Banden té heet?

Je banden worden toch juist harder naarmate de temperatuur van de lucht in de band stijgt? Dan zou je juist bij warm weer relatief minder lucht in de banden moeten doen. Of eerst warmrijden en dan de luchtdruk meten en kijken of ze niet te hard zijn.
Banden worden warm door het vervormen van het rubber, dus hoe zachter de band hoe meer de vervorming en dus hoe warmer de band.
Het uitzetten van de lucht in de band is volgens mij afhankelijk van de hoeveelheid vocht in de lucht van je band.
Daarom werken ze in de racerij en luchtvaart ook met stikstof in plaats van gewoon buitenlucht.
 
Met jouw rijstijl heeft het daaronder inderdaad geen nut.
Wat is er met mijn rijstijl dan?

Heeft wel weer iets weg van het "ik heb nu 2CT's onder mijn motor gepleurd en kan nuuuuuuuu veel schuiner de bocht door" -verhaal.

Vertel mij maar eens wat het voordeel is van een lagere bandenspanning dan 2.5 voor en 2.9 achter op een VFR800 die gebruikt wordt op de openbare weg.

Vreemd dat zelfs Michelin zelf 2.5 / 2.9 aanraadt voor de Pilot Power op een VFR800:

Klik
 
Laatst bewerkt:
Hoe hoger de spanning hoe langer het duurt voor dat een band warm word :Y

Enne op de weg maakt dat niet zo veel uit :N (tis meer een gevoel)
 
EdwinO gaat weer theoretisch lullen...

Rekensommetje
gaswet zegt: PxV = nRT
er gaat geen gas in of uit: PxV/T = constant

Met een hete en koude (20C) band willen we hetzelfde volume hebben, dus geen vervorming van de band tgv. druk stijging: P/T = constant

Dus is de gecompenseerde druk (koude band) nodig om bij opgewarmde banden de ideale druk te krijgen: Pcomp = Pideaal x Tkoud/Theet

Dus als je bandje van binnen 60 graden wordt en Michelin adviseert 2.9 bar voor je band, dan moet je de koude band oppompen tot
Pcomp = (1 + 2.9) x (273+20)/(273+60) - 1 = 2.4 bar (temperaturen in Kelvin, vandaar 273 en absolute drukken, vandaar 1)

Maar voor op de weg pomp ik de achterband gewoon op tot 2.9 bar. Onderweg kun je er alltijd wat uit laten lopen. Te lage druk zou ik niet doen, want daar wordt 'ie alleen maar heter van, meer slijtage en het karkas minder stabiel. Ennuh, waarschijnlijk haal je die 60 graden niet eens, dus vul maar eens kleinere waarden in.
 
Laatst bewerkt:
Maar voor op de weg pomp ik de achterband gewoon op tot 2.9 bar.
Zie hem nergens schrijven dat ie op het circuit rijdt. Dus ga ik ook geen waardes vertellen die voor het circuit goed zijn.

Voor een dergelijke motor als een VFR800 is dit gewoon een goede bandenspanning. Door met een lagere bandenspanning (bij koude band natuurlijk) te gaan rijden zou je echt niet meer grip krijgen.
 
Bij Euromaster hebben ze stikstof voor bijna niets voor in auto en vrachtwagenbanden. omdat ik twee nieuwe banden kocht en vaste klant ben kreeg ik het gratis in mijn autobanden.

Ik vroeg of ze het ook in motorbanden willen doen en dat was geen probleem dus dat wil ik binnenkort eens laten doen. Goed idee toch?

Alleen jammer van die groene ventieldopjes die ze er op zetten -O-
 
Wat is er met mijn rijstijl dan?

Absoluut niets, maar ik herinner me een topic die je onlangs opende, dus daar speelde ik een beetje op in :]

Vertel mij maar eens wat het voordeel is van een lagere bandenspanning dan 2.5 voor en 2.9 achter op een VFR800 die gebruikt wordt op de openbare weg.

Ik dacht dat je een algemeen antwoord gaf over bandenspanning, maar het was dus wel speciaal voor de VFR van de TS (al lees ik zelden signatures, dus zag nu pas dat je een VFR800 heeft)

Ik gooi overigens in mijn bandjes 2.1 achter en 2.0 voor en EIGENLIJK is dat zelfs nog veelste veel, zeker als ik offroad ga mag het wel 1.8 achter en 1.6 voor. Met 2.1 en 2.0 rijd ie stabiel op de weg, nergens last van. Maar dat is geen VFR800.... in mn normale wegmotoren was het geloof ik wel altijd 2.5 en 2.8 ofzo of in die buurt, maar zoals Guz zei geven ze dat voor heel veel banden op.

En wat betreft de TS.. ik denk ook dat het gewoon het asfalt is wat begint te moeken. Vorig jaar rook je ook het asfalt en werd het ook een papperig zooitje. Toen was het 35 graden, precies een jaar terug. Dat ga je wel merken tijdens het rijden. Maar te hete banden ? Lijkt me sterk. :)
 
EdwinO gaat weer theoretisch lullen...

Rekensommetje
gaswet zegt: PxV = nRT
er gaat geen gas in of uit: PxV/T = constant

Met een hete en koude (20C) band willen we hetzelfde volume hebben, dus geen vervorming van de band tgv. druk stijging: P/T = constant

Dus is de gecompenseerde druk (koude band) nodig om bij opgewarmde banden de ideale druk te krijgen: Pcomp = Pideaal x Tkoud/Theet

Dus als je bandje van binnen 60 graden wordt en Michelin adviseert 2.9 bar voor je band, dan moet je de koude band oppompen tot
Pcomp = (1 + 2.9) x (273+20)/(273+60) - 1 = 2.4 bar (temperaturen in Kelvin, vandaar 273 en absolute drukken, vandaar 1)

Maar voor op de weg pomp ik de achterband gewoon op tot 2.9 bar. Onderweg kun je er alltijd wat uit laten lopen. Te lage druk zou ik niet doen, want daar wordt 'ie alleen maar heter van, meer slijtage en het karkas minder stabiel. Ennuh, waarschijnlijk haal je die 60 graden niet eens, dus vul maar eens kleinere waarden in.

P=UxI/Vkwadraat(256-1)=constant=Co2x88,12/1,43r2(23,233-11x77r2/8)+12,6-273gr (cos5,4/2) - 1+ 365 dagen in een jaar = 2.4 bar


Ik kom op hetzelfde uit, lijkt erop dat je gelijk hebt...















:+
 
Halloa,

gekke vraag mischien maar kunnen banden ook té heet worden? met dit lekkere weer dacht ik namelijk (en met mij vast anderen) kom laten we eens lekker gaan sturen.

dus ik, geheel in het leer (zweet), naar de benzinepomp om de bandenspanning van mijn koude, nou ja relatief koude, banden te controleren (nog meer zweet) om vervolgens wat bochtjes op te zoeken. al snel merk ik dat het links en rechts eigenlijk allemaal geen vertrouwen geeft (zo nu en dan écht zweet). de fiets lijkt niet echt stabiel door de bocht te willen. het lijkt een beetje op glijden en -maar misschien ook omdat ik daardoor niet echt enthousiast meer inkantel- houdt de fiets z'n lijn maar matig.

thuisgekomen gekeken of er geen lek zat en das volgens mij niet het geval. de banden waren echter wel loei heet. nou ja, das logisch natuurlijk, maar mijn vraag is eigenlijk hebben dit soort temperaturen effect op mijn band?

zelf zou ik zeggen van niet. het zijn pirelli diablo's en dat zijn toch wat meer racy-banden. en elder in europa waar deze banden verkocht worden (spanje, italie) zijn dit soort temperaturen toch niet ongewoon dacht ik.

enniehoe, ik hoor graag jullie mening hierover.

gr.
ik had gister het zelfde glijden van voor en van achter.
toen we gister even stilstonden en ik mijn motor na een paar minuten wat verplaatsde bleef het asfalt aan mijn voorwiel plakken.
op sommige stukken leek het wel vloeibaar
 
Ja, door hoge druk kan de band ook te heet worden.

Bij lagere spanning vervormt de gehele band en warmt deze goed op.
Als je met hoge buitentemperaturen de band hard oppompt, dan zal deze eerst normaal opwarmen en als de druk hoog genoeg wordt, wordt de band zo hard dat deze niet goed meer vervormt. Alle oneffenheden (wegdek) zullen dan door de band (samen met de vering natuurlijk) opgevangen moeten worden en wordt de band op het kleine contactoppervlak zo heet dat de band kan gaan smeren.

Zowel lage als hoge bandenspanning kan voor te hete banden zorgen. Is afhankelijk van de omstandigheden.
 
Laatst bewerkt:
Ja, door hoge druk kan de band ook te heet worden.

Bij lagere spanning vervormt de gehele band en warmt deze goed op.
Als je met hoge buitentemperaturen de band hard oppompt, dan zal deze eerst normaal opwarmen en als de druk hoog genoeg wordt, wordt de band zo hard dat deze niet goed meer vervormt. Alle oneffenheden (wegdek/vering) zullen dan door de band opgevangen moeten worden en wordt de band op het kleine contactoppervlak zo heet dat de band kan gaan smeren.

Zowel lage als hoge bandenspanning kan voor te hete banden zorgen. Is afhankelijk van de omstandigheden.

kan dit dan de reden zijn waarom mijn motor erg "onrustig" aanvoelde, niet alleen in de bocht maar ook op rechte stukken weg? dat ikgewoon banden op goede spanning heb maar door alle warmte de spanning oploopt?

ik had dit nog niet eerder gemerkt... tis geen racer maar een tourfietsje.
 
kan dit dan de reden zijn waarom mijn motor erg "onrustig" aanvoelde, niet alleen in de bocht maar ook op rechte stukken weg? dat ikgewoon banden op goede spanning heb maar door alle warmte de spanning oploopt?

ik had dit nog niet eerder gemerkt... tis geen racer maar een tourfietsje.

Zou kunnen, beetje afhankelijk of je direct vanaf het begin van de rit gebeurde of dat het tijdens de rit optrad.
 
Nu kart ik opzich redelijk veel en dan weet je dat er in de winter altijd minder goede tijden worden gereden als in de zomer. Dit scheelt ongeveer 0,7-0,8 seconden. In het voorjaar tot de zomer beginnen de tijden langaam lager te worden. Dit is te wijden aan de steeds groter wordende grip van de banden. Een aantal weken geleden was het zelf zo erg dat ik de kart op 2 wielen, zonder te slippen een bocht door kreeg.
In het hart van de zomer komt hier echter een beetje vertraging in. Vooral bij het opwarmen van de banden gedurende een aantal ronden lijkt het zo dat je eerst meer grip krijgt en dat dit vervolgens op echt volledig warme banden een beetje afneemt. Ook dit zie je terug in de rondetijden beste tijd meestal in het eerste gedeelte ipv normaal gezien tegen het einde.
Het lijkt er dus inderdaad op dat er een kantelpunt zit in de grip van rubber op asfalt, op een gegeven moment werkt het gewoon minder.
 
Onderstaande las ik in de Motorfreaks bandentest:

Toch moet een straatband niet te heet worden gestookt, een straatband is gemaakt voor een zeer breed temperatuur venster maar niet voor extreme hoge temperaturen.

Hoge temperaturen voor een straatband zijn tussen de 75 graden en hoger, piek temperaturen worden behaald bij hard uitaccelereren uit een bocht en hard remmen voor een bocht. Zeker bij het uitaccelereren zijn pieken van 100 graden niet ondenkbaar, maar let op: bij dit soort temperaturen begint het rubber zijn grip te verliezen.


:]
 
Altijd controleren en dan nog.

Deze band was nog geen half uur daarvoor op spanning gecontroleerd...
O-)
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan