebruiksaanwijzing iets beschreven staan over de tijdsduur of mogelijke schade bij oververhitting.
Die van mij is van Volkswagen/Seat
E162DEC3-945C-4B6E-8447-34706FDDE37C.png
 
Ik vroeg me af ik heb dit setje: Slime Tire Repair Kit - Slimestore

Alleen hier zit niet een tube met lijm/keet. Is dit verwerkt in de veter? Of zou ik dat nog los moeten aanschaffen?
Volgens mij is het zelfvulkaniserend, dus heb je geen solutie nodig. Echter, ik kreeg die veter er met geen mogelijkheid "droog" in, dus ik heb extra solutie gebruikt als glijmiddel. Een keer oefenen voor je hem daadwerkelijk nodig hebt is best handig. Ik had een zomerband die lek was, en die ik gerepareerd heb terwijl er toch nog de winterwielen op lagen. Repareren. Controleren. Paar weken later verwisselen. Ondertussen hebben de zomerbandjes, inclusief de gerepareerde band, de nodige kilometers gemaakt. Maar nu weet ik wat me te wachten staat als het me ooit onderweg met de motor overkomt. Als je het trucje kent, valt het reuze mee.
 
Toevallig had ik vorige week een lekke achterband,merkte het op de afrit van mijn woonplaats.
Wegenwacht gebeld,die heeft er een veter in gebracht en binnen een 1/2 uur kon ik weer rijden,wel zo makkelijk.
Op mijn verzekering heb ik ook 24/7 pech hulp,dacht ik thuis pas aan.
Dus in Nederland neem ik niets meer mee,als het de hulpdiensten niet meer lukt,lukt het mij ook niet.
Morgen laat ik de band van binnenuit repareren door de motorzaak,is pas 2000 km oud.
 
Nou rij ik al bijna een jaar rond met een lekke band en gebruik de veter.
Dat ik niet meteen een nieuwe band heb laten zetten is omdat binnen de 1000 km de band lek was.
Nu 13000 km later en 6 of 8 veters verder is het tijd om nieuwe banden onder de NC 750X DCT te zetten.
Niet dat ik dit wil. Maar door steeds een nieuwe veter gebruiken ging ik met de rasp steeds in het gat.
Na verloop van tijd werd het gat alleen maar groter.
Resultaat moet nu 2 veters gebruiken.
In het begin om de 1000 km een nieuwe veter rond de 4000 km om de
2000 km.
Het is makkelijk in gebruik het enige wat je niet moet doen.
Iets wat ik wel deed is steeds de rasp gebruiken.
Is eigenlijk na de eerste keer ook niet nodig.

Waar je wel op moet letten is dat op een gegeven moment de kleefkracht niet meer in de niet gebruikte veters zitten. Volgens sommige mensen doordat de veter uitdroogt.

Je kunt die veters ook los kopen dan gelijk een stuk of 50 dat is dus geen goed idee.
Wat misschien een oplossing is om de veters te verpakken per 2 of 3 die insealen dus met een vacumeermachine.
Ook lijkt het mij verstandig om de rest op een plek te leggen waar constante temperatuur is.
Bijvoorbeeld kelder een paar in de vriezer al zou het alleen maar om te kijken of ze goed blijven.
De tubes lijm die je erbij krijgt heb je niet nodig maar kan als de veter geen kleefkracht meer heeft kan het gemakkelijk zijn om het te gebruiken.

Doordat ik nu een jaar met de veter rond heb gereden is mij wel opgevallen dat met warm weer je de band en de veter goed in de gaten moet houden hij komt een stuk naar buiten. Druk 2.2 bar in de band is meer dan genoeg. Als je de druk hoger zet zal er lucht eruit gaan. Dit had ik met de eerste veter band toen op 2.5 bar gezet.
Met koud weer helemaal niet meer eraan gedacht dat ik een veter gebruikte.
De laatste keer dat iemand tegen mij zei dat de achterband wel erg leeg was had ik een maand of 3 de motor niet gebruikt. Intussen wel meer dan 3000 km gereden zonder nieuwe veter.

Als je de eerste keer een veter gebruikt je een paar YouTube filmpjes hebt gezien.
En als je de veter in de band drukt, dan niet eruit trekken maar 2x het handvat draaien de reden is dat je binnen in de band de veter tijdens eruit trekken gedraaid is. Wat moeilijker zal zijn dat de veter eruit drukt.
Maar als het zo ver is ben je alweer vergeten hoe het moet.
 
Nou rij ik al bijna een jaar rond met een lekke band en gebruik de veter.
Dat ik niet meteen een nieuwe band heb laten zetten is omdat binnen de 1000 km de band lek was.
Nu 13000 km later en 6 of 8 veters verder is het tijd om nieuwe banden onder de NC 750X DCT te zetten.
Niet dat ik dit wil. Maar door steeds een nieuwe veter gebruiken ging ik met de rasp steeds in het gat.
Na verloop van tijd werd het gat alleen maar groter.
Resultaat moet nu 2 veters gebruiken.
In het begin om de 1000 km een nieuwe veter rond de 4000 km om de
2000 km.
Het is makkelijk in gebruik het enige wat je niet moet doen.
Iets wat ik wel deed is steeds de rasp gebruiken.
Is eigenlijk na de eerste keer ook niet nodig.

Waar je wel op moet letten is dat op een gegeven moment de kleefkracht niet meer in de niet gebruikte veters zitten. Volgens sommige mensen doordat de veter uitdroogt.

Je kunt die veters ook los kopen dan gelijk een stuk of 50 dat is dus geen goed idee.
Wat misschien een oplossing is om de veters te verpakken per 2 of 3 die insealen dus met een vacumeermachine.
Ook lijkt het mij verstandig om de rest op een plek te leggen waar constante temperatuur is.
Bijvoorbeeld kelder een paar in de vriezer al zou het alleen maar om te kijken of ze goed blijven.
De tubes lijm die je erbij krijgt heb je niet nodig maar kan als de veter geen kleefkracht meer heeft kan het gemakkelijk zijn om het te gebruiken.

Doordat ik nu een jaar met de veter rond heb gereden is mij wel opgevallen dat met warm weer je de band en de veter goed in de gaten moet houden hij komt een stuk naar buiten. Druk 2.2 bar in de band is meer dan genoeg. Als je de druk hoger zet zal er lucht eruit gaan. Dit had ik met de eerste veter band toen op 2.5 bar gezet.
Met koud weer helemaal niet meer eraan gedacht dat ik een veter gebruikte.
De laatste keer dat iemand tegen mij zei dat de achterband wel erg leeg was had ik een maand of 3 de motor niet gebruikt. Intussen wel meer dan 3000 km gereden zonder nieuwe veter.

Als je de eerste keer een veter gebruikt je een paar YouTube filmpjes hebt gezien.
En als je de veter in de band drukt, dan niet eruit trekken maar 2x het handvat draaien de reden is dat je binnen in de band de veter tijdens eruit trekken gedraaid is. Wat moeilijker zal zijn dat de veter eruit drukt.
Maar als het zo ver is ben je alweer vergeten hoe het moet.
Holy fuck, dit is niet de manier om een veter te gebruiken_O- Moest echt even kijken of het stiekem niet vrijdag is.

Denk dat ik best een tijd met een veter zou durven rijden, maar dit is echt van een ander niveau. Als je de band niet op druk kunt krijgen dan gaat er iets niet goed.
Als ik in jou motorlaarzen had gestaan had ik een parapluutje laten zetten als je de band echt nog wil oprijden.
 
Laatst bewerkt:
Toevallig had ik vorige week een lekke achterband,merkte het op de afrit van mijn woonplaats.
Wegenwacht gebeld,die heeft er een veter in gebracht en binnen een 1/2 uur kon ik weer rijden,wel zo makkelijk.
Op mijn verzekering heb ik ook 24/7 pech hulp,dacht ik thuis pas aan.
Dus in Nederland neem ik niets meer mee,als het de hulpdiensten niet meer lukt,lukt het mij ook niet.
Morgen laat ik de band van binnenuit repareren door de motorzaak,is pas 2000 km oud.
Te laat. Je kunt de band nu niet meer van binnenuit repareren.
 
Holy fuck, dit is niet de manier om een veter te gebruiken_O- Moest echt even kijken of het stiekem niet vrijdag is.

Denk dat ik best een tijd met een veter zou durven rijden, maar dit is echt van een ander niveau. Als je de band niet op druk kunt krijgen dan gaat er iets niet goed.
Als ik in jou motorlaarzen had gestaan had ik een parapluutje laten zetten als je de band echt nog wil oprijden.
Parapluutje doen ze bij de dealer niet aan laat staan een band repareren.
Heb ook van die paddestoelen 2 verschillende maten.
Wil nu niet meer omdat het gat te groot is.
Je trekt hem er zo weer uit.
 
Parapluutje doen ze bij de dealer niet aan laat staan een band repareren.
Heb ook van die paddestoelen 2 verschillende maten.
Wil nu niet meer omdat het gat te groot is.
Je trekt hem er zo weer uit.
Hoe kom je daar bij?
De meeste serieuze motorzaken reperaren ofwel helemaal niet, ofwel ze gebruiken een parapluutje. Dat is namelijk de beste reparatiemethode.
 
Geen ervaring met spuitbussen, helaas veel ervaring met veters en voetpomp en luchtcapsules met scooters en motoren, al mijn banden gewoon opgereden met prop erin, heel soms als hij in het loopvlak zit en niet in het profiel en je hebt pech moet je hem opnieuw pluggen.
De tip van flip bij de AC-TION electrisch oplaadbaar pompje voor €20,-
 
Je zet ze erin met een tool dat ze door de band heen perst, dus door een relatief klein gat. Heel vernuftig allemaal. Maar ik heb geen idee hoe het werkt als het gat niet veroorzaakt is door een een mooi rond spijkertje. Vandaar ook mijn vraag naar ervaring ermee.

De meeste mensen hier hebben positieve ervaring met de veters/proppen. Dan denk ik dat ik daarvoor ga. En na gebruik nieuwe solutie erbij stoppen, check.

En inderdaad een compressortje. Die xiaomi heeft tegelijkertijd het voordeel en nadeel dat ie een eigen accu heeft. Geen gedoe met snoeren, maar wel een accu die je extra mee sleept, terwijl ik natuurlijk al een accu bij me heb. Die van stop en go is ook los verkrijgbaar, en schijnt heel behoorlijk te werken. Ik heb een nog compactere gezien (Dynaplug), maar die lijkt nergens meer verkijgbaar te zijn.

Iedereen alvast bedankt voor de input, meer info is altijd welkom.
Ik heb die stop&go champignonnetjes hier liggen. Al diverse keren anderen mee kunnen helpen. Totdat ik zelf een stervormig gat in de band had door een metaalsplinter. Toen werkte dat dus niet. De veters die ik bij me had, werkten ook niet omdat die veel te dun waren. ANWB meneer gebeld, en die is amper 2 minuten zijn bus uit geweest. Dikkere veter er in geramd, op druk gebracht, elkaar gedag gezegd en ik ben zo naar huis gereden.

Let er dus op dat bij die veters ook nog verschillen mogelijk zijn. ;)
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan