Banden specs (vraag)

Klickstart

MF veteraan
21 aug 2003
5.058
36
Tongeren (Limburg, BE)
Op mijn motor ligt nu de band 130/90-17 65S
Het werkhuisboek schrijft echter de band 130/80-17 65S (of T of H) voor.
Waar staat deze code voor? Ik heb nl. een 80 in huis, kan die er zonder problemen op gelegd worden?
Ik zou graag de betekenis van die hele code kennen. Had ooit eens een site gevonden maar ben die kwijtgeraakt...
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij betekent dat tweede getal het percentage van de breedte. Dus een 130/90 band heeft een wang (=zijkant band) die 90% van 130mm is. De 80 variant heeft een wang die maar 80% van de 130mm is. De laatste heeft dus een kleinere diameter.

Als in de handleiding staat dat er een 130/80 band op moet dan zou ik gewoon die 130/80 band erop laten leggen.
 
Volgens mij heb je dan nu de goede maat.

130/80-17 65S

130 is de breedte van de band in mm.
80 is de hoogte in het percentage van de breedte. Dus 80% van 130 is de hoogte
17 is de velg maat in inches.
65 geen idee.....
S is snelheidsklasse. Ken ze helaas niet.
 
Bedankt mannen voor de snelle racties!
Nu weet ik meteen ook waarom mijn huidige band zo akelig dicht tegen de achterbrug aankwam, die band was dus te groot op de buitenkant. Ook schuurde die mijn kettingkas kapot.
Nu heb ik opnieuw noppen maar plaats genoeg :)
 
Ff wat van de site van Continental afgeplukt:

Tyre identification

The tyre identification number gives information on:

1. the nominal section width (in inches or mm)

2. the ratio: height / width

3. the registered maximum speed

4. the rim diameter

5. the tyre load

______________________________________________________________________________

Some examples:

3.50 = nominal section width 3.5 inches

- = diagonal casing construction

18 = rim diameter in inches

62 = load index

P = speed index, symbol for registered maximum speed (P = 150 km/h, approx. 93 mph)

TT = tubetype

reinforced = increased tyre load capacity

______________________________________________________________________________

150 = nominal section width in mm

/70 = ratio of height to width = 70 : 100

B = bias belted (construction type)

17 = rim diameter in inches

69 = load index

H = speed index, symbol for registered maximum speed (H = 210 km/h approx 130 mph)

TL = tubeless

______________________________________________________________________________

180 = nominal section width in mm

/55 = ratio of height to width = 55 : 100

ZR = radial construction

17 = rim diameter in inches

TL = tubeless

(73) = load index

(W) = > 270 km/h


Elders vond ik nog deze snelheids tabel:
Speed
Rating Km/h
J 100
K 110
L 120
M 130
N 140
P 150
Q 160
R 170
S 180
T 190
H 210
V 240
W 270
Y 300
VR 210
ZR 240
 
Bedankt Snarfman, hier hebben we wat aan.

Dan leggen we er gauw die Metzeler Enduro 3 op en dan :] maar weer.

Geen dank, zelf door zoeken ook weer wat geleerd ;)

Mooi bandje trouwens die Enduro 3. Heb ze onder mijn Dakar liggen. Heb 'm nog niet in zand en modder getest, maar op de weg geeft ie prima grip.

Edit: omdat je nu met een kleinere diameter gaat rijden dan voorheen, kon het wel eens zijn dat je motor ook wat beter trekt. Kleiner wiel, is meer trekkracht, beetje vergelijkbaar met een tandje meer op het achtertandwiel bij de ketting. Motor zal ook iets meer toeren maken bij vergelijkbare snelheid.
 
Laatst bewerkt:
Heb nu de pagina´s die ik ooit vond ook weer terug:
http://www.transalp.de/technik/reifen/allgemeines.php#Geschwindigkeitsindex

Zo, nu is dit topic compleet.

Ben benieuwd of ik er veel van zal merken van die kleinere band. Nu up naar het avontuur om die erop te leggen (samen met een vriend).
Hoop dat die goede grip heeft op de vuile wegen hier: landbouwstreek met binnenkort mais en bieten oogst...


Alles goed met je nieuwe Dakar?
 
Mooie pagina met veel info :}

Met de Dakar gaat het prima. Na 3 weken stonden er al 3000km op. Wel al een lekke band gehad toen ik terug kwam uit de Eifel... spijker... Afijn, geen tubeless band dus een nieuwe binnenband en weer :] (met dank aan de wegenwacht die 'm bij een 10km verderop gelegen BMW-motor dealer liet repareren).
 
"Voorbeeldje van wat er op de zijkant van een band kan staan (fictief voorbeeld):
180 / 55 ZR 17 (73W) TL M/C - DOT 4402

Verklaring:
- 180 is de breedte in mm.
- 55 is de hoogte van de band in % van de breedte, in dit geval 0,55*180 = 90 mm.
- ZR staat voor de maximaal toelaatbare snelheid (240 km/u, zie sites van fabrikanten voor volledig overzicht van mogelijkheden), de R staat voor radiaal
- 73 is het maximale gewicht dat de band kan verdragen. (365 kg, zie sites van fabrikanten voor volledig overzicht van mogelijkheden)
- W tussen haakjes betekent dat deze band meer dan 270 km/u verdraagt.
- 17 is diameter van de velg waarop de band past in inches.
- TL betekent tubeless (zonder binnenband)
- M/C betekent motorcycle.
- DOT betekent dat de band in Amerika goedgekeurd is (department of transportation)
- 4402 staat voor de productie week van de band. Dit kan echter uit 3 of 4 cijfers bestaan:
o 3 cijfers zonder driehoekje erbij: eerste 2 cijfers productieweek, laatste cijfer productie jaar in de tachtiger jaren. Dus 238 is week 23 in 1988.
o 3 cijfers met driehoekje erbij: eerste 2 cijfers productieweek, laatste cijfer productie jaar in de negentiger jaren. Dus 128 driehoekje is week 12 in 1998.
o 4 cijfers: eerste 2 cijfers productieweek, laatste 2 cijfers productie jaar in deze eeuw. Dus 3101 is week 31 in 2001. - -> geeft de looprichting aan."
 
Terug
Bovenaan Onderaan