fred kroket
MF veteraan
- 24 okt 2003
- 2.100
- 1
kroketje te veel op ???
hij weer
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
kroketje te veel op ???
Banden worden warm door het vervormen van het rubber, dus hoe zachter de band hoe meer de vervorming en dus hoe warmer de band.Je banden worden toch juist harder naarmate de temperatuur van de lucht in de band stijgt? Dan zou je juist bij warm weer relatief minder lucht in de banden moeten doen. Of eerst warmrijden en dan de luchtdruk meten en kijken of ze niet te hard zijn.
Deel alstublieft uw alwetendheid met mij.
Wat is er met mijn rijstijl dan?Met jouw rijstijl heeft het daaronder inderdaad geen nut.
Daarom werken ze in de racerij en luchtvaart ook met stikstof in plaats van gewoon buitenlucht.
haaks verloopstukje kopen wat je op je ventiel kunt draaien.
is wat omslachtiger maar het werkt wel.......
Zie hem nergens schrijven dat ie op het circuit rijdt. Dus ga ik ook geen waardes vertellen die voor het circuit goed zijn.Maar voor op de weg pomp ik de achterband gewoon op tot 2.9 bar.
is het je dan nog niet opgevallen dat 2.5/2.9 zo'n beetje voor heeeeeel veel motoren/banden wordt geadviseerd? Ongeacht gewicht/vermogen/vering/rijstijl/weersomstandigheden?
digtaal metertje kost ca 20 euro. voetpomje ca 30 euro.
Wat is er met mijn rijstijl dan?
Vertel mij maar eens wat het voordeel is van een lagere bandenspanning dan 2.5 voor en 2.9 achter op een VFR800 die gebruikt wordt op de openbare weg.
EdwinO gaat weer theoretisch lullen...
Rekensommetje
gaswet zegt: PxV = nRT
er gaat geen gas in of uit: PxV/T = constant
Met een hete en koude (20C) band willen we hetzelfde volume hebben, dus geen vervorming van de band tgv. druk stijging: P/T = constant
Dus is de gecompenseerde druk (koude band) nodig om bij opgewarmde banden de ideale druk te krijgen: Pcomp = Pideaal x Tkoud/Theet
Dus als je bandje van binnen 60 graden wordt en Michelin adviseert 2.9 bar voor je band, dan moet je de koude band oppompen tot
Pcomp = (1 + 2.9) x (273+20)/(273+60) - 1 = 2.4 bar (temperaturen in Kelvin, vandaar 273 en absolute drukken, vandaar 1)
Maar voor op de weg pomp ik de achterband gewoon op tot 2.9 bar. Onderweg kun je er alltijd wat uit laten lopen. Te lage druk zou ik niet doen, want daar wordt 'ie alleen maar heter van, meer slijtage en het karkas minder stabiel. Ennuh, waarschijnlijk haal je die 60 graden niet eens, dus vul maar eens kleinere waarden in.
ik had gister het zelfde glijden van voor en van achter.Halloa,
gekke vraag mischien maar kunnen banden ook té heet worden? met dit lekkere weer dacht ik namelijk (en met mij vast anderen) kom laten we eens lekker gaan sturen.
dus ik, geheel in het leer (zweet), naar de benzinepomp om de bandenspanning van mijn koude, nou ja relatief koude, banden te controleren (nog meer zweet) om vervolgens wat bochtjes op te zoeken. al snel merk ik dat het links en rechts eigenlijk allemaal geen vertrouwen geeft (zo nu en dan écht zweet). de fiets lijkt niet echt stabiel door de bocht te willen. het lijkt een beetje op glijden en -maar misschien ook omdat ik daardoor niet echt enthousiast meer inkantel- houdt de fiets z'n lijn maar matig.
thuisgekomen gekeken of er geen lek zat en das volgens mij niet het geval. de banden waren echter wel loei heet. nou ja, das logisch natuurlijk, maar mijn vraag is eigenlijk hebben dit soort temperaturen effect op mijn band?
zelf zou ik zeggen van niet. het zijn pirelli diablo's en dat zijn toch wat meer racy-banden. en elder in europa waar deze banden verkocht worden (spanje, italie) zijn dit soort temperaturen toch niet ongewoon dacht ik.
enniehoe, ik hoor graag jullie mening hierover.
gr.
Ja, door hoge druk kan de band ook te heet worden.
Bij lagere spanning vervormt de gehele band en warmt deze goed op.
Als je met hoge buitentemperaturen de band hard oppompt, dan zal deze eerst normaal opwarmen en als de druk hoog genoeg wordt, wordt de band zo hard dat deze niet goed meer vervormt. Alle oneffenheden (wegdek/vering) zullen dan door de band opgevangen moeten worden en wordt de band op het kleine contactoppervlak zo heet dat de band kan gaan smeren.
Zowel lage als hoge bandenspanning kan voor te hete banden zorgen. Is afhankelijk van de omstandigheden.
kan dit dan de reden zijn waarom mijn motor erg "onrustig" aanvoelde, niet alleen in de bocht maar ook op rechte stukken weg? dat ikgewoon banden op goede spanning heb maar door alle warmte de spanning oploopt?
ik had dit nog niet eerder gemerkt... tis geen racer maar een tourfietsje.