banden opgewarmd, bijna nieuw ... en toch glijden!

desp0

MF veteraan
16 aug 2005
2.084
1
Deelgemeente Gavere
hoi, ik zit met een probleempje

mijn motor heeft paar maanden stilgestaan (herstellingen) en nu hij terug rijdt
kon ik echt niet wachten om hem eens goed aan de tand te voelen

nu ging ik gisteren na lang rijden eindelijk eens diep in de bocht...
dan glijd mijn achterband ineens zo weg, gelukkig kon ik het nog tijdig
herstellen. Toen dacht ik "dit moet aan die witte streep gelegen hebben"
maar vandaag ging ik terug rijden, kom ik op een oprit van auto snelweg
heel mooie lange bocht waarbij ik heel langzaam lekker diep kon gaan
glijd die achterband terug !

nu die band is nog bijna nieuw maar het nieuwe is er toch al af gereden (toch zeker al 500km)
type band is dunlop 208RR, over types knn we discussieren maar op straat
zou dit toch wel meer dan voldoende grip moeten bieden

Dit uitglijden gebeurde pas nadat banden toch al heel warm moeten zijn
(na +- 40 km rijden en paar keer hard remmen en vertrekken veronderstel ik toch zoiets)

HEEFT IEMAND EEN VERKLARING !!!???
kan dit door stil te staan zijn ? (in een schuur en iedereen weet hoe heet
juli was .... )


thx a lot, you could save my life ! *D
 
Net je keting gesmeerd?


Uitgedroogd door een heet schuurtje lijkt me wel erg snel. Daarintegen als ze droger worden worden ze steeds harder en dan krijg je ook glijeffecten.

Ik heb hier een velg met band en die gebruik voor het burnen maar die band is zo hard dat die amper meer slijt.
 
hoi, ik zit met een probleempje

mijn motor heeft paar maanden stilgestaan (herstellingen) en nu hij terug rijdt
kon ik echt niet wachten om hem eens goed aan de tand te voelen

nu ging ik gisteren na lang rijden eindelijk eens diep in de bocht...
dan glijd mijn achterband ineens zo weg, gelukkig kon ik het nog tijdig
herstellen. Toen dacht ik "dit moet aan die witte streep gelegen hebben"
maar vandaag ging ik terug rijden, kom ik op een oprit van auto snelweg
heel mooie lange bocht waarbij ik heel langzaam lekker diep kon gaan
glijd die achterband terug !

nu die band is nog bijna nieuw maar het nieuwe is er toch al af gereden (toch zeker al 500km)
type band is dunlop 208RR, over types knn we discussieren maar op straat
zou dit toch wel meer dan voldoende grip moeten bieden

Dit uitglijden gebeurde pas nadat banden toch al heel warm moeten zijn
(na +- 40 km rijden en paar keer hard remmen en vertrekken veronderstel ik toch zoiets)

HEEFT IEMAND EEN VERKLARING !!!???
kan dit door stil te staan zijn ? (in een schuur en iedereen weet hoe heet
juli was .... )


thx a lot, you could save my life ! *D

Ging je erg plat?


Ik weet niet hoe je rijstijl is, maar des te dieper je de bocht in stuurt, des te verder je je band gebruikt, zo plat ga je op de openbare weg met normaal rijden zeer weinig (of je moet vaak rotondes pakken / klaverbladen etc.)
Ik heb het ook wel is hoor, dan ga ik k-d'en, maar is mn band nog niet warm genoeg aan de zijkanten en al stuur je erg scherp gaat ie een beetje glijden.
Het beste is eerst de bocht aan te "voelen" doormiddel van: paar keer doorheen rijden, steeds wat platter, kan je ook het wegdek verkennen (vuil, olie etc.).

Maar als je weinig gebruik maakt van je zijkanten is het gladder dan waar je wel rijdt op je band, vooral als de band nieuw is.
Ik heb wel is op een motor gereden met die dunlops erop... vond het een klote band :X

was een 600rr, en hij spinde nog in zn 4! :X dit was onder een ietwat nattige situatie, had die ochtend geregend en het wegdek was dus al bijna opgedroogd.
 
wringen is het niet, het is zeker glijden


een kamikaze piloot ben ik helemaal niet dus die laatste cm gebruik ik idd vrij weinig, maar toch wil ik hem gebruiken en dat is nu net kut
Als jonge (heeeeeel enthousiaste) rijder en met een RS250 daagd de motor
je toch wel vaak uit om eens wat dieper te gaan.

ik weet dat de band eigenlijk geen reet waard is op nat wegdek (dan push ik ook niet) maar op droog vind ik hem toch wel beter (vooral dan de band toen ie erop zat toen ik hem kocht een bt020) en in principe zou die droog wegdek toch moeten vreten, nee ?

feit is toen die band er net op zat ging ik er lekker hard mee (de regenboog
kleur van hitte en opgerolde velletjes, het was allemaal aanwezig van
enthousiast rijgedrag) , dan binnen die week pannen en dan 2 maanden stil.
idd wat snel he om uit te drogen (alhoewel met die temperaturen van juli ...
vraag ik me wel af)

eens die bandenspanning checken.
wel weet ik ook dat het typisch van die band is om een glijfase te hebben,
daarom dat ik die ook koos omdat ik uit mijn weinige ervaring iets heb van
"hej dit bandje gaat mij tenminste nog waarschuwen"

ps, 2,7 bar, is dat niet wat veel ???
ik denk dat de mijne toch wel wat lager staat, maar op wat zou ik hem
moeten zetten ?

vering ligt het ook niet echt volgens mij, tenzij die olie ook aan vervanging toe is, maar voor mijn panne reed ie echt super

EDIT : ps2: ik ben heel jonge rijder met heel weingi ervaring dus kneedownen zit er nog niet in (ik krijg het gevoel maar niet ? ) wat ik wel al meemaakte is dat
mijn steuntje tegen de grond kwam en dan NOG was mijn knie niet nodig !!??
heeft mss iets te maken dat de motor zo licht stuurt, ik hoef helemaal
niet naast mijn motor te hangen, stuurt als een heet mes door boter
 
tis je achtervering denk ik toch. Als die verkeerd staat gaat die constant smeren.
 
hmmm,
is er dan een vast verband
zoals glijden is door je veervoorspanning of door ingaande demping ...

wat denk je dat ik zou moeten doen,
veervoorspanning +

ingaande demping
en
uitgaande demping + ?
(ben geleerd om die twee laatste altijd in verhouding te zien, boekjes,
magazines, goeie raad ... die mss wel shitty raad kan zijn :P )
 
Denk dat je achterband het wegdek niet goed volgt. Dus gaat vliegen bij hobbels (daardoor slecht contact) kijk anders ff bij mijn gsxr openings topic.

Maar ik ben geen veringsspecialist dus ik weet niet of ik het juist heb. Daarvoor zou ik er zelf even op moeten rijden om te kijken wat het is.

===>Oldskool Gixxer topic '85 tot 95' deel 2<

Zie vering afstellen, heeft mij wel geholpen. Maar nogmaals ben geen veringspecialist dat is een vak apart vind ik.
 
Net je keting gesmeerd?

ja ! gelukkig had ik dat een paar dagen ervoor al gemerkt en weggeveegd

ps : ik volg de voorschriften van mijn het plakkertje op mijn achterbrug en
die schrijft 2,2 bar achter als single persoon

(ook eens gehoord, nooit gelezen echter dat de RS250 standaard vering
goed afgesteld is voor 60kg belasting, ik weeg er 65 dus das aardig in de
buurt)
 
Nog even wat anders als jij daarvoor lekker flink geknald hebt zoals ze op circuits doen dan zijn je bandeneigenschappen intussen wel veranderd ja. Dan gaan ze wel glijden...En die verkleuringen in jouw geval kwamen volgens mij door te heet worden door te lage bandenspanning...


kijk ff in mn gsxr topic
 
full
 
om ff op mijn eigen quote terug te komen dat ik mijn vet terug afgesmeerd had...
wel zat al van gisteren mij af te vragen hoe dat vet in godsnaam op het LOOPVLAK
van mijn band terecht kwam, vanavond motor eerste keer wat grondiger bekeken
(kappen eraf, zadeltje eraf, tank eraf ..) veel verder kon niet want begon donker
te worden.
and i see ... massas olie :o
bij een tweetakt hoort dit nu ergens wel maar dit was te, alles dus eens goed afvegen, terug ritje doen en ik merk dat de dichting van de bovenste cilinder
toch wel smurrie lost
ik denk dat dit langzaam terecht komt op mijn achterband... :X :(
 
Nog even wat anders als jij daarvoor lekker flink geknald hebt zoals ze op circuits doen dan zijn je bandeneigenschappen intussen wel veranderd ja. Dan gaan ze wel glijden...En die verkleuringen in jouw geval kwamen volgens mij door te heet worden door te lage bandenspanning...


bullshit, je krijgt je banden op de openbare weg never op dezelfde temperatuur als op het circuit, en al zouden je ze zo warm krijgen, dan moet een 208 RR gewoon dikke grip blijven geven, daar zijn die RR banden namelijk voor gemaakt
 
ik heb met de elfstedentoch bij mijn oom achterop gezeten hij zei dat hij nog een velletje op de banden had en hij ging ook steeds schever en als je goed ging luisteeren naar d eban hoorde je ook wel een ander geluid als hij erg scheef ging je hoorde gewoan een piempend en slijpend geluid maar verder heb ik me er niet erg druk om gemaakt en mijn moom zei na de elfstedentocht ook dat de band goed was in gereden dus misschien heeft u ook wel dat probleem en moet u nog even door rijden en is het voorbij groetjes ikke (ik heb er ook geen verstand van verder maar ik heb mijn best gedaan ;)
 
ik heb met de elfstedentoch bij mijn oom achterop gezeten hij zei dat hij nog een velletje op de banden had en hij ging ook steeds schever en als je goed ging luisteeren naar d eban hoorde je ook wel een ander geluid als hij erg scheef ging je hoorde gewoan een piempend en slijpend geluid maar verder heb ik me er niet erg druk om gemaakt en mijn moom zei na de elfstedentocht ook dat de band goed was in gereden dus misschien heeft u ook wel dat probleem en moet u nog even door rijden en is het voorbij groetjes ikke (ik heb er ook geen verstand van verder maar ik heb mijn best gedaan ;)


uhhhhh leestekens????
 
bullshit, je krijgt je banden op de openbare weg never op dezelfde temperatuur als op het circuit, en al zouden je ze zo warm krijgen, dan moet een 208 RR gewoon dikke grip blijven geven, daar zijn die RR banden namelijk voor gemaakt


Mee eens natuurlijk (over het algemeen) maar er zijn stukken waar ze het net zo warm krijgen als je wilt O-)
 
Van 40km rechuit rijden warmen je banden niet veel op hoor, ook niet als je wat remt en optrekt. Je moet bochten rijden. Dus ook niet snelweg rijden en dan denken dat je meteen vol een klaverblaadje kunt pakken.

Maar ik heb het toch al niet zo op Dunflops. De nieuwe modellen zullen wel beter zijn, maar ik ben er allergisch voor geworden nadat ik continu met mijn 204's aan het glijden was.
 
wie spreekt er nu van 40km rechtuit rijden ????? :N
ik kom uit de grens met west vlaanderen en ik was gent al een eindje gepasseerd
en dit niet via snelweg hoor... ja ik denk wel dat ze dan al warm zijn
en nee je banden worden niet warm van bochten rijden maar wel van hard remmen
en optrekken.

wat jammer, ik hoor veel slechts van die dunlops, zelf vond ik het in het begin
heel goede band, vooral voor straatgebruik, ze warmen super makkelijk op
 
apart verhaal..
1 optie: banden oproken en nieuwe MPPs-2cts eronder als je dan nog gaat glijen weet ik het ook niet meer.(helaas niet de goedkoopte optie)
had je dit ook met vorige Dunlops?
 
Terug
Bovenaan Onderaan