banden verwisselen

komt daar speciaal gereedschap bij kijken of kan dat met brommerbanden lichters?
en hoe krijg je de nieuwe band weer erop?

Van de verhalen die ik gehoord heb is het echt pokke werk. Ik zou gewoon de velgjes eruit halen en die naar de motordealer brengen.
 
ben je gek gewoon lekker zelf doen :Y

voor is moeilijker dan achter
achter: eerst lekker oproken (met binnen band dan niet laten klappen O-) )
van de velgrand duwen met je schoenen of ik doe het ook wel eens met een bankschroef dan er aflepelen
en er op ,kun je zo met de hand ,als je een lekkere zachte band hebt *D
voor hetzelfde maar dan zonder roken
:Y
 
dankzij dat filmpje wissel ik nu ook zelf mijn banden.

let alleen wel op dat je bij het opleggen van je band als aller eerste je rimlock aan je velg maakt nog voordat je de band op de velg legt.
 
How to's ...........deledoekie gelezen?

Btw ik doe het altijd zelf ;minimaal 3 lepels van 200 mm en wat zeep.
Of het nu de wegmotor is of de Enduro , maakt allemaal weinig verschil.
 
Laatst bewerkt:
glassex werkt ook perfect en werkt wat schooner dan met zeep zitten te kliederen
 
en ik vind de manier met deledoeki een beetje lomp en ongeconroleerd. Ik heb namelijk geen voeten nodig om de band te verwisselen. ik leg het wiel gewoon op de werkbank en gebruik behalve mijn handen driebanden lepels en een 13mm sleutel voor de rimlock
 
en ik vind de manier met deledoeki een beetje lomp en ongeconroleerd. Ik heb namelijk geen voeten nodig om de band te verwisselen. ik leg het wiel gewoon op de werkbank en gebruik behalve mijn handen driebanden lepels en een 13mm sleutel voor de rimlock


Nou als jij mijn bandjes van de velgrand gedrukt krijgt zonder voeten of ander geweld dan ben je een flinke swartseneggert. :? _O-

Ik heb vorige week ook de bandjes gewisseld. Ging goed, beetje werk eerste keer. Grootste ellende waren band van de velgrand af en dat k*tventiel erin zien te krijgen. :X

Wat is een deledoeki? :?
 
je hoeft er echt geen zwarchenegger voor te zijn hoor,


je moet er wel voor zorgen dat je de binnenringen van de band in het midden van je velgt duwt zodat je aan de kant van je bandenlepels meer ruimte krijgt om ze over de velgrand te wippen.


je moet wel flinke kracht zetten, maar doe dit wel gecontroleerd, en ga niet als een dolle aan die lepels zitten hengsten


en deledoeki is een kerel die hier op het forum een howto heeft geschreven
 
voor een tientje ga ik me niet in het zweet werken,achterband zit zwaar aan je velg geplakt,maar er zullen er genoeg zijn voor wie een tientje al teveel is :+ ,een velg zonder krassen is best wat waard,machinaal laten leggen is wel een afrader.
 
je hoeft er echt geen zwarchenegger voor te zijn hoor,


je moet er wel voor zorgen dat je de binnenringen van de band in het midden van je velgt duwt zodat je aan de kant van je bandenlepels meer ruimte krijgt om ze over de velgrand te wippen.


je moet wel flinke kracht zetten, maar doe dit wel gecontroleerd, en ga niet als een dolle aan die lepels zitten hengsten


en deledoeki is een kerel die hier op het forum een howto heeft geschreven

Ja ik weet wel hoe het in zn werk gaat. En ik heb het alleen over het van de rand naar het midden drukken. De band er af wippen is een eitje.
Echt geloof me, dan heb je hele makkelijke velgen met een breed en hoog midden stuk als je ze met de hand van de rand naar het midden krijgt. :)

Wie bij mijn fiets dat met de hand en lepels lukt is echt wel een swartseneggert.
 
Laatst bewerkt:
over wat voor een motor spreken we dan



ik doe het bij mijn ktm die heeft een 18 inch achterwiel, ik vind het rueze meevallen als je eenmaal de swoeng te pakken hebt, en wat beschadigingen betreft dat valt reuze mee, als je goed oplet wat je doet en niet als een dolle aan de lepels zit te hengsten zal je echt nauwelijks tot niets beschadigen.


En ik heb de motor gekocht om zelf aan te sleutelen, dus dan doe ik ook alles zelf. Het gaat mij ook niet om dat tientje. Alhoewel in een kwartier heb ik een band verwisseld. Het gaat mij meer om het principe dat ik zoveel mogelijk aan de motor zelf kan repareren
 
over wat voor een motor spreken we dan



ik doe het bij mijn ktm die heeft een 18 inch achterwiel, ik vind het rueze meevallen als je eenmaal de swoeng te pakken hebt, en wat beschadigingen betreft dat valt reuze mee, als je goed oplet wat je doet en niet als een dolle aan de lepels zit te hengsten zal je echt nauwelijks tot niets beschadigen.


En ik heb de motor gekocht om zelf aan te sleutelen, dus dan doe ik ook alles zelf. Het gaat mij ook niet om dat tientje. Alhoewel in een kwartier heb ik een band verwisseld. Het gaat mij meer om het principe dat ik zoveel mogelijk aan de motor zelf kan repareren

f650

geloof me, daar heb ik hele danspassen op uitgehaald. Met name de achtervelg dan. Breed met weinig 'drop centre' (smal) en een stugge tubeless er om.
 
over wat voor een motor spreken we dan



ik doe het bij mijn ktm die heeft een 18 inch achterwiel, ik vind het rueze meevallen als je eenmaal de swoeng te pakken hebt, en wat beschadigingen betreft dat valt reuze mee, als je goed oplet wat je doet en niet als een dolle aan de lepels zit te hengsten zal je echt nauwelijks tot niets beschadigen.

nauwelijks tot niets.. moet er niet aan denken om krasjes op me velgen te krijgen !
heb me slicks machinaal erop laten leggen, zitten nu mooi 6 putjes in me velgrand, ik had het eventjes niet meer in die zaak. dus machinaal wordt em ook niet meer.

ik durf ze er zelf niet eens af te halen :P

krasjessss ;(
 
over wat voor een motor spreken we dan



ik doe het bij mijn ktm die heeft een 18 inch achterwiel, ik vind het rueze meevallen als je eenmaal de swoeng te pakken hebt, en wat beschadigingen betreft dat valt reuze mee, als je goed oplet wat je doet en niet als een dolle aan de lepels zit te hengsten zal je echt nauwelijks tot niets beschadigen.


En ik heb de motor gekocht om zelf aan te sleutelen, dus dan doe ik ook alles zelf. Het gaat mij ook niet om dat tientje. Alhoewel in een kwartier heb ik een band verwisseld. Het gaat mij meer om het principe dat ik zoveel mogelijk aan de motor zelf kan repareren


of ergens midden in de bossen staat in Frankrijk.
dan ben je blij als je zelf je bandje kan klappen.
 
een klein krasje daar geef ik niks om der zitten der toch al zat op door stenen en dergelijke
 
Terug
Bovenaan Onderaan