banden slijtage/vering

ER-1

MF veteraan
17 feb 2004
7.447
0
Ik vraag me af of mijn vering wel goed staat. Na een dag rijden op assen zien mijn banden er zo uit.

full



Volgens mij hoort ie toch niet zo op te krullen of heb ik het mis?

Het zijn Metzeler Rensports en de banden spanning was, voor 1.9 en achter 2.2

Iemand enig idee?
 
je hebt m voor zowiezo wat te zacht staan met 1.9 ... dit moet minimaal 2.1 zijn. als de supercorsa drukvoorschriften tenminste overeenkomen met die voor rennsports. zou ns beginnen m ook op 2.2 te zetten.

verder is 2.2 achter op zich niet verkeerd. om m wat gladder ter houden maybe iets van je compressie af, of iets meer druk.
 
Hoi,

je band ziet er prima uit hoor, wel je banden spanning iets te laag (voor het warme weer)

Je baalt pas als je band er zo uit ziet na 25 minuten, voorveer voorspanning te hoog, dan drukt de band te hard op het asfalt.

Carbonellie

0
 
Een nieuwe fiets, nieuwe vering moet allemaal ff wennen.
Maar ik heb het nu redelijk onder controle, voorvork wordt van de winter aangepast (dunnere veer)dan moet het goed komen.
Deze band is in Frankrijk aan vellen gegaan (Croix)
En kapot gaat ie van heeeeeeeeeel hard rijden })
 
Een nieuwe fiets, nieuwe vering moet allemaal ff wennen.
Maar ik heb het nu redelijk onder controle, voorvork wordt van de winter aangepast (dunnere veer)dan moet het goed komen.
Deze band is in Frankrijk aan vellen gegaan (Croix)
En kapot gaat ie van heeeeeeeeeel hard rijden })
Zat jij bij mij in het team op 30mei zandvoort?
 
edit... dom gelul

Dit zijn mijn banden van 19-7 (assen) en toen was het niet zo warm als deze week. En om nu te zeggen dat ik mijn banden zwaar belast....Ik weet mijn exacte tijden niet maar ik schat ze zo op 1:44. Dus das niet extreem snel. Met een vergelijkingstest hebben ze met een 2002 R6 1:31 gereden.....vandaar dat ik denk dat er iets niet klopt met de vering. Als de slijtage tenminste verkeerd is. Ik heb andere banden bekeken die dag, en die zijn veel glader afgesleten.
 
Laatst bewerkt:
Dom gelul?

je vraagt advies, je krijgt advies.
Als je weet wat er aan de hand is met je banden waar om stel je dan vragen


Ik stelde een domme vraag......daarom heb ik het bericht ge-edit. En de tekst vervangen met ...dom gelul.

Ik ben juist blij met de info die ik hier krijg. Ik heb nog maar twee keer gereden op het circuit, dus vandaar mijn vragen. Excuus voor de spraak verwarring.
 
OOOOOOOOOOOOOOO, asfalt er over.

Banden en vering blijft een moeilijk onderdeel van het racen, denk je dat alles goed staat, na twee traingingen s'ochtends (temperatuur 17 graden) banden slijten "mooi" af, heb je s'middags je wedstrijden (temperatuur 23 graden) is alles weer anders, dikke groeven in je achterband, vellen aan je voorband.
Maar dat hoort er allemaal bij hebben ze tegen mij gezegd....
En hoe sneller je gaat rijden hoe groter deze problemen worden.
 
Aha, een 2002 R6.

Staat standaard erg zacht geveerd!

Het kan ook zijn dat je band niet goed op temperatuur kwam. Bij 25 graden is 2.2 wel goed. Bij 15 graden zet ik hem op 1.9 / 2.0
 
OOOOOOOOOOOOOOO, asfalt er over.

Banden en vering blijft een moeilijk onderdeel van het racen, denk je dat alles goed staat, na twee traingingen s'ochtends (temperatuur 17 graden) banden slijten "mooi" af, heb je s'middags je wedstrijden (temperatuur 23 graden) is alles weer anders, dikke groeven in je achterband, vellen aan je voorband.
Maar dat hoort er allemaal bij hebben ze tegen mij gezegd....
En hoe sneller je gaat rijden hoe groter deze problemen worden.

Dus een standaard goede afstelling voor bv assen is er eigenlijk niet. De omstandigheden zullen bijna nooit 100% identiek zijn.

Zijn er ook boeken/website's waarin word uitgelegd hoe je je motor technish goed kan afstellen?

Niet dat ik er al iets van merk als ik een paar klikjes verander aan de vering. Maar ik kan beter zo vroeg mogelijk beginnnen om 'het' proberen te snappen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan