Banden té heet?

TurboTho

MF veteraan
14 okt 2002
1.753
2
Halloa,

gekke vraag mischien maar kunnen banden ook té heet worden? met dit lekkere weer dacht ik namelijk (en met mij vast anderen) kom laten we eens lekker gaan sturen.

dus ik, geheel in het leer (zweet), naar de benzinepomp om de bandenspanning van mijn koude, nou ja relatief koude, banden te controleren (nog meer zweet) om vervolgens wat bochtjes op te zoeken. al snel merk ik dat het links en rechts eigenlijk allemaal geen vertrouwen geeft (zo nu en dan écht zweet). de fiets lijkt niet echt stabiel door de bocht te willen. het lijkt een beetje op glijden en -maar misschien ook omdat ik daardoor niet echt enthousiast meer inkantel- houdt de fiets z'n lijn maar matig.

thuisgekomen gekeken of er geen lek zat en das volgens mij niet het geval. de banden waren echter wel loei heet. nou ja, das logisch natuurlijk, maar mijn vraag is eigenlijk hebben dit soort temperaturen effect op mijn band?

zelf zou ik zeggen van niet. het zijn pirelli diablo's en dat zijn toch wat meer racy-banden. en elder in europa waar deze banden verkocht worden (spanje, italie) zijn dit soort temperaturen toch niet ongewoon dacht ik.

enniehoe, ik hoor graag jullie mening hierover.

gr.
 
Halloa,

gekke vraag mischien maar kunnen banden ook té heet worden? met dit lekkere weer dacht ik namelijk (en met mij vast anderen) kom laten we eens lekker gaan sturen.

dus ik, geheel in het leer (zweet), naar de benzinepomp om de bandenspanning van mijn koude, nou ja relatief koude, banden te controleren (nog meer zweet) om vervolgens wat bochtjes op te zoeken. al snel merk ik dat het links en rechts eigenlijk allemaal geen vertrouwen geeft (zo nu en dan écht zweet). de fiets lijkt niet echt stabiel door de bocht te willen. het lijkt een beetje op glijden en -maar misschien ook omdat ik daardoor niet echt enthousiast meer inkantel- houdt de fiets z'n lijn maar matig.

thuisgekomen gekeken of er geen lek zat en das volgens mij niet het geval. de banden waren echter wel loei heet. nou ja, das logisch natuurlijk, maar mijn vraag is eigenlijk hebben dit soort temperaturen effect op mijn band?

zelf zou ik zeggen van niet. het zijn pirelli diablo's en dat zijn toch wat meer racy-banden. en elder in europa waar deze banden verkocht worden (spanje, italie) zijn dit soort temperaturen toch niet ongewoon dacht ik.

enniehoe, ik hoor graag jullie mening hierover.

gr.

als je er mee gaat gummen, zorg dan dat de spanning niet hoog is, de band gaat dan glijden.
 
Op zich heb ik niet het antwoord op je vraag direct (meer verwondering dat je met dit weer nog op de brommert kruipt :o ), maar doet me wel denken aan een verhaal over een kartwedstrijd ik meen in Italië. Daar schenen karts tijdens de opwarmronde gewoon in een bocht aan het wegdek te plakken, banden waren door de extreme (baan, buiten, banden) temperaturen gewoon te zacht geworden.
Nou zal je dat met die diablo's niet direct hebben.
En als je druk in orde is, weet ik het ook niet. Van de week achter ook bijgepompt, was 2.3, nu 2.7, scheelde wel enorm in bochtenwerk.
 
Ben je toevallig op geasfalteerde wegen wezen rijden? Dan zijn het niet je banden maar het asfalt. De bovenste laag van het asfalt wordt met deze temperaturen vettig en smelt deels. Kan zijn dat je daarom slecht contact hebt met het wegdek. Geen vettige substantie aan je banden :?
 
Denk dat beemertje bedoelt, met die warme weer wordt de druk veel hoger in de band na een stukje rijden. Dan kan je koude bandenspanning van 2.7 in werkelijkheid wel 3.0 of nog hoger zijn onder het rijden.
 
t zou idd ook hier en daar het asfalt kunnen zijn geweest, maar er zit geen vettige substantie op mijn banden.
 
nu we het toch hebben over de bandenspanning

ik laatst naar de shell :] om te tanken, ik denk mooi ga ik gelijk mijn bandenspanning controleren, dat ding ingesteld, ventieldopje eraf gehaald en wat ziet mijn oog, krijg ik die kop niet op mijn ventiel...........remschijf zit in de weg :( waar kan je ze wel opdruk brengen, zonder dat de remschijf in de weg zit, of is daar en speciale manier voor.

alvast bedankt *D
 
nu we het toch hebben over de bandenspanning

ik laatst naar de shell :] om te tanken, ik denk mooi ga ik gelijk mijn bandenspanning controleren, dat ding ingesteld, ventieldopje eraf gehaald en wat ziet mijn oog, krijg ik die kop niet op mijn ventiel...........remschijf zit in de weg :( waar kan je ze wel opdruk brengen, zonder dat de remschijf in de weg zit, of is daar en speciale manier voor.

alvast bedankt *D

Dan moet je haakse ventielen laten monteren.

Koste mij 10 eurotjes p/st.
 
nu we het toch hebben over de bandenspanning

ik laatst naar de shell :] om te tanken, ik denk mooi ga ik gelijk mijn bandenspanning controleren, dat ding ingesteld, ventieldopje eraf gehaald en wat ziet mijn oog, krijg ik die kop niet op mijn ventiel...........remschijf zit in de weg :( waar kan je ze wel opdruk brengen, zonder dat de remschijf in de weg zit, of is daar en speciale manier voor.

alvast bedankt *D
Ventiel van je band is als het goed is behoorlijk flexibel. Gewoon een beetje buigen zodat de luchtslang er wel op kan.
 
met normale ventielen is dat idd een beetje hannessen ja. ik zet mijn voorwiel altijd met het ventiel zegmaar op 7-8 uur als je er van rechts tegenaan kijkt. dan kun je die staaf vanaf de vooraknt langs je schijf (binnenkant) steken.
 
ik laatst naar de shell om te tanken, ik denk mooi ga ik gelijk mijn bandenspanning controleren, dat ding ingesteld, ventieldopje eraf gehaald en wat ziet mijn oog, krijg ik die kop niet op mijn ventiel...........remschijf zit in de weg waar kan je ze wel opdruk brengen, zonder dat de remschijf in de weg zit, of is daar en speciale manier voor.




}) haaks verloopstukje kopen wat je op je ventiel kunt draaien.
is wat omslachtiger maar het werkt wel....... })
 
Die pirelli diablos kunnen temperaturen hebben, die jij als rijder op de openbare weg, ondanks dit weer, niet kan veroorzaken..
 
Probeer het eens met op druk brengen met warme banden.
Als dat help wordt de druk door het uitzetten van de lucht bij hoge temperaturen dus te hoog en weet je dat het niet aan te warme banden of smeltend asfalt ligt.
 
Gewoon 2,5 voor en 2,9 achter. Lager heeft op de openbare weg écht geen nut.

Met jouw rijstijl heeft het daaronder inderdaad geen nut.
Maar geen haar op mijn hoofd die er ooit aan denkt om er zoveel in te gooien.
Niet elke motor is hetzelfde, je weet toch??? 8-)
 
Bandjes kunnen wel degenlijk te heet worden maar heeft niks met de temp nu buiten te maken, maar het heeft meer met je rijstijl te maken.
Dat je bandjes te heet zijn geweest kan je eigenlijk alleen maar controleren als je de band vervangt want dan zitten d'r allenmaal van die zwarte korreltjes in.
 
Halloa,

gekke vraag mischien maar kunnen banden ook té heet worden? met dit lekkere weer dacht ik namelijk (en met mij vast anderen) kom laten we eens lekker gaan sturen.

dus ik, geheel in het leer (zweet), naar de benzinepomp om de bandenspanning van mijn koude, nou ja relatief koude, banden te controleren (nog meer zweet) om vervolgens wat bochtjes op te zoeken. al snel merk ik dat het links en rechts eigenlijk allemaal geen vertrouwen geeft (zo nu en dan écht zweet). de fiets lijkt niet echt stabiel door de bocht te willen. het lijkt een beetje op glijden en -maar misschien ook omdat ik daardoor niet echt enthousiast meer inkantel- houdt de fiets z'n lijn maar matig.

thuisgekomen gekeken of er geen lek zat en das volgens mij niet het geval. de banden waren echter wel loei heet. nou ja, das logisch natuurlijk, maar mijn vraag is eigenlijk hebben dit soort temperaturen effect op mijn band?

zelf zou ik zeggen van niet. het zijn pirelli diablo's en dat zijn toch wat meer racy-banden. en elder in europa waar deze banden verkocht worden (spanje, italie) zijn dit soort temperaturen toch niet ongewoon dacht ik.

enniehoe, ik hoor graag jullie mening hierover.

gr.


Eén gouden raad: stoppen met motorrijden :Y

Hete temperaturen zijn niet goed voor motor en banden.

Is't heet, is't iet

als 't koud is, is 't iet

als 't regent is't ook iet

't is altijd iet!!!
 
Als je banden te heet worden kleuren ze blauwachtig! Ze worden eerder te heet als ze zacht zijn. (weinig druk)
 
Als je banden te heet worden kleuren ze blauwachtig! Ze worden eerder te heet als ze zacht zijn. (weinig druk)

Je banden worden toch juist harder naarmate de temperatuur van de lucht in de band stijgt? Dan zou je juist bij warm weer relatief minder lucht in de banden moeten doen. Of eerst warmrijden en dan de luchtdruk meten en kijken of ze niet te hard zijn.
 
nu we het toch hebben over de bandenspanning

ik laatst naar de shell :] om te tanken, ik denk mooi ga ik gelijk mijn bandenspanning controleren, dat ding ingesteld, ventieldopje eraf gehaald en wat ziet mijn oog, krijg ik die kop niet op mijn ventiel...........remschijf zit in de weg :( waar kan je ze wel opdruk brengen, zonder dat de remschijf in de weg zit, of is daar en speciale manier voor.

alvast bedankt *D


thuis.

digtaal metertje kost ca 20 euro. voetpomje ca 30 euro.

en je kunt altijd netjes met koude banden meten en altijd met hetzelfde meetmateriaal. (of vertrouw je erop dat de ene shell exact gelijk aan de andere bp gecalibreerd is?)
 
Als ze te heet zijn geworden en glijden is het resultaat, dan moet je die sporen toch zien op je banden, had hetzelfde met een Blade op een circuitdagje, en daar waren mijn banden wel gesmolten, niet rullen, maar echt smeltsporen op de band.
 
Terug
Bovenaan Onderaan