banden vijlen ?

AlexR!

MF veteraan
8 dec 2003
1.068
0
Maassluis
op een circuitdag zag ik pas een vent z´n banden vijlen.... :?

of raspen. de stukken rubber die van de baan aan z´n bandjes bleef plakken zat hij er op die manier af te halen...

is dat nou pure onzin, en/of interessant doen? of heeft het echt zin??
 
full


:+
 
op een circuitdag zag ik pas een vent z´n banden vijlen.... :?

of raspen. de stukken rubber die van de baan aan z´n bandjes bleef plakken zat hij er op die manier af te halen...

is dat nou pure onzin, en/of interessant doen? of heeft het echt zin??
Heeft te maken met hoeveel de band versleten is!
Als er een slijtagerand gaat ontstaan kan het zin hebben.

Zelf doe ik het niet omdat ik vrij vlot mijn banden wissel.
Rij het er evt.wel vanaf!

ps die band die kofferrek laat zien heeft geen rasp nodig hoor !
 
kan me moeilijk voorstellen dat het echt zin heeft, maar goed,
het zal wel...banden banden...als ze maar rond en zwart zijn.

er zijn ook mensen op circuitdagen met slicks, die ik op Bt012´s voorbij kom....

dan hebbie die dingen toch niet nodig??
 
Jan jaapppp Reageer nou ook ff joh. Jij bent de koning op dit gebied :X :X :X
 
Ik heb het John Janssen ook eens zien doen,dat is om die grote rubber klodders, die aan je banden plakt als je de baan afkomt, er af te halen.
Naast de ideale lijn ligt het vol met die troep,dus in de uitloopronde pik je al die zooi op.
Omdat je de volgende wedstrijd niet de 1e bocht met die klodders door de bocht wilt glijden,vijl je ze er dus lekker af.
Ikzelf pulk ze eraf als de band nog heet is.
 
Duidelijk, maar ff off topic, Hoe rij je een band in op je circuitfiets? Lijkt me niet dat je heel veel ronden rustig aandoet? Of kun je sc`s korter inrijden?

s4s
 
een sc hoef je de eerste keer net als normaal alleen maar warm te rijden aangezien er niet zo'n gladde laag op zit.
:^ en dat doe je NIET door te slingeren,maar hard accelereren en remmen!!!
Slingeren koelen juist de banden af,daarnaast hebben die grappen al levens gekost bij iemand die dacht dat er geen warming-up lap was en knalde er vol tegenaan |(
Zorg dus dat je 1 van de laatste bent op de startgrid.....dan zijn de banden bij de start het warmst.
Daarnaast gebruik ik ook bandenwarmers,dus ik kan de 1e bocht volgas nemen.
 
Bandenwarmers zijn echt super! Je moet alleen niet langer dan 5min. zonder warmers wachten voordat je de baan op kan want dan is de temperatuur al snel gezakt van 75 ----> 45 graden. Dus warmers eraf en snel de baan op.
 
:^ en dat doe je NIET door te slingeren,maar hard accelereren en remmen!!!
Slingeren koelen juist de banden af.

Daarnaast gebruik ik ook bandenwarmers,dus ik kan de 1e bocht volgas nemen.

helemaal mee eens! :) dat stomme slingeren heeft dus echt totaal geen zin, moet er altijd wel om lachen als ik dat zie :P
 
helemaal mee eens! :) dat stomme slingeren heeft dus echt totaal geen zin, moet er altijd wel om lachen als ik dat zie :P

Ik doe het niet omdat ik het niet nodig vind, remmen en gas geven gaat idd veeeeeel beter. Na het eerste rondje gaat dan gewoon het gas erop (met SC's).

Maar toch zie je het op WK-niveau ook gebeuren :?
 
Het enige wat ik kan verzinnen is om de banden op te ruwen/schoonmaken,niet om op te warmen iig.

Mijn buurvrouw denkt dat ze slingeren om de olie goed te verdelen in het carter. Dat alles gesmeerd loopt. Schudden voor gebruik.
 
Als je niet de ruimte hebt om te remmen of te acceleren dus bijvoorbeeld vlak voor de start dan kan het slingeren wel een klein beetje helpen. Slingeren is nog altijd beter dan rechtuit.
 
NEEEE :(
als je al geen ruimte hebt om te remmen/accelereren zou ik ZEKER niet slingeren,bovendien koelen je banden dan nog sneller af!ze rollen alleen maar over het asfalt en "doen" niets en zullen daardoor ook niet opwarmen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan