banden sipen

wat is sipen?
Sipen is het aanbrengen van kerven, kleine sneetjes, in het loopvlak van banden. Dit zorgt voor een betere hitte afvoer (niet van toepassing in NL lijkt me), verbeterde vering (rijcomfort) en bovenal meer grip en een kortere remweg op natte of besneeuwde wegen (bevroren weggedeelten). Maar ook bij overgang van oud asfalt op nieuw asfalt (wat altijd een stukkie gladder is)
Oja, de band gaat dan ook slijt minder snel.
 
Ik denk altijd heel simpel, hoe meer rubber hoe meer grip?
Betere afvoer van water en troep kan natuurlijk wel door meer groeven in een band, maar ik neem aan dat alle betere bandenfabrikanren niet voor niks een hele ontwikkelingsafdeling hebben?
Ik vind dit net zoiets als al die olie en benzinetoevoegingen die er te koop zijn.......................als het nodig was geweest hadden de fabrikanten er zelf wel aan gedacht?
 
Ik denk altijd heel simpel, hoe meer rubber hoe meer grip?
Betere afvoer van water en troep kan natuurlijk wel door meer groeven in een band, maar ik neem aan dat alle betere bandenfabrikanren niet voor niks een hele ontwikkelingsafdeling hebben?
Ik vind dit net zoiets als al die olie en benzinetoevoegingen die er te koop zijn.......................als het nodig was geweest hadden de fabrikanten er zelf wel aan gedacht?
Da's weer net een beetje té simpel gedacht, dan zou een aftermarket shock dus óók onzin zijn, want daar zouden de fabrikanten dan zelf wel bij nagedacht hebben. Zou wel eens een derieuze test willen zien van dat sipen. (en nee, dan denk ik niet aan Autoweek)
 
Met schokbrekers is het weer ietsje anders vind ik, daarbij is ook de prijs/kwaliteit verhouding erg belangrijk.
De meeste consumenten zitten niet te wachten op een schokker die de motor 1500 euro duurder maakt voor een nog iets betere wegligging, en denken goed is goed?
 
Filmpje gezien op die site, indrukwekkend van die remweg...
Had het al gezien bij vrachtwagens, wist niet dat het ook voor auto's was. Voor motoren lijkt het me niet nodig.
 
Ik denk altijd heel simpel, hoe meer rubber hoe meer grip?
...

Eeuh, wat dacht je van hoe meer rubber hoe minder grip door te weinig druk?
Trek eens een gummetje plat over tafel en daarna met een hoekpunt.

Lijkt mij ook best interressant om daar eens een test van te zien, regenbanden en winterbanden hebben ook meer profiel om water en zooi af te voeren dus dit kan best wel handig zijn.
 
Had het al gezien bij vrachtwagens, wist niet dat het ook voor auto's was. Voor motoren lijkt het me niet nodig.

Meer grip kan het verschil zijn tussen het asfalt kussen en met verhoogde hartslag verder rijden....

Mij lijkt dat een 'gesipete' band ook geleidelijker zijn grip verliest. Dat zou ook wel eens nuttig kunnen zijn.

Maargoed, iemand anders mag het eerst met zijn motor proberen voordat ik volg :)
 
denk dat fabrikanten zelf wel zo bijdehand zijn om uit te zoeken hoe een band veel grip en een lange levensduur krijgt
hele afdelingen vol met mensen
en dan op een site moeten lezen hoe je zelf veel meer grip en levensduur kan krijgen
ik geloof er helemaal niks van
 
Het klinkt anders allemaal wel logisch. Langere levensduur omdat de band koeler blijft (groter oppervlak door die insnedes).

Ik denk alleen dat het grote nadeel is dat het nog wel een keer verdwenen is door de normale slijtage. En dat je dus gedurende de levensduur van de band 4x die bewerking kunt laten ondergaan (a 15,- per band).
 
Het is min of meer hetzelfde principe als winterbanden, alleen dan op een zomerband?? (in een winterband zitten ook van dat soort groefjes)
Wat betreft grip, uit de meeste tests blijkt dat winterbanden onder een koekblik in de zomer weinig tot geen effect heeft. Hier praat je dan natuurlijk wel over een winterband op een koekblik en niet over een aangepaste motorband. Echter, voor het rijden in de sneeuw met een motor?? Ik denk dat de rubbercompound van een zomerband al snel te hard is, met mijn koekblik wist ik de oprit thuis niet op te komen met een laagje sneeuw (zomerbandjes) terwijl senior zó naar boven kachelde (rijdt heel het jaar op winterbandjes). Je zou denken dat je ook met een zomerband een beetje grip hebt op sneeuw, maar mijn ervaring is dat dat zwaar tegenvalt wat volgens mij het gevolg is van de rubbercompound. Of je dan met sipen het gewenste effect bereikt?? Ik weet het niet... Op droge weg niet (waarom waren er anders slicks) maar op natte weg denk ik van wel.
Volgens mij gaat het in ieder geval wel ten koste van de stabiliteit, je brengt meer flexibiliteit in je band... Tja, ik weet het nog zo net niet.
 
Op de site van Profile Tirecenter oid hebben ze het over 3 behandelingen. Een als de band nieuw is op 24mm profiel 10mm sneetjes, dan bij 16mm weer 10mm sneetjes en dan bij 8mm 10mm sneetjes zodat je 3 keer dat moet laten doen per band. Nu is 24mm wel erg veel profiel geloof ik. 2 keer voor een autoband? Das 30 per band erbij voor iets langere levensduur. Denk niet dat je die kosten eruit haald met langere levensduur van de band. Waarom de fabrikanten het niet standaard doen? Omdat ze misschien dan minder banden verkopen enzo ;) Welk bedrijf gooit zijn eigen ruiten in? Als banden langer meegaan verkopen ze minder. Aan de andere kant: ze kunnen er juist weer meer gaan verkopen omdat mensen meer naar hun banden vragen ;) Bekijk het eens positief van de andere kant: waarom zou een groot bedrijf als Profile Tirecenter zoiets gaan doen als het onzin zou zijn? Die weten ook dat het geld kost, maar als het niet werkte zouden mensen het niet doen. 120 voor 4 banden 2 keer laten behandelen is gewoon een investering voor de veiligheid die de mensen zelf kunnen kiezen om te nemen ;)

Bij motorbanden zou je hetzelfde effect moeten hebben toch? Slicks hebben meer grip omdat er meer oppervlakte is, maar in de regen blijven ze niet met slicks rijden he :P Wie weet gaan ze op circuit later ook deze techniek toepassen of is het al vantevoren verboden omdat de voertuigen veel later kunnen remmen enzo
 
Die sneetjes geven hetzelfde effect als de reden waardoor Gekko's tegen een verticale glazen ruit omhoog kunnen lopen, het werkt een beetje als zuignappen.
19837_340.jpg
 
Op de site van Profile Tirecenter oid hebben ze het over 3 behandelingen. Een als de band nieuw is op 24mm profiel 10mm sneetjes, dan bij 16mm weer 10mm sneetjes en dan bij 8mm 10mm sneetjes zodat je 3 keer dat moet laten doen per band. Nu is 24mm wel erg veel profiel geloof ik. 2 keer voor een autoband? Das 30 per band erbij voor iets langere levensduur. Denk niet dat je die kosten eruit haald met langere levensduur van de band. Waarom de fabrikanten het niet standaard doen? Omdat ze misschien dan minder banden verkopen enzo ;) Welk bedrijf gooit zijn eigen ruiten in? Als banden langer meegaan verkopen ze minder. Aan de andere kant: ze kunnen er juist weer meer gaan verkopen omdat mensen meer naar hun banden vragen ;) Bekijk het eens positief van de andere kant: waarom zou een groot bedrijf als Profile Tirecenter zoiets gaan doen als het onzin zou zijn? Die weten ook dat het geld kost, maar als het niet werkte zouden mensen het niet doen. 120 voor 4 banden 2 keer laten behandelen is gewoon een investering voor de veiligheid die de mensen zelf kunnen kiezen om te nemen ;)

Bij motorbanden zou je hetzelfde effect moeten hebben toch? Slicks hebben meer grip omdat er meer oppervlakte is, maar in de regen blijven ze niet met slicks rijden he :P Wie weet gaan ze op circuit later ook deze techniek toepassen of is het al vantevoren verboden omdat de voertuigen veel later kunnen remmen enzo

24mm profiel, dat is echt geen autoband hoor. Ik denk eerder een vrachtwagen. Een nieuwe autoband zit rond de 8mm profieldiepte. En autobanden worden maar 1 keer gesiped.
 
24mm profiel, dat is echt geen autoband hoor. Ik denk eerder een vrachtwagen. Een nieuwe autoband zit rond de 8mm profieldiepte. En autobanden worden maar 1 keer gesiped.
Ok, 1 keer dus :P

De banden van mijn auto zijn bijna versleten. Als ik nieuwe heb gevonden dan zal ik ze Sipen 8-) Voor motoren zal de machine misschien niet geschikt zijn. Wie weet zal dat er ooit ook zijn. Op internet is er het een en ander over te lezen en in geen slechte ervaringen

http://www.kaltire.com/retail/services/demo01.html Er zijn dus volgens deze demo ook stukken niet bewerkt om de stevigheid van de vlakken te handhaven. Dit klinkt al wat minder fijn. Halverwege is dus maar de helft van oppervlakte gesiped waardoor het effect nog maar de helft is?
 
Laatst bewerkt:
gekko's hebben geen zuignappootjes.
Het zijn rijen microscopisch kleine haartjes, de haartopjes zijn zo fijn dat ze allemaal tot op atomair nivieau dicht op het te lopen oppervlak komen. En dan krijg je een of andere van der waals kracht (of een andere naam) tussen materiaal onderling.

Als je in een goed-weer band sneetjes maakt, krijg je een slecht weer band. Die zijn an sich soepeler en gaan hierdoor wat langer mee, en: die had je ook meteen kunnen kopen :) .
 
Nou, als uit die remproeven blijkt dat de remweg aanzienlijk verkort word, lijkt het me geen broodje aap verhaal. En met de autocross zie je het ook nog wel eens toegepast worden. Dus trek je conclusie maar. Ik wil het best eens gaan proberen met m'n Fiësta.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan