Banden slijtage

Crawl

MF veteraan
13 jan 2002
9.542
27
Haarlemmermeer
Na het lezen van al die topic's over banden was ik toch wel wat verbaast over de genoemde bandenslijtage.
Banden versleten na nog geen 3000km :?
Rot op :j
Ja als je konstant burnouts maakt en sprintjes trekt misschien.
Ik heb een ZX9R en rij echt niet als een als een ouwe lul, maar doe wel tussen de 8000 en 12000km met een achterband(Michelin Pilot sport)daar zitten dan ook nog 1 of 2 circuitdagen tussen.
Gelukkig zou ik zeggen want ik rij zo een 15.000km per jaar en om nou 5x per jaar een nieuwe achterband te kopen. '(
Maar goed... hoe komt het dan dat er mensen zijn die zo kort met hun banden doen?
 
Te hard te rechtdoor mentaliteit. Gewoon wat harder de hoek om, hoef je na de bocht niet veel gas meer te geven.
 
Ik rijd meestal de achterband erdoor zo rond de 7.000 km. De laatste was een michelin macadam.

De voorband heeft nu 10.000 km en heeft het nu ook gehad en is aan vervanging toe.

Burnouts doe ik pas als de band al versleten is en als ik dezelfde week toch een nieuwe ga halen.

Wat ik wel doe is steeds het gas erop (en ook hard remmen) en aangezien ik veel stadverkeer doe gaat het dan snel...
Wat ik ook merk is dat als ik een tijdje niet in het weekend bochten ga opzoeken de banden wat vierkanter worden.
 
ik blijf me ook verbazen over de bandenslijtage ...
nu zijn de voorbanden ook al na 10k versleten.
ik snap dat het in de zomer wel wat sneller slijt, maar zo snel op de openbare weg ...
kijk cirquitje rijden kan ik me iets bij voorstellen ...
maar alle die slijtage-verhalen gaan erbij mij ook niet in ...
 
ik blijf me ook verbazen over de bandenslijtage ...
nu zijn de voorbanden ook al na 10k versleten.
ik snap dat het in de zomer wel wat sneller slijt, maar zo snel op de openbare weg ...
kijk cirquitje rijden kan ik me iets bij voorstellen ...
maar alle die slijtage-verhalen gaan erbij mij ook niet in ...

Ik doe aan de voorkant 8000 km met een BT010. Komt ook wel een beetje door bochtenwerk. Maar hard remmen is erg slecht, krijg je een tractorband profiel door.
 
Meestal zo'n 5000 a 6000 metachterband,die laatste 1000 sprokkel ik er maar bij. En idd, ong. 20.000 per jaar, en idd 4 achterbanden.

Moet wel zeggen dat ze hier thuis snel slijten door wheelie's en vol gas acceleren, beetje spelen dus. Burn-outs maak ik alleen met versleten achterband. En dadelijk begint het echte seizoen weer, en zitten we bijna elk weekend in Duitsland, en geloof me, daar slijten je bandjes hard hoor, en daar zie je ook dat de zijkant versleten is en het midden nog oke is :}

De voorband gaat dan daar nog ongeveer 8000 km mee, gaat idd door hard de bocht in te remmen nog al 'cuppen', maar ook dan zie je de zijkant van je voorband gewoon hol uitslijten. Nog 4 weekjes, en Gizzmo zit 6 dagen in het Zwarte Woud.

PS, er is nog een plekje vrij als iemand mee wilt.

Zie topic in WIWTD Opkiktour :}
 
eh circuit ,alles waar er asfalt ligt is toch het crcuit!?
fazer 600 waren de banden voor en achter na 5500 km op.
ik bedoel dus gewoon aan de slijtageindicators.
dus nog niet echt op.
maat van me reed ze op tot het canvas,
terwijl ik er achter hem reed zag je de witte veeg in het midden steeds groter worden.
vindt ik persoonlijk iets te ver gaan :+
 
Op de openbare weg is 3000 km inderdaad vrij rap,maar dat ligt voor een belangrijk deel aan de gekozen compound.
Verder krijgen de banden op de openbare weg normaliter niet de kans om echt heet te worden
Als je echter 1 of meerdere keren per jaar op het circuit gaat, gaat het echt hard (met de slijtage)
Als je het goed doet en je hebt de juiste banden rij je op een circuitdag (7 sessies van 20 min)
een nieuwe achterband helemaal op !
 
Over bandenslijtage, ik heb net met pasen 3 dagen door de ardennen gereden en ben met een redelijk goeie achterband vertrokken. Maar toen ik thuis kwan zat er geen groef meer in. Helemaal versleten, en dat in 3 dagen.
Weet iemand hier een logische verklaring voor
 
Over bandenslijtage, ik heb net met pasen 3 dagen door de ardennen gereden en ben met een redelijk goeie achterband vertrokken. Maar toen ik thuis kwan zat er geen groef meer in. Helemaal versleten, en dat in 3 dagen.
Weet iemand hier een logische verklaring voor

Ja, gewoon lekker sturen :}
 
Na het lezen van al die topic's over banden was ik toch wel wat verbaast over de genoemde bandenslijtage.
Banden versleten na nog geen 3000km :?
Rot op :j
Ja als je konstant burnouts maakt en sprintjes trekt misschien.
Ik heb een ZX9R en rij echt niet als een als een ouwe lul, maar doe wel tussen de 8000 en 12000km met een achterband(Michelin Pilot sport)daar zitten dan ook nog 1 of 2 circuitdagen tussen.
Gelukkig zou ik zeggen want ik rij zo een 15.000km per jaar en om nou 5x per jaar een nieuwe achterband te kopen. '(
Maar goed... hoe komt het dan dat er mensen zijn die zo kort met hun banden doen?

Als je 1 a 2 circuitdagen rijdt en dan nog zoveel KM met je band vindt ik knap... :?
 
Ik doe tussen de 2500 en 5000 km met een achterbandje. Met 162pk aan het achterwiel hebben ze nogal de neiging om te smelten als sneeuw voor de zon ;) Misschien dat ik maar eens Macadams moet proberen? NOT :j

Maar 12000 km met een achterband op een ZX9R Crawl :?
 
Rij met mijn Bakker Barracuda aangedreven door een TL1000 blok c.a 6000 km indien ik me rustig houd op mijn setje Pireli Super Corsa's, goed bandtje rij nu op het vierde setje heb wel gekozen voor een 180er ivm wenbaarheid, alleen minder geschikt op een nat wegdek.
Heb ook Dunlop , Metzler en Michelin gereden,deze halen het niet qua wegliging in vergelijking met de Super Corsa's.
Qua slijtage kan het soms bijzonder snel gaan,
zeker met zo'n dikke twee cilinder met injectie.
Het gebeurt mijn dan ook regelmatig dat er scheurtjes dwars op het loopvlak zijn te zien.
Zeker wanneer je hem lekker door z'n toeren laat
denderen.Maar ja de charme van een man schijnt te
zijn,dat hij eigenlijk nooit kindaf is. :] :9
 
:P Hij bedoeld te zeggen dat er eigenlijk GEEN BT 010 voorband bestaat!
dit is nl de BT 011 })
Dus met een BT 010 (180-55/17???) moet je vóór toch wel vreemd doen, toch?

Oh op die fiets. Ik heb gewoon netjes 120/60 ZR 17 voor. Stuurt wel beter ja. Altijd netjes de BT010 besteld en toch het goede gekregen. Maar noemt Bridgestone die band alleen in de wandelgangen BT011 om misverstanden te voorkomen ofzo?
 
Terug
Bovenaan Onderaan