banden voor en achter verschil

fietsertje

MF veteraan
10 okt 2002
6.158
9
zuid holland
zat vanochtend motorsport te kijken en nou viel me op dat voorbanden in verhouding wel heel erg smal zijn tov de achterbanden.
nou zat ik me af te vragen wat hier de voordelen van zijn, kan me voorstellen dat aandrijving op achterwiel een extra sterke band nodig heeft, of stabiliteit in de bochten....
wie kan mij uitleggen? :P

kwist alleen niet of ie hier of bij sport hoorde mods...
 
Smallere banden hebben minder wegkontakt, dus minder wrijving.
Kijk maar naar race fietsen, hoe smaller de bandjes des te harder kunnen ze gaan.

Daarom is een race fiets sneller dan b.v. een mountain bike.

Maar om het enorme vermogen wel op de weg te kunnen krijgen (via het achterwiel) moet er genoeg wrijving op te wekken zijn.

Vandaar dat ze van die brede achterbanden hebben.

Als het mogelijk was zouden ze voor nog smallere banden monteren, alleen kan er niet zo hard geremd meer worden.
 
Smallere banden hebben minder wegkontakt, dus minder wrijving.
Kijk maar naar race fietsen, hoe smaller de bandjes des te harder kunnen ze gaan.

Daarom is een race fiets sneller dan b.v. een mountain bike.

Maar om het enorme vermogen wel op de weg te kunnen krijgen (via het achterwiel) moet er genoeg wrijving op te wekken zijn.

Vandaar dat ze van die brede achterbanden hebben.

Als het mogelijk was zouden ze voor nog smallere banden monteren, alleen kan er niet zo hard geremd meer worden.

dank je wel :P volges mij vond de rest t een te domme vraag om te beantwoorden maar duidelijke uitleg dit
 
Terug
Bovenaan Onderaan