banden omdraaien een probleem????

freggel80

MF'er
30 dec 2007
161
0
Noordwijkerhout
He, ik vroeg me af of je je banden ook kunt omdraaien?
Dit omdat bijvoorbeeld op zandvoort heel veel rechter bochten zijn, de rechter kant slijt vrij hard terwijl de linkerkant van de band nog goed is.

Ik rijdt nu nog op supercorsa's en ga naar btoo2's, kun je deze banden ook omgekeerd monteren om dan dus de nog goede kant op te rijden??

iemand toevallig goede ervaring mee

mzzls freggel *O*
 
Bij evenementen waar je fiets gekeurd moet worden zullen ze er niet blij mee zijn, en je waarschijnlijk afkeuren. (Als ze het al zien natuurlijk.) Maar dat is vooral een aansprakelijkheidsverhaal. Om diezelfde reden leggen de meeste bandenboeren hem er ook niet omgedraaid voor je om.

Toch schijnt het prima te kunnen, mits de baan droog is.
Ik heb zat lui gesproken die altijd hun band omdraaien als een kant versleten is.
Zelf doe ik daar niet aan, het blijft toch iets wat me geen 100% goed gevoel geeft.
 
Weet je wat het kost als je er met een echte highsider af gaat, volgens mij meer als een bandje, bezuinig niet op banden foute zuinigheid ;) drink dan maar een biertje minder ;)
 
gewoon doen,....heb het al 10tallen keren gedaan,....grip geen verschil...
niet die band helemaal aan snot rijden en dan omdraaien, maar na een paar circuitdagen dan wordt de rechterkant minder, dan omdraaien,.... en dan kan je er nog 1 of 2 dagen mee gummen.
 
gewoon doen,....heb het al 10tallen keren gedaan,....grip geen verschil...
niet die band helemaal aan snot rijden en dan omdraaien, maar na een paar circuitdagen dan wordt de rechterkant minder, dan omdraaien,.... en dan kan je er nog 1 of 2 dagen mee gummen.


na een paar circuitdagen wordt de rechterkant minder :? :?

dan omdraaien dan kan je er nog 1 of 2 dagen mee gummen :?

Jij hebt het toch over circuitrijden è ?????

of heb jij het over de banden van je grasmaaier??
Een paar circuitdagen + 2 dagen zijn 4 circuitdagen... :o

hoe komt het toch dat mijn bandjes na een uur of 2 hopeloos op zijn.. :(
 
Laatst bewerkt:
Op bv Croix kan je tijdens een training best een keer om draaien anders in rechts op en links nog nieuw.

Tijdens een wedstrijd is het IMO niet slim om te doen.
 
Achterbanden kunnen prima omgedraait worden. Het karkas is namelijk voor zowel optrekken als afremmen gebouwd. Dat is ook meteen de reden waarom je dit bij een voorband niet moet doen :)
 
Achterbanden kunnen prima omgedraait worden. Het karkas is namelijk voor zowel optrekken als afremmen gebouwd. Dat is ook meteen de reden waarom je dit bij een voorband niet moet doen :)


en toch kan je voorbanden ook omdraaien..

bewijs ik trainde verleden jaar de laatste met wedsrtr een 1,42 op zolder met een nieuwe super corsa 180/55 en een omgedraaide voorband ;)
 
Banden zijn tegenwoordig allemaal radiaal banden.
Kunnen dus qua karkas prima in beide richtingen gebruikt worden.

Profiel is meestal wel ontwikkeld voor een draairichting. Daarom is omdraaien bij slicks totaal geen probleem, maar bij andere banden verlies je helaas wel iets grip door het profiel (meer nog dat je in de goede draairichting al door dat profiel verliest...)

Racebanden hebben uiteraard maar weinig profiel, maar nog steeds verlies je met omdraaien dus iets grip én de banden gaan sneller slijten dan in de correcte draairichting.

Overigens kost omdraaien je minder grip dan de grip die je verliest als de banden in de goede draairichting zover gesleten zijn dat er van die rullen rond het profiel komen.

Bijsnijden van die 'hobbels' (crossbanden) scheelt behoorlijk in de grip. Racers zullen dit niet doen, maar voor circuitdagen en sommige ZAC'ers een economische en veilige oplossing (ik heb ooit een fotoverslag op het andere forum gemaakt).
Omdraaien is voor nog 'economischere' rijders.
 
en toch kan je voorbanden ook omdraaien..

bewijs ik trainde verleden jaar de laatste met wedsrtr een 1,42 op zolder met een nieuwe super corsa 180/55 en een omgedraaide voorband ;)

Je kan ook zonder helm rijden, lorenzo bewees dat toen ie gister 2e werd op Qatar, hij kon zelfs zonder helm wheelien :+ :W
 
Ok, dus nogal verschillende reacties met omdraaien. Maar als ik moet geloven zijn degenen die het echt geprobeerd hebben er op zich wel over te spreken of nie :p

Ik vind het ook nogal moeilijk om te kijken hoe de slijtage is op de zijkant, die supercorsa's hebben weinig zichtbare verandering aan de zijkanten iemand een oplossing
 
Ik heb het ook gewoon genoeg gedaan in het verleden , nooit problemen ondervonden
 
Terug
Bovenaan Onderaan