Banden vervangen: Zelf doen, aanleveren of alles door de zaak?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sammehcola

Rookie
10 aug 2021
14
1
Hoi,
Ik heb onlangs m'n achterband lek gereden en omdat de banden toch al aan vervanging toe zijn, heb ik inmiddels m'n motor bij een zaak langsgebracht om nieuwe banden te laten monteren.
Dit is de eerste keer dat m'n banden vervangen moeten worden. Gisteren kreeg ik de offerte binnen en daar schrok ik wel een beetje van. Als ik dezelfde banden online bestel (bandenleader.nl) scheelt me dat bijna 120 euro. Na overleg heb ik wel het prijsverschil wat kunnen verminderen, maar ik ben alsnog wel duurder uit. De monteur vertelde me dat ze een deel van de arbeidskosten in de bandenmarge verwerken, en dus niet de volledige arbeidstijd rekenen.
Met de aangepaste offerte van als ik ze zelf aan zou leveren staat de volledige arbeidstijd er wel, en zou het mij uiteindelijk 50 euro schelen. Ik heb m'n verlies maar genomen omdat m'n motor er al staat, maar ik twijfel of ik dit in het vervolg anders beter zelf kan doen.
Is dit gebruikelijk? Hoe pakken jullie dit vaak aan?
 
Heb net toevallig ook bandenset nodig. Gemonteerd bij mijn motorzaak, met velgen los aangeleverd scheelt het precies 100 euro tov Bandenleaderprijs zónder montage.
Gemonteerd op motor heb ik niet naar gevraagd. Ik persoonlijk neem maar verlies maar, omdat banden zo ongeveer het enige zijn dat ik niet zelf doe en ik die motorzaak om de hoek ook wel makkelijk en gezellig vind. ;-)
 
Alles zelf doen zou ik sowieso niet aan beginnen als je eens in de 3 jaar je banden moet vervangen. Trouwens zou ik daarvoor ook mijn banden niet zelf aan leveren. Het kan immers voorkomen dat een band niet gelijk goed is en als je zelf je banden aanlevert, moet je dus zelf achter je bandenleverancier aan voor garantie, maar als je alles uitbesteed, breng je gewoon je motor terug en laat het hen oplossen.
 
Ik vervang zelf de banden op zowel auto en motor. De initiele investering is best groot, voor motorbanden iets minder dan voor autobanden.
Je moet denken aan, ventielen, wiellood, een balanceermachine (ik heb een automatische, voor motoren kan je ook een standaard gebruiken), hiel lichters, montage pasta, velg beschermers, compressor en een hieldrukker.

Voor af en toe een bandje vervangen is het de investering niet waard.
Aangezien ik meerdere auto's, motoren en aanhangers heb en ook familie help met het vervangen heb ik de investering er inmiddels wel weer uit.

Vergeet ook niet dat het leggen van banden wel wat handigheid vereist, dit kost echt wel even wat oefentijd. Tot die tijd moet je rekening houden met beschadigingen op bijvoorbeeld een velg.
 
Ik vervang zelf de banden op zowel auto en motor. De initiele investering is best groot, voor motorbanden iets minder dan voor autobanden.
Je moet denken aan, ventielen, wiellood, een balanceermachine (ik heb een automatische, voor motoren kan je ook een standaard gebruiken), hiel lichters, montage pasta, velg beschermers, compressor en een hieldrukker.

Voor af en toe een bandje vervangen is het de investering niet waard.
Aangezien ik meerdere auto's, motoren en aanhangers heb en ook familie help met het vervangen heb ik de investering er inmiddels wel weer uit.

Vergeet ook niet dat het leggen van banden wel wat handigheid vereist, dit kost echt wel even wat oefentijd. Tot die tijd moet je rekening houden met beschadigingen op bijvoorbeeld een velg.
Precies dit!

Ik doe ze zelf ook allemaal, maar dit kan eigenlijk alleen uit als je vaker dan 1x per jaar moet wisselen. Per jaar doe ik zelf ongeveer 12 banden dus dan is de keuze al snel gemaakt..

Als je al een compressor hebt, kost het materiaal voor het vervangen van motorbanden je misschien 120 euro. (Bead breker, balanceer bokje, plaklood, bandenlepels, ventielen, ventieltrekker.)
 
Waarom omschrijven jullie de meerkosten als verlies ? Voor dat geld worden ze er opgelegd, voor dat geld worden ze gebalanceerd, en voor dat geld wielen weer gemonteerd en voor dat geld heb je waarschijnlijk ook nog banden met een recentere produktiedatum. (dot code)
Dus "Elk nadeel heb z'n voordeel" ( nr 14")
Omdat ik hier in de meerprijs (verlies) puur heb gekeken naar het verschil in de prijs voor de banden. De arbeid en service heb ik daar volledig buiten beschouwing gelaten.
 
Verlies kun je alleen maken op inkomen. Op uitgaven heb je alleen meerkosten.

Ik leg al mijn banden zelf om. Zonder bandenmachine of balanceer installatie.
Gewoon met de hand, lepels en wat bandenzeep.
En zweet en spierkracht.

Heel soms zit er een bandje tussen dat trilt na montage, dan verdraai ik hem 90 graden en probeer ik het opnieuw, gaat eigenlijk altijd goed.
Voor mijn F650, mijn K100 of mijn GSX1100 maakt het allemaal niet zo heel veel uit maar op mijn K12r ben ik wel wat kritischer, die belast ik een stuk zwaarder bij veel hogere snelheden. Toch heb ik ook daar geen last van trillingen. Ik verwijder de balanceer loodjes nooit, mijn vermoeden is dat de te corrigeren onbalans meer in de velg dan in de band zit.
 
  • Leuk
Waarderingen: HCx
Ik doe ook alles zelf met het handje maar je kunt de wielen ook bij een lokale oplegger brengen die gelinked zijn aan die banden boeren . Prijzen liggen rond de 15€ per wiel. Maat van mij doet dat met autobanden n de avonduren.
 
Ik voel mij weinig aangesproken. Voornaamste reden voor mij is omdat ik het leuk vind om zelf banden te leggen. Daarnaast heb ik nu de keus tussen alle bandenmerken in plaats van de 2 merken waar mijn motorzaak mee werkt.
Als er schade ontstaat tijdens het monteren heb ik het zelf gedaan, nooit een discussie of de beschadiging er nu wel of niet al zat.
Ook zal een bandenboer niet happig zijn op zelf meegebrachte, gebruikte, banden. Bij mij nu allemaal geen probleem meer.

En ten slotte; ik heb de tijd. Als je je balanceermachine goed snapt kan je beter en mooier balanceren dan de bandenboer.
Ik balanceer de velg en de band apart zodat ik zo min mogelijk lood hoef te gebruiken. In het geval van lichtmetalen velgen komt het lood achter de spaken zodat je er ook niets van ziet. Balanceren doe ik tot de gram nauwkeurig.

De bandenboer moet snel zijn, balanceert op de 5 gram nauwkeurig, monteert de gele stip tegenover het ventiel in de hoop dat hiermee zo min mogelijk lood gebruikt hoeft te worden, en zal echt de moeite niet nemen om het lood achter de spaken te krijgen.
 
En straks huilen als de volgende motorzaak is omgevallen omdat die motorzaak nu eenmaal niet kan leven van 1x per 50.000km (of nog veel later want we zijn zuinig) kleppenstellen of nieuw lager persen....
Marktwerking.
Zuur voor de betrokkenen, maar zo werkt het nu eenmaal.
We kunnen nu eenmaal niet voor iedereen giro 555 openen.
Toch lijkt het mee te vallen als je kijkt naar de verkopen, ze zullen echt niet allemaal zelf worden onderhouden.
Motorzaken leveren graag een totaalpakket, maar zouden ook gewoon kunnen verdienen op deel klussen.
Dus minder simpel werk, maar meer werk voor de echte specialisten.
 
  • Eens
Waarderingen: Joep
Ik ben allergisch voor Daytona/hbm/chinees spul.

Duitse degelijkheid, GP503 Reifenmontiergerät - GP503-Rennreifenshop.
Kost wat, maar goed materiaal, hele nette lassen en met 5 wissels per jaar een prima prijs.
Schitterend spul, maar dat mag ook wel voor een 10 x zo hoge prijs.
Je kan daar alleen de band mee van de velg drukken,meer niet.
Is ook het enige waar ik wat problemen mee heb. De rest is met een paar bandijzers zo gebeurd.
 
Ik heb het een paar keer gedaan maar het is veel gedoe om een andere betrouwbare werkplaats te vinden die het goed en netjes doet. Na onderzoek bleek een bandenservice in Soest het voor bijna dezelfde prijs doet als los kopen en dan via een goede werkplaats laten monteren. Dus dat doe ik.
 
Ik doe het met veel plezier zelf. Na een paar keer heb je de handigheid onder de knie en kost het je niet eens zoveel moeite...Balanceren doe ik op een zo'n balanceerbok en dat heeft tot nu toe altijd het perfecte resultaat opgeleverd. Lang leve YouTube voor de vele instructiefilmpjes.
Ik spuit ook het standaard grijze balanceerplaklood (jaja het is zink, i know...) in het zwart zodat het past bij mijn zwarte wielen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan