Banden vervangen

yorrr

MF'er
9 mrt 2011
99
0
nou hier dan het topic dat heeeelemaal over mijn eigen motortje gaat! *O*

Mijn vraagje was..

Ik rijd sinds mei 2011 een R6 uit 2000.. 8-)

Nu moet ik binnekort de achterband gaan vervangen.. en vroeg ik mij af of het handig is om dan meteen iets van een beurt te laten geven ofzo? zijn er dingen die handig zijn om meteen mee te laten pakken of hoeft dat niet en moet k gewoon alleen me achterband vervangen??

btw 37.000km heeft die nu gelope

...EN ik ben altijd een beetje bang om aan me motor te sleutele, maar een achterband vervangen moet toch eigenlijk niet zo moeilijk zijn :?
iets vn.. pin dr uit en loshalen maar? :9
 
nou hier dan het topic dat heeeelemaal over mijn eigen motortje gaat! *O*

Mijn vraagje was..

Ik rijd sinds mei 2011 een R6 uit 2000.. 8-)

Nu moet ik binnekort de achterband gaan vervangen.. en vroeg ik mij af of het handig is om dan meteen iets van een beurt te laten geven ofzo? zijn er dingen die handig zijn om meteen mee te laten pakken of hoeft dat niet en moet k gewoon alleen me achterband vervangen??

btw 37.000km heeft die nu gelope

...EN ik ben altijd een beetje bang om aan me motor te sleutele, maar een achterband vervangen moet toch eigenlijk niet zo moeilijk zijn :?
iets vn.. pin dr uit en loshalen maar? :9

Achterwiel valt wel mee,maar een bandje erop leggen is wat lastiger :Y
 
nou hier dan het topic dat heeeelemaal over mijn eigen motortje gaat! *O*

Mijn vraagje was..

Ik rijd sinds mei 2011 een R6 uit 2000.. 8-)

Nu moet ik binnekort de achterband gaan vervangen.. en vroeg ik mij af of het handig is om dan meteen iets van een beurt te laten geven ofzo? zijn er dingen die handig zijn om meteen mee te laten pakken of hoeft dat niet en moet k gewoon alleen me achterband vervangen??

btw 37.000km heeft die nu gelope

...EN ik ben altijd een beetje bang om aan me motor te sleutele, maar een achterband vervangen moet toch eigenlijk niet zo moeilijk zijn :?
iets vn.. pin dr uit en loshalen maar? :9



Je besteld via internet een achterband en je koopt 2 a 3 bandijzers en dan kan je zelf je bande vervange.
Kan je meteen een oliefilter bestelle en olie bij de action hale
Dan ben je voor een koopie weer het mannetju.
Ik zelluf sleutel ook wel eens aan me eigen motor.
 
maar als ik me band naar de winkel breng en daar ook een nieuwe band bestel, wisselen ze m toch wel even voor 2 tientjes?

verder dus geen handige onderhouds dingetjes? (stel dat k alles zou laten doen)
 
maar als ik me band naar de winkel breng en daar ook een nieuwe band bestel, wisselen ze m toch wel even voor 2 tientjes?

verder dus geen handige onderhouds dingetjes? (stel dat k alles zou laten doen)


Denk wel dat een winkel je band van je eigu motor gratis eropzet als je bij hun een bandju koopt.
Maar internet is goedkope
 
maar als ik me band naar de winkel breng en daar ook een nieuwe band bestel, wisselen ze m toch wel even voor 2 tientjes?

verder dus geen handige onderhouds dingetjes? (stel dat k alles zou laten doen)

2 tienjes,moet wel lukken :Y

Als je de staat van onderhoud niet weet,gelijk olie +filter laten vervangen,carbs/injectie synchroniseren
Kevinblade staat voot je klaar :Y
 
okeoke bedank iig
..of moet ik zeggen 'buhdankt'

..is er trouwens nergens een korte uitleg over band vervangen..??
want dat met die ketting draf halen lijkt me nog een beetje lastig.. opme eigu moter:P
 
okeoke bedank iig
..of moet ik zeggen 'buhdankt'

..is er trouwens nergens een korte uitleg over band vervangen..??
want dat met die ketting draf halen lijkt me nog een beetje lastig.. opme eigu moter:P


Als je de nieuwe band in een motorzaak koopt en daar erop laat leggen kan je het demonteren van het wiel ook net zo goed laten doen. Doen ze allemaal gratis als je een band koopt, of het is de moeite niet om het zelf te doen.
 
Zelf een band kopen en laten wisselen doen de meeste motorzaken niet meer, of je betaald 30+ euro voor het wisselen. :( Daar gaat je winst (besparing) van het internet shoppen.

Ik heb vorige maand voor het eerst zelf m'n banden gewisseld, maar ik heb een allroad met binnenband.. dat is een stuk makkelijker dan met tubeless racebandjes. Ten eerste verwacht ik dat je ze met de hand nauwelijks uit de velgrand krijgt, en ten tweede...of ze na monteren met bandenlepels nog goed afsluiten...mweh, ik weet het niet.

Meestal krijg je wel een beetje korting als je bij een dealer met een los wiel aan komt en vervolgens daar een bandje koopt en er om legt.

Als je het leuk vindt is dat snel verdient, ik denk dat het 15 euro scheelt. Maar de dealer heeft je achterwiel er met 5 minuten uit, en zelf kan je daar wel een half uur mee lopen klungelen als je niet goed weet wat je doet. Denk bijv. aan een afstandbusje dat er telkens weer tussen vandaan valt als je de as er doorheen probeert te wurmen. :z
 
okeoke bedank iig
..of moet ik zeggen 'buhdankt'

..is er trouwens nergens een korte uitleg over band vervangen..??
want dat met die ketting draf halen lijkt me nog een beetje lastig.. opme eigu moter:P

Op het moment dat je de wielas er uit hebt is je ketting niet meer op spanning... til je 'm zo van je kettingwiel af.


Ten eerste verwacht ik dat je ze met de hand nauwelijks uit de velgrand krijgt, en ten tweede...of ze na monteren met bandenlepels nog goed afsluiten...

Dat kijg je echt niet voor elkaar hoor, die dicht wel af. Lakschade lukt nog wel een keer.
 
okeoke bedank iig
..of moet ik zeggen 'buhdankt'

..is er trouwens nergens een korte uitleg over band vervangen..??
want dat met die ketting draf halen lijkt me nog een beetje lastig.. opme eigu moter:P

Je verward geloof ik , het wiel er uit halen , met , een andere band op de velg monteren.
Advies ga naar een motorzaak en laat een andere band monteren, kun je mooi kijken hoe het allemaal in werk gaat. En kun je mischien beslissen de volgende keer het achterwiel er zelf uit te halen. Tevens zou je kunnen vragen of er nog iets anders aan de motor zou moeten gebeuren. ;)
 
Laatst bewerkt:
Een R6 kopúh, en zellúf je sloffen vervangúh?

Da kan!

Dan mag deze zeker nie onbrekúh!

bandenplakset.jpg
 
Laatst bewerkt:
nou hier dan het topic dat heeeelemaal over mijn eigen motortje gaat! *O*

Mijn vraagje was..

Ik rijd sinds mei 2011 een R6 uit 2000.. 8-)

Nu moet ik binnekort de achterband gaan vervangen.. en vroeg ik mij af of het handig is om dan meteen iets van een beurt te laten geven ofzo? zijn er dingen die handig zijn om meteen mee te laten pakken of hoeft dat niet en moet k gewoon alleen me achterband vervangen??

btw 37.000km heeft die nu gelope

...EN ik ben altijd een beetje bang om aan me motor te sleutele, maar een achterband vervangen moet toch eigenlijk niet zo moeilijk zijn :?
iets vn.. pin dr uit en loshalen maar? :9


Tis de moeite niet om je band zelf te vervangen brengt alleen maar risicos met zich mee, vooral als je met huis tuin gereedschap aan de slag gaat. Je hebt zo´n stuk lak (als je geluk hebt) van je velg eraf en als je minder geluk hebt ligt er een stuk van je velg naast.

Weet niet waat je vandaan komt maar in Gemert (brabant) is er een monteur die voor 15 euro je band verwisseld..alle apparatuur voor handen. en krijde nog een sterk bekske koffie graties erbij owk.. *D

Ik zou er zelf iig niet aan beginnen, maar dat zou ik dus doen..tis maar een tip..succes ermee
 
Laatst bewerkt:
Ja ik denk dat ik dan maar een keertje naar de motorzaak ga en misschien de volgendekeer zelf ga proberen;-) (lijkt me wel leuk namelijk)

..verder valt het dnek ik wel mee hoor, maar toen k vandaag reed leek het net alsof iets m wat afremde..

bedankt iig allumaal!
 
Het moeilijkste aan het loshalen van het achterwiel is het weer vastzetten.

2 dingen om op te letten:

1. Ketting goed spannen, niet te strak (gaat je aandrijfas lager kapot), niet te slap (slecht voor alles).
2. Wiel goed recht zetten. Die streepjes zijn niet zo nauwkeurig. Beter een lange lat gebruiken, zoals bij de fiets vroegah.
 
Het lijkt mij inderdaad ook handiger omdit uit te besteden als je het (nog) niet kan/deels kan en er geen gereedschap voor hebt

Wat is het nut om zelf de velg los te halen en alleen met de velg er aan komen zetten? Kost niks meer/minder. Is bij een motorzaak zo gepiept om de velg erop en ersf te krijgen. Scheelt jouw weer werk/tijd.
 
Tis de moeite niet om je band zelf te vervangen brengt alleen maar risicos met zich mee, vooral als je met huis tuin gereedschap aan de slag gaat. Je hebt zo´n stuk lak (als je geluk hebt) van je velg eraf en als je minder geluk hebt ligt er een stuk van je velg naast.

Ervaring? denk het niet...

qua lakbeschadigingen heb je volledig gelijk. Maar wat betrefd uitbrekende stukken velg, dát is echt de grootste onzin. Ga maar eens naar een TT camping, stunt event, streetfightertreffen of waar dan ook waar ze aan de lopende band banden wisselen. Dat is gewoon met 2 man op een koevoet springen en hij zit erom...


Het moeilijkste aan het loshalen van het achterwiel is het weer vastzetten.

2 dingen om op te letten:

1. Ketting goed spannen, niet te strak (gaat je aandrijfas lager kapot), niet te slap (slecht voor alles).
2. Wiel goed recht zetten. Die streepjes zijn niet zo nauwkeurig. Beter een lange lat gebruiken, zoals bij de fiets vroegah.

Ketting spannen heeft niks te maken met je wiel (de)monteren
 
Terug
Bovenaan Onderaan