Banden vervangen

manny

Die hard MF'er
29 mei 2007
665
4
Amsterdam
Okay ik weet dat hier al 'e.e.a.' over is geroepen op dit forum maar ik zit toch even met een vraagje.. Namelijk de eeuwenoude vraag: wanneer vervang ik mijn banden?

Nu lees ik hier e.e.a. over 'slijtagenokjes', bultjes en andere leuke indicators (ik eb zowaar de zoekfunctie gebruikt :+) maargoed die kan ik dus niet bespeuren op mijn huidige of nieuwe (Pirelli Diablo) band.. Bovendien lees ik veel dat 'profiel in het midden weg = vervangen' maargoed het type band dat ik rij heeft af-fabriek al geen profiel op het midden (zit 1cm ofzo tussen rechterkant en linkerkant) dus dat zou een dure hobby worden :+

Nu heb ik wel gemerkt dat ik met regen voorzichtig moet doen omdat het profiel dáár kennelijk net ff te weinig voor is, maargoed met droog weer kan ik gewoon m'n ga vol open trekken bij het verkeerslicht *D :]

Kortom: wáár meten jullie je profieldiepte want precies op het midden is die bij een Diablo dus 0mm als ie uit de fabriek komt rollen.. :9
 
Euuh sorry als ik bot of als een leek overkom... Maar is praten over de profieldiepte niet een beetje onmogelijk aangezien die op elke plek van de band verschillend is? :?

Wáár moet je dan gaan meten? (in welke groef, op welke afstand van het midden..)

Zoals je op de foto's kan zien ligt het slijtnokje nog 2 mm in het profiel en die is zelf natuurlijk ook een mm dus heb ik daar nog een mm of 3.. In het midden echter is het een heel ander verhaal...
Meten moet je natuurlijk op de plek met de minste profieldiepte.
 
Euuh sorry maar zo 'natuurlijk' vind ik dat niet.. Dat is bij mij namelijk 0 mm en dat is het bij een nieuwe band ook... :?
da's flauw ;) hij bedoelde de profiel-sleuven..niet het loopvlak

..er zitten meerdere slijtnokjes op de band op verschillende op een verschillende 'breedtegraad' zegmaar.. meet je OP de nokjes 0mm (zegge: gelijk aan de band) dan kan hij weg.. nieuwe erop.. :)
 
Laatst bewerkt:
da's flauw ;) hij bedoelde de profiel-sleuven..niet het loopvlak

..er zitten meerdere slijtnokjes op de band op verschillende op een verschillende 'breedtegraad' zegmaar.. meet je OP de nokjes 0mm (zegge: gelijk aan de band) dan kan hij weg.. nieuwe erop.. :)

Dan ben ik nu weer flauw denk :+ Die sleuven zijn niet overal even diep, maar van af-fabriek van 0 tot een mm of 5.. Als we puur OP de nokjes gaan kijken kan die van mij dus nog wel ff mee..

Blijft alleen een beetje kwestie van ervaring en gevoel waarschijnlijk want als ik uitsluitend snelweg zou rijden zal die band nooit tot die slijtnokjes afslijten.. Ik vermoed namelijk dat hij dan eerder doorgesleten is op het midden van de band :+
 
Zou je aan die nokjes geen rechten kunnen ontlenen? De fabrikant zal ze er vast niet voor de sier in verwerken.

M.a.w. als je aangehouden wordt, omdat je banden in de agent zijn/haar ogen te veel slijtage vertonen, dan zou je toch bewijs hebben dat dit geen bonnetje waard is als je nokjes nog lekker in orde zijn?

Dan hoef je je ook niet af te vragen wáár in godsnaam je de profieldiepte moet pakken...
(overigens zou ik gaan voor en plekje midden in de profielsleuf, het dichtst bij het midden van de band)
 
Laatst bewerkt:
Euuh sorry maar zo 'natuurlijk' vind ik dat niet.. Dat is bij mij namelijk 0 mm en dat is het bij een nieuwe band ook... :?

komaan zeg, doe je nu expres zo moeilijk? Als je het beetje gezond verstand gebruikt dat je hebt, weet je toch ook dat je
a) naar het profiel moet kijken en niet naar het loopvlak
b) bij verschillende dieptes in het profiel moet kijken naar de minimale diepte

Dat er dan nog plaatsen zijn waar het profiel dieper is geeft niet hoor. Je mag de band gerust vervangen dan. Die slijtnokjes zijn gewoon een visueel hulpmiddel om makkelijk te zien of het einde van de band nadert. Een band wordt niet van de ene seconde op de andere gevaarlijk, die slijt geleidelijk aan
 
Een hoop zin en onzin in dit topic (zoals in alle bandentopics....).

1. Minimale profieldiepte is inderdaad 1mm bij motoren. De vraag is of je altijd zover door moet gaan. Bij sommige banden is de canvaslaag dan namelijk wel heel erg dun geworden.
2. Minimale profieldiepte moet gemeten worden in de hoofdgroeven. Als deze verlopende diepte heeft is het voor de sterke arm der wet lastig om de juiste plek te bepalen, en zullen ze gaan schatten. Als je dit voor laat komen bij een twijfelgeval kan je heel sterk staan.
3. Bij banden (zoals deze) waar de TWI niet in het midden van de band zit moet je bij veel snelweggebruik ontzettend oppassen dat je niet te ver gaat. Ik lever duizenden banden per jaar, en heb het meerdere malen meegemaakt dat klanten vroegen hoeveel ze nog met een band konden rijden. Bij dit soort banden is het makkelijk mis te schatten, ik heb wel eens 2000KM gezegd, waarna de klant na 500km terugkwam met het canvas door de band..... Het laatste stukje bij de Diablo (Strada) en de Metzeler Roadtec gaat extreem snel! Let daar dus op.
4. Er wordt (hier) heel vaak gevraagd naar "wat er nu wel en wat er niet mag" met betrekking to banden (zoals profieldiepte, bandentype, snelheidscodering, typegoedkeuring etc.). Eigenlijk is dit een discussie die je niet moet aangaan.... Banden zijn te belangrijk om jouw beslissing af te laten hangen of iets nou wel mag. Als het niet mag, is daar in zijn algemeenheid een reden voor, en moet je er niet mee gaan schipperen. Als het wel mag, betekend het niet dat je het maar klakkeloos moet gaan doen. Gebruik altijd je gezond verstand!
 
Een hoop zin en onzin in dit topic (zoals in alle bandentopics....).
......

Kijk dat is nog eens een antwoord. Wat de regels zijn (m.a.w. wat een eventuele oom agent mij gaat vertellen) dat zal me een zorg zijn. Het gaat mij puur om mijn veiligheid, vandaar ook dit topic. Ik heb al een nieuwe band klaarliggen om erom te gooien dus dat het er aan zit te komen kan ik met mijn 0 ervaring ook nog wel inschatten. Wat ik wil voorkomen is natuurlijk dat ik een band vervang waarvan mensen allemaal in één keer zeggen: 'OOooooh die is nog lang niet aan vervanging toe' :Z

Dus nog één keertje de foto, dan kunnen we gewoon dáárover praten ipv over 'wettelijk vereiste profieldiepte', enz. Gewoon op ervaring:
a. onmiddelijk vervangen
b. bijna vervangen
c. lekker blijven rijden (nouja na de winter dan :+ )

IMG_0685.JPG
(excuses voor het blurry plaatje)

dan kan er wmb daarna een slotje op :P
 
Laatst bewerkt:
Lastig te zien op onscherpe foto's, maar mijn eerste indruk is bijna vervangen. Houdt hem in de gaten, en zodra je "tekening" ziet (eerste doorkomen van de canvaslaag) of op de slijtnokken uitkomt wel z.s.m. vervangen laten.
 
Lastig te zien op onscherpe foto's, maar mijn eerste indruk is bijna vervangen. Houdt hem in de gaten, en zodra je "tekening" ziet (eerste doorkomen van de canvaslaag) of op de slijtnokken uitkomt wel z.s.m. vervangen laten.

Als het zondag weer wordt om hem toch nog een keer uit te laten :] voordat hij z'n winterslaap gaat doen :z , maak ik gelijk ff een scherpe foto..
 
Euuuhm vandaag natuuurlijk de motor uit de schuur gehaald en gelijk ff wat sherpere foto's van mijn achterband gemaakt :) Nu ik er beter naar heb kunnen kijken in het licht is mijn vraag 'wel of niet vervangen' eigenlijk een beetje overbodig geworden :+

Hier een goede foto van het (restant van het) profiel:

band1.jpg


Op zich nog redelijk wat profiel zoals ik eerder al zei... Tot ik beter ging kijken en zag dat m'n band ook een tweede (en misschien zelfs derde slijtnokje heeft :+ ):

band2.jpg


Hier nog maals van de zijkant:

band3.jpg


Ging vandaag nog perfect met dat heerlijke weer :] maar m'n nieuwe bandje gaat er dus z.s.m. op! :9
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan