Banden vervangen

manny

Die hard MF'er
29 mei 2007
665
4
Amsterdam
Okay ik weet dat hier al 'e.e.a.' over is geroepen op dit forum maar ik zit toch even met een vraagje.. Namelijk de eeuwenoude vraag: wanneer vervang ik mijn banden?

Nu lees ik hier e.e.a. over 'slijtagenokjes', bultjes en andere leuke indicators (ik eb zowaar de zoekfunctie gebruikt :+) maargoed die kan ik dus niet bespeuren op mijn huidige of nieuwe (Pirelli Diablo) band.. Bovendien lees ik veel dat 'profiel in het midden weg = vervangen' maargoed het type band dat ik rij heeft af-fabriek al geen profiel op het midden (zit 1cm ofzo tussen rechterkant en linkerkant) dus dat zou een dure hobby worden :+

Nu heb ik wel gemerkt dat ik met regen voorzichtig moet doen omdat het profiel dáár kennelijk net ff te weinig voor is, maargoed met droog weer kan ik gewoon m'n ga vol open trekken bij het verkeerslicht *D :]

Kortom: wáár meten jullie je profieldiepte want precies op het midden is die bij een Diablo dus 0mm als ie uit de fabriek komt rollen.. :9
 
Ik zie toch echt wel slijtnokjes hoor :z
Of heb ik de verkeerde band gegoogled?

full
 
De wettelijke eis voor de profieldiepte is 1 mm, dus alle groeven in het loopvlak moeten 1 mm diep zijn, behalve inderdaad die slijtindicatieplekken. Maar met 1 mm zit je al behoorlijk ver, ANWB houdt 1,6 aan geloof ik en die slijtindicatie zit ook op 1.6 mm.
 
OOOOH zijn DAT de worldfamous 'slijtagenokjes' :+ (sorry nieuwkomer)

Die zitten er op m'n oude band ook nog op... Maargoed als je dus geen racer (en dus relatief weinig op de zijkant rijdt..) heb je al een 'kaal' vlak van een centimeter of 5-6-7 voordat je bij die nokjes komt.. :?

Zal morgen ff een cam zoeken en een foto posten..
 
met mooi weer rijden de meeste banden nog perfect als er nog lucht in zit.

ikzelf ga meestal tot 0,5 mm profiel, officieel mag je tot 1mm gaan.

en als jou band in het midden geen profiel heeft, dan moet je meten op de plaats waar hij wel profiel heeft
 
Ik rij ze op tot het profiel ergens weg is.

Aquaplaning komt bij een motor nauwelijks voor door de ronde doorsnede van een motorband. De profieldiepte is dus bij een motorband ook een stuk minder belangrijk dan bij een auto.

Wel is het zo dat een (bijna) versleten motorband vaak slechter stuurt. De achterband kan vierkant worden en de voorband wordt een stuk platter.
 
Men zou eigenlijk eens moeten voelen hoe dun een band nog is als de nokjes door komen. En als de band nog verder opgereden is... dan vraag je je af hoe weinig zo'n band nog nodig heeft om lek te gaan.
 
Aan de zijkant op je band staat ergens of meerdere keren de term TWI, nou ergens daar in de buurt zit de slijtindicator.

TWI: Tread Wear Indicator

L :+ L

De meeste straatrijders zullen daar nooit naar hoeven kijken. :)

Bij de Diablo is het ook best moeilijk te bepalen, aangezien er geen echt duidelijk profiel op het loopvlak zit, maar er net naast. Volgende keer maar pilot powers nemen dus. O-)
 
Thnx for the tips (voor de betekenis van TWI scheelt een hoop zoeken naar die nokjes :P)

Hierbij de foto's van m'n huidge band... Kom maar op met de adviezen :+

IMG_0686.JPG

IMG_0687.JPG

IMG_0685.JPG
 
Laatst bewerkt:
Euuh sorry als ik bot of als een leek overkom... Maar is praten over de profieldiepte niet een beetje onmogelijk aangezien die op elke plek van de band verschillend is? :?

Wáár moet je dan gaan meten? (in welke groef, op welke afstand van het midden..)

Zoals je op de foto's kan zien ligt het slijtnokje nog 2 mm in het profiel en die is zelf natuurlijk ook een mm dus heb ik daar nog een mm of 3.. In het midden echter is het een heel ander verhaal...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan