banden verouderd -> vervangen?

Martijntje

MF veteraan
28 feb 2003
7.813
3
NL
De motor die ik heb is van 79, en toen ik em kocht had ie al 2 jaar stilgestaan. De banden zijn dus minstens 2,5 jaar oud.

Mijn vader zegt dat de banden, gebruikt of niet, na 3-4 jaar gevaarlijk zijn omdat ze uitdrogen/de samenstelling van het rubber verandert.
Hij wil ze vervangen om deze reden.

Vervangen is nooit mis dacht ik zo. Het profiel is nog goed, maar ik vraag me dus af of jullie weten of het waar is dat de banden gevaarlijk worden na een bepaalde tijd.

Mn vader zei dat ie wel es een auto op de snelweg heeft zien verongelukken omdat deze een reserveband van een aantal jaar oud eronder had gelegd, en hierdoor verongelukte.

Op een motor is het nog een stuk gevaarlijker....
 
Klopt.

Maar je kunt het ook visueel zien als rubber kort word.
Als je scheurtjes in je profiel of wang ziet,vervang ze dan.
Ziet je rubber er nog gaaf uit en is de band mooi rond(niet dat ie slingert),tja dan is het misschien overbodig om deze te vervangen,maar als het je een goed gevoel geeft moet je het gewoon doen.

John :)
 
Wat er precies mis gaat bij een band die al wat jaartjes ouder is, is dat de lijm verhard die de verschillende lagen op elkaar houdt, dwz dat de lagen kunnen gaan bewegen tov elkaar, en als je weet wat voor krachten er allemaal inwerken op zo'n band, wil je dat zeker niet. Banden = zowat het belangrijkste op je motor, geen risico's mee nemen.
 
waarom opeens een serieus topic? omdat het forum daar tenslotte voor gemaakt is en de rest niet echt gewaardeerd werd imho.

maja.

Vlgs mij is het zo dat de band uitdroogt (zal ongetwijfeld met die lijmlagen te maken hebben ook al had ik daar nog niet aan gedacht), en dat het rubber een soort van oxydeert ofzo, waardoor de samenstelling/eigenschappen veranderen.

ik zat te twijfelen om op mn 18e die motor over te kopen van mn pa voor het bedrag wat hij er in geinvesteerd heeft, en daarom had ik niet zon zin in nieuwe banden want dat komt uiteindelijk toch weer bij me terug.

maar hij mag em lekker houden...ik gebruik em gewoon en hij ook, kan ie op zijn naam blijven en scheelt weer in verzekering. Hou ik weer meer geld over voor XR600.

Dus ik denk dat we ze maar gaan (laten) vervangen. Op welke kosten moet ik ongeveer rekenen voor 18" bandjes met wegprofiel (geen slicks :+ ) ..ik weet dat brommerbandjes rond de 50 euro zitten, maar voor motoren zal het ongetwijfeld iets meer zijn.
 
VERVANGEN die hap!

en ik weet helaas ook waarom :(

ik neem aan dat jij onderuit bent gegaan door een oude band?....vertel je verhaal :)

denk dat we ze maar moeten vervangen dan...

met mn brommer ben ik nu zo op weg dat mn bandjes de tijd niet eens krijgen om te verouderen |( vooral met dit weer is het iets te leuk je achterrem te testen ;) ...daarom ook onderuit gegaan vandaag :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan