banden voor beginnende motorrijder

Champshof

MF veteraan
24 jun 2009
1.319
2
Lichtenvoorde
Hallo mensen,

Ik heb een kawa zzr600 gekocht die toe is aan een nieuwe banden (prijs was er natuurlijk wat lager door :) ), nu vroeg ik me af wat nou goede banden zijn voor een
beginner? er zitten nu pilot powers op...

Aan de ene kant denk ik van een zachtere compound zodat je als beginner wat meer grip hebt, aan de andere kant denk ik van, zo plat ga je als onervaren rijder toch niet, dus gewoon een mooie harde compound band nemen die lang mee gaat...

welke denkwijze lijkt jullie het meest logisch?
 
Hallo mensen,

Ik heb een kawa zzr600 gekocht die toe is aan een nieuwe banden (prijs was er natuurlijk wat lager door :) ), nu vroeg ik me af wat nou goede banden zijn voor een
beginner? er zitten nu pilot powers op...

Aan de ene kant denk ik van een zachtere compound zodat je als beginner wat meer grip hebt, aan de andere kant denk ik van, zo plat ga je als onervaren rijder toch niet, dus gewoon een mooie harde compound band nemen die lang mee gaat...

welke denkwijze lijkt jullie het meest logisch?

Hangt er vanaf hoeveel je gaat rijden. Beter wat sneller vervangen dan 10 jaar (ofzo) met 1 band doen...
 
Sportievere banden hebben vaak wel meer grip, maar pas als ze goed warm zijn..

en de vraag is of jij ze goed warm krijgt met je beginners rijstijl....
 
10 jaar met een stel banden!?!?
[me="elle"]haalt 10 maand ofzo.[/me] :+ En ik rij heel netjes.
 
pilot road 2, combinatie grip/levensduur :Y
Die heb ik ook op mijn ZZR600 liggen, al ruim 17.000km :] Ben ermee op vakantie geweest naar Italië (5.000km), 2 volle dagen op Zandvoort ermee geracet en de overige km's vooral lekker sportief rondrijden.


Voor mij weer dezelfde bandjes als ze aan vervanging toe zijn :]
Foto-I7ZB7VVS.jpg
 
Ik vraag me af of een beginner significant verschil merkt, tenzij je heel wat van plan bent. Gewoon een standaard toerbandje lijkt me goed genoeg, en misschien een iets zachtere band wanneer je de winter door wilt rijden.
 
Laatst bewerkt:
Hallo mensen,

Ik heb een kawa zzr600 gekocht die toe is aan een nieuwe banden (prijs was er natuurlijk wat lager door :) ), nu vroeg ik me af wat nou goede banden zijn voor een
beginner? er zitten nu pilot powers op...

Aan de ene kant denk ik van een zachtere compound zodat je als beginner wat meer grip hebt, aan de andere kant denk ik van, zo plat ga je als onervaren rijder toch niet, dus gewoon een mooie harde compound band nemen die lang mee gaat...

welke denkwijze lijkt jullie het meest logisch?
rij altijd met pilot powers. super banden ze gaan iets minder lang mee dan bv de pilot sport maar jah ze rijden wel super *O*
 
Ik vraag me af of een beginner significant verschil merkt, tenzij je heel wat van plan bent. Gewoon een standaard toerbandje lijkt me goed genoeg, en misschien een iets zachtere band wanneer je de winter door wilt rijden.
Beginner of niet... meer grip merk je altijd! Die Pilot Road 2 hebben echt veel grip ook in de regen en met slecht weer. Dus waarom niet net dat beetje extra investeren (ja deze banden kosten wel wat meer dan een gemiddeld bandje) en zorgeloos rondrijden :]
 
MPR2 lijkt me prima, daar zet je zo 15K op op de achterband, voor nog wel meer misschien. Je kan ook voor een wat zachtere nemen bijv een pilot sport dan heb je daar wat meer grip. Het ligt er ook maar net aan hoe je rijdt en wanneer.
 
Dunlop Roadsmart, prima band kun je ook sportief mee rijden. Gaan redelijk lang mee en de grip in de regen is ook erg goed.
 
Nog een zzr 600 bezitter hier. Stond bij aankoop op pirelli diablo, achter nog goed voor in inmiddels vervangen (weer pirelli).. volgende keer zullen ze wel tegelijk op zijn zo'n beetje, dan maar is wat anders proberen denk ik. (kan dit niet vergelijken aangezien dit mijn eerste motor is)

Pilot power en pilot road, verschillende dingen over gehoord.. de power zou beter geschikt zijn, omdat ie steviger is (en de zzr een stevige dame is) Ervaringen?
 
Nog een zzr 600 bezitter hier. Stond bij aankoop op pirelli diablo, achter nog goed voor in inmiddels vervangen (weer pirelli).. volgende keer zullen ze wel tegelijk op zijn zo'n beetje, dan maar is wat anders proberen denk ik. (kan dit niet vergelijken aangezien dit mijn eerste motor is)

Pilot power en pilot road, verschillende dingen over gehoord.. de power zou beter geschikt zijn, omdat ie steviger is (en de zzr een stevige dame is) Ervaringen?
voor een 600 lijkt me een power teveel van het goede. Een machine met meer vermogen heeft daar veel meer aan.
 
Ik heb er nu voor de 2e keer Bridgestones BT21 onderliggen. Vorige keer ook 14,000 km mee gereden. Daarbij heb ik woonwerk met sportief rijden gecombineerd.
 
voor een 600 lijkt me een power teveel van het goede. Een machine met meer vermogen heeft daar veel meer aan.

ja inderdaad meestal gaan ze op de motoren met meer pk's.. maar er werd aangevoerd dat de voorband wat slap zou zijn (de zzr weegt met volle tank immers wel tegen de 240 kg) wat volgens mij vrij zwaar is voor een 600je

*edit*

Ik zie dat dat best wel meevalt voor motoren van zn leeftijd. Maar alsnog, geeft michelin adviezen wat dat betreft?
 
Laatst bewerkt:
ja inderdaad meestal gaan ze op de motoren met meer pk's.. maar er werd aangevoerd dat de voorband wat slap zou zijn (de zzr weegt met volle tank immers wel tegen de 250 kg) wat volgens mij vrij zwaar is voor een 600je
Het is wel een zware fiets voor een 600 inderdaad. Mijn ervaring beperkt zich tot enkel de Pilot Road 2. Meest "extreme" dat ik heb gedaan ermee is racen op zandvoort (groep2), ja met volle tank... en echt geen problemen gehad ermee :]

Met een Power zal het zeker niet minder zijn, echter gaan die minder lang mee ;)
 
Het is wel een zware fiets voor een 600 inderdaad. Mijn ervaring beperkt zich tot enkel de Pilot Road 2. Meest "extreme" dat ik heb gedaan ermee is racen op zandvoort (groep2), ja met volle tank... en echt geen problemen gehad ermee :]

Met een Power zal het zeker niet minder zijn, echter gaan die minder lang mee ;)

Oke helder. Levensduur is voor de beginner ook wel fijn.. tis allemaal al duur genoeg als je net begint
 
ik heb onder mijn race monstertje :)
srad 750

bijna 15.000 gehaald met de mpr2ct achter

prima band
goede grip met warm weer (140 echte km/h over klaverblad)
goede grip met nat weer !

heerlijke band.

ik heb nu de pilot power 2ct eronder liggen om te vergelijken.

het enige wat ik kan vertellen over de power is dat ie een stuk minder lang mee zal gaan.
 
En het gaat alweer over pilot powers op mf :') :')

Gewoon een willekeurige sport-tourband zal goed zát zijn.
Een band als de MPR2 of de Roadsmart moet je als gevorderde rijder al heel erg je best mee doen om grip te kort te hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan