Banden Opbouw Index

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ch4iba

MF veteraan
22 jul 2010
1.272
0
Rotterdam
Beste MF'ers,

Ik moet nieuwe bandjes onder mijn GSXR 1000 leggen. Nu ben ik zelf zeer tevreden geweest over Pilot Road 2 Bandjes.

Ik een beetje rondkijken op internet waar ik de " goedkoopste " banden kan kopen. Nu ben ik bij Banden Pneus Online uitgekomen. Echt wat ik vreemd vind :

Mijn huidige banden zijn: 190/50 ZR17 (W73)
De Pilot Road 2 bij Pneus: 190/50 R17 (W73)

Het enigste verschil is dus de Z. van ZR naar R. Nou heb ik contact opgenomen met pneus, en hierbij kreeg ik een vrouw aan de telefoon die nonchalant zei:
Ja ach, zo'n ZR of een R, komt allemaal op hetzelfde neer. Je moet gewoon naar de snelheidsindex kijken (W dus).

Iemand nog een andere uitleg over dat dit alleen een R is ipv een ZR?
 
Kan het ook niet helemaal vinden, misschien heb je hier wat aan
http://www.tirerack.com/tires/tiretech/techpage.jsp?techid=35

Het lijkt erop dat het "oude" snelheidsaanduidingen zijn.
De R is voor Riadial, wat er voor staat zijn snelheidsaanduidingen.
Wat ik er van begrijp zijn die van vóór 1991 zie bovenstaand artikel.
En eigenlijk vervangen door de W aanduiding.

Correct me if i'm wrong!
 
Laatst bewerkt:
Kan het niet vinden in dat topic.

als je daar de vraag stelt heb je wel sneller antwoord, aangezien de geleerden daar wel geregeld kijken tussen hub drukke werkzaamheden door.

p.s. al bij mynetmoto gekeken?

alle mij bekende leveranciers staan hier : www.ducati999.nl/motor-banden.html en dan moet je ook eens bij AFS kijken. Eigenaar komt heel vaak op het alwetende bandentopic
 
Volgens mij is die band alleen maar in ZR uitgevoerd, misschien typo op de site zelf. Het zijn allemaal 270 km/h + banden en ben niet van plan veel harder te gaan als 270 km/h
 
180/55zr17 (73W) type band
180=breedte in mm
55=% van de breedte dat de band hoog is
Z= snelheid meer dan 240km/uur
R= bouw v.d. band
17= diameter van het velg waarvoor de band gemaakt is, inch
73= draagindex (zie onder)
W= snelheidsindex door leverancier gekozen naar advies ETRO
 
Niet druk om maken, die band is prima. :Y De snelheidscodering zegt niet zo heel veel. Heb testen gezien bij een (auto)bandenfabrikant en daar gingen simpele banden met codering voor lage snelheden (~200km/u) op de testbank pas na langere tijd (60min+)en met veel hogere snelheden kapot.
 
Laatst bewerkt:
Niet druk om maken, die band is prima. :Y De snelheidscodering zegt niet zo heel veel. Heb testen gezien bij een (auto)bandenfabrikant en daar gingen simpele banden met codering voor lage snelheden (~200km/u) op de testbank pas na langere tijd (60min+)en met veel hogere snelheden kapot.

tuurlijk zit daar een marge op, maar als je een ongeval krijgt of veroorzaakt en je wordt daarop gecontroleerd , ben je wel de sjaak.

Maar de W is de snelheidsindex, dus moet genoeg zijn.

http://www.banden-pneus-online.nl/last-en-snelheidsindexen-motor-advies.html (Last- en snelheidsindex: Advies motorbanden - Pneus-Online)
 
Laatst bewerkt:
tuurlijk zit daar een marge op, maar als je een ongeval krijgt of veroorzaakt en je wordt daarop gecontroleerd , ben je wel de sjaak.
Is daar regelgeving voor dan? Voor zo ver ik weet is het niet verplicht op banden te monteren naar de topsnelheid van een voertuig. Als je een ongeluk veroorzaakt terwijl je harder reed dan de snelheidscodering van de band heb je denk ik wel andere problemen. :P
 
op elk voertuig moet de juiste door de fabrikant opgelegde band geplaatst worden aangaande snelheidscodering

je mag op een voertuig standaard uitgerust met bv snelheidsindex 91V geen 91H leggen maar wel een 91W of 93W of hoger

dit word door de keuring nagezien , natuurlijk is voor de moto's geen keuring maar zou toch niet afwijken aangaande de snelheidsindex en LAADINDEX

zeker bij moto's zoals de Honda Pan en dergerlijike zijn er bv enkel bridgestone die de juiste banden met de juiste laadinex produceren

en dat die Z niet op de site staat zal wel een foutje zijn want een R band als snelheid bestaat niet

leg dagelijks banden op het werk dus
 
op elk voertuig moet de juiste door de fabrikant opgelegde band geplaatst worden aangaande snelheidscodering

je mag op een voertuig standaard uitgerust met bv snelheidsindex 91V geen 91H leggen maar wel een 91W of 93W of hoger

dit word door de keuring nagezien , natuurlijk is voor de moto's geen keuring maar zou toch niet afwijken aangaande de snelheidsindex en LAADINDEX

zeker bij moto's zoals de Honda Pan en dergerlijike zijn er bv enkel bridgestone die de juiste banden met de juiste laadinex produceren

en dat die Z niet op de site staat zal wel een foutje zijn want een R band als snelheid bestaat niet

leg dagelijks banden op het werk dus
Dan vraag ik me toch echt af waar je dat vandaan haalt. Voor zo ver ik weet is er voor personenauto's bij de APK alleen een eis dat banden op de zelfde as de zelfde maat moeten hebben. Voor bedrijfswagens is er wel een eis aan de loadindex van de banden, maar snelheidscodering is in ieder geval geen APK eis.
 
Laatst bewerkt:
op elk voertuig moet de juiste door de fabrikant opgelegde band geplaatst worden aangaande snelheidscodering

je mag op een voertuig standaard uitgerust met bv snelheidsindex 91V geen 91H leggen maar wel een 91W of 93W of hoger

dit word door de keuring nagezien , natuurlijk is voor de moto's geen keuring maar zou toch niet afwijken aangaande de snelheidsindex en LAADINDEX

zeker bij moto's zoals de Honda Pan en dergerlijike zijn er bv enkel bridgestone die de juiste banden met de juiste laadinex produceren

en dat die Z niet op de site staat zal wel een foutje zijn want een R band als snelheid bestaat niet

leg dagelijks banden op het werk dus
Volgens mij wordt het tijd dat je jouw baas om een nascholingskeuring te vragen. Het klopt namelijk voor geen meter wat je zegt......
 
180/55zr17 (73W) type band
180=breedte in mm
55=% van de breedte dat de band hoog is
Z= snelheid meer dan 240km/uur
R= bouw v.d. band
17= diameter van het velg waarvoor de band gemaakt is, inch
73= draagindex (zie onder)
W= snelheidsindex door leverancier gekozen naar advies ETRO

In mijn WPH staat 48H (voor) en 70H (achter) dat slaat dan neem ik aan op de draagindex. Maakt het wat uit, dat dit bij een nieuwe band iets hoger is.?? of stuiter ik dan van de motor.. :X
 
Laatst bewerkt:
op elk voertuig moet de juiste door de fabrikant opgelegde band geplaatst worden aangaande snelheidscodering

je mag op een voertuig standaard uitgerust met bv snelheidsindex 91V geen 91H leggen maar wel een 91W of 93W of hoger

dit word door de keuring nagezien , natuurlijk is voor de moto's geen keuring maar zou toch niet afwijken aangaande de snelheidsindex en LAADINDEX

zeker bij moto's zoals de Honda Pan en dergerlijike zijn er bv enkel bridgestone die de juiste banden met de juiste laadinex produceren

en dat die Z niet op de site staat zal wel een foutje zijn want een R band als snelheid bestaat niet

leg dagelijks banden op het werk dus

Niet voor elk voertuig kun je de juiste snelheids codering krijgen, dus is gewoon onzin wat je schrijft..
Neem winterbanden ... daar MAG je in de zomer mee rijden, maar bijvoorbeeld voor een Chrijsler300 kun je alleen de maat krijgen tot 220 kmh....
Die Mogen er onder , alleen officieel moet je volgens de EUROPEESCHE REGELS dan een stickertje in je auto plaatsen dat je banden hebt tot 220KMh ( is in NL nog niet verplicht)..

Ook dezelfde breedte op een as is geen verplichting, anders zou je n.l. nooit met een thuiskomer mogen rijden, ( waar vaak ook weer met een grote sticker de max snelheid op staat, dus ook daarmee rijdt je weer met een band zonder de juiste snelheids index)

Er wordt nu alleen verwezen dat de verschillende banden het voertuig NIET nadelig mogen beinvleoden op het ( normale) weggedrag
 
Niet voor elk voertuig kun je de juiste snelheids codering krijgen, dus is gewoon onzin wat je schrijft..
Neem winterbanden ... daar MAG je in de zomer mee rijden, maar bijvoorbeeld voor een Chrijsler300 kun je alleen de maat krijgen tot 220 kmh....
Die Mogen er onder , alleen officieel moet je volgens de EUROPEESCHE REGELS dan een stickertje in je auto plaatsen dat je banden hebt tot 220KMh ( is in NL nog niet verplicht)..

Noem dan wel de juiste snelheids index, nl 210 km/h
Winterbanden in de winter zijn idd de uitzondering.
Maar daar wordt in verschillende landen in de zomer geen uitzondering meer voor gemaakt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan