banden vervangen?

Donders

Die hard MF'er
18 jul 2004
473
0
Utrecht
Aan de kenners onder u...

Als een cb 500 al sinds de aankoop in 2003 meen ik dezelfde toen nieuwe banden er onder heeft zitten en er niet zo gek veel mee gereden is maar dat nu wel gebeurd, moeten de banden dan ondanks dat er nog zat profiel opzit vervangen worden?

Ik zit te denken aan uitdroging ed....

advies welkom
 
Als het rubber poreus wordt, er komen dan barstjes/scheuren in, zou ik het vervangen als ik jou was. Als dat niet het geval is en er zit nog voldoende profiel zou ik er lekker mee doorrijden
 
Aan de kenners onder u...
Als een cb 500 al sinds de aankoop in 2003 meen ik dezelfde toen nieuwe banden er onder heeft zitten en er niet zo gek veel mee gereden is maar dat nu wel gebeurd, moeten de banden dan ondanks dat er nog zat profiel opzit vervangen worden?

Ik zit te denken aan uitdroging ed....

advies welkom

ik zou zeggen kijk naar de band zie je kleine scheurtjes dan is hij uitgedroogd.
zie foto dit is wel een autoband maar het ziet er het zelfde uit.
Oja hier zit ook een groot scheurtje in maar dat doet er niet toe.

Fotos-0017.jpg
 
Laatst bewerkt:
In principe is een band van ruim 4 jaar oud nog wel te gebruiken, maar hij zal altijd iets minder zijn dan nieuw.
Controleer wel even m.b.v. de DOT-code hoe oud de band echt is. Motorzaken mogen in principe (vuistregel) tot 5 jaar oude banden verkopen. De betere zaken doen dat niet, die hebben een snelle doorlooptijd.....
De DOT-code staat op een van de zijkanten van de band.
Vrijwel altijd staan daar de letters DOT gevolgd door een ovaaltje met daarin (soms wat letters en) 3 of 4 cijfers.
Bij 4 cijfers (bijvoorbeeld 2603) lees je voor de eerste 2 cijfers de productieweek, en voor de tweede 2 cijfers het jaar. In het voorbeeld dus week 26 van het jaar 2003.
Staan er maar 3 cijfers, dan is alleen het laatste cijfer het productiejaar (maar wel in de jaren 90 of 80!). De weken blijven gelijk afleesbaar. Dus 269 is week 26 van 1999 (of 1989), en dus echt te oud!

Als jouw banden altijd op de motor hebben gezeten, en deze langdurig heeft stilgestaan, dan is het goed mogelijk dat er vlakke kanten op de banden zijn gekomen. Daarnaast heeft temperatuur en gebrek aan luchtvochtigheid ook effect op de uitdroging.
 
In principe is een band van ruim 4 jaar oud nog wel te gebruiken, maar hij zal altijd iets minder zijn dan nieuw.
Controleer wel even m.b.v. de DOT-code hoe oud de band echt is. Motorzaken mogen in principe (vuistregel) tot 5 jaar oude banden verkopen. De betere zaken doen dat niet, die hebben een snelle doorlooptijd.....
De DOT-code staat op een van de zijkanten van de band.
Vrijwel altijd staan daar de letters DOT gevolgd door een ovaaltje met daarin (soms wat letters en) 3 of 4 cijfers.
Bij 4 cijfers (bijvoorbeeld 2603) lees je voor de eerste 2 cijfers de productieweek, en voor de tweede 2 cijfers het jaar. In het voorbeeld dus week 26 van het jaar 2003.
Staan er maar 3 cijfers, dan is alleen het laatste cijfer het productiejaar (maar wel in de jaren 90 of 80!). De weken blijven gelijk afleesbaar. Dus 269 is week 26 van 1999 (of 1989), en dus echt te oud!

Als jouw banden altijd op de motor hebben gezeten, en deze langdurig heeft stilgestaan, dan is het goed mogelijk dat er vlakke kanten op de banden zijn gekomen. Daarnaast heeft temperatuur en gebrek aan luchtvochtigheid ook effect op de uitdroging.

Wou hem net naar jou verwijzen _O-
 
In principe is een band van ruim 4 jaar oud nog wel te gebruiken, maar hij zal altijd iets minder zijn dan nieuw.
Controleer wel even m.b.v. de DOT-code hoe oud de band echt is. Motorzaken mogen in principe (vuistregel) tot 5 jaar oude banden verkopen. De betere zaken doen dat niet, die hebben een snelle doorlooptijd.....
De DOT-code staat op een van de zijkanten van de band.
Vrijwel altijd staan daar de letters DOT gevolgd door een ovaaltje met daarin (soms wat letters en) 3 of 4 cijfers.
Bij 4 cijfers (bijvoorbeeld 2603) lees je voor de eerste 2 cijfers de productieweek, en voor de tweede 2 cijfers het jaar. In het voorbeeld dus week 26 van het jaar 2003.
Staan er maar 3 cijfers, dan is alleen het laatste cijfer het productiejaar (maar wel in de jaren 90 of 80!). De weken blijven gelijk afleesbaar. Dus 269 is week 26 van 1999 (of 1989), en dus echt te oud!

Als jouw banden altijd op de motor hebben gezeten, en deze langdurig heeft stilgestaan, dan is het goed mogelijk dat er vlakke kanten op de banden zijn gekomen. Daarnaast heeft temperatuur en gebrek aan luchtvochtigheid ook effect op de uitdroging.


en hoe zit het met banden welke niet op de motor gezeten hebben?? Heb hier al een tijdje 2 nieuwe achterbanden liggen op zolder (donker en droog) die dacht ik van 2004 zijn. Erom zetten is er eigenlijk nog nooit van gekomen, banden zijn niet beschadigd/gescheurd ofzo
 
en hoe zit het met banden welke niet op de motor gezeten hebben?? Heb hier al een tijdje 2 nieuwe achterbanden liggen op zolder (donker en droog) die dacht ik van 2004 zijn. Erom zetten is er eigenlijk nog nooit van gekomen, banden zijn niet beschadigd/gescheurd ofzo
Zonder ze gezien te hebben, en zonder de omstandigheden goed te kennen zou ik zeggen dat ze nog bruikbaar zijn.
Verwacht er alleen geen supersportgebruik meer van, de grip zal (mogelijk) toch iets afgenomen zijn.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan