Banden voor Off-road/All-road

Erwin P

Crashtest dummy
22 aug 2011
6.770
4.939
Lemelerveld
Ik weet het, het zoveelste bandentopic. Mocht ik het grote off-road bandentopic over het hoofd gezien hebben hoor ik het graag.

Het volgende:
Wij hebben van de week een EXC 520 uit 2001 gekocht. Nu gebruiken wij hem vooral All-road achtig. De TET en we willen wat OTR ritten gaan doen vanaf begin 2020. Mogelijk wil ik het crossen ook weer oppakken, maar dat valt hier even buiten.

Nu heb ik vandaag best wel een stuk gereden en zie de banden (echte noppen) gewoon slijten, nog een paar van deze dagen en ze zijn weg.
Eigenlijk is wat wij zoeken een slijtvaste noppenband waarbij best wat concessies gedaan mogen worden op de grip.

Nu vroeg ik mij af wat voor banden jullie voor dit soort gebruik hebben/aanraden?
Ik zat zelf te denken aan een setje TKC 80, maar deze zijn al flink straat georiënteerd.
 
Pirelli Rallycross mt21. Die zijn veel beter in het terrein dan de TKC80 en net zo slijtvast op de weg. Ik heb deze gebruikt op een XR600.
 
Mitas e09 dakar bijvoorbeeld.
Of michelin t63, pirelli scorpion rally.

Voor echt offroad kan je de slijtvaste achterband combineren met een enduro voorband.
 
Mooie opties heren.
- Rallycross MT21 zien er heel goed uit. Als ze ong even slijtvast zijn als de TKC80 is het een hele goeie optie.
- E09 kom ik net raar uit met mijn maten helaas.
- T63 kom ik inderdaad veel verhalen tegen van toch vrij rap slijten.

Een enduro voorop met een MT21 oid achterop klinkt nog niet heel slecht. Voorbandje is ook nog wel een keer gewisseld.
 
Banden: Offroad+Allroad - Wat is jouw ervaring?
boedoelu?

TET kan prima met de hierboven genoemde bandjes MT21/T63 enz (ligt een beetje aan het weer/omstandigheden), voor de (natte of zanderige) OTR's zou ik er iets anders op leggen.
Overweeg ook eens een Metzeler unicross voor de TET
 
Mijn tip: Koop een tweede set wielen. Rijd de offroad ritten met nieuwe (echte offroad) banden en scherpe noppen, totdat het beste eraf is. Daarna gebruik je die band voor allroad werk.
Ik gooi m'n offroad-rit banden eraf bij ca. 10 mm profiel. Dan kun je er nog veel allroad plezier van hebben.
 
T63 is goed voor allroad maar slijt snel.... (goede grip op de weg offroad 👎🏼)

hier leuk draadje bij de buren wat je kan doorspitten:
Is die nog wel te koop? Volgens mij niet. Nergens meer te krijgen.
Ik heb over dit onderwerp (voor mn XT600Z) ook heel wat rond gezocht.
Conclusie voor mij:
TKC80 voor
Mitas E07 achter. (want TKC80 slijt heel snel)

Bevalt tot nu toe goed *O*.
Vooral op straat valt het met niks tegen. Super veel vertrouwen en bij 100km/h geen trillingen of wat dan ook.
Al blijft het een compromis, dus modder/klei/diepzand blijft wel spannend :+.
 
Laatst bewerkt:
Een extra setje wielen is altijd een goed idee. Even in verdiepen wat dat kost. Bij de 990 weet ik dat ze vaak bijna even duur zijn als een beetje 2e motor.

Ik nijg met het compromis meer naar de OTR dan de straat. Voor langere afstanden enz heb ik de 990 nog. Mitas E07 valt voor de 520 af.

De Michelin Desert ziet er opzich ook goed uit. Ook die ''tussenstukjes'' tussen de zij en midden noppen lijkt me te werken om de noppen minder te laten wringen.

Edit: Iemand hier bekend met de Kenda K270? Erg veel plezier van gehad op de brommer, gingen ook lang mee. Maar of die een beetje goed blijven bij motor geweld?
 
ik rij al jaren op Kenda trakmaster. lekker goedkoop, ehm value for money.
Bevalt me prima. miscshien wel beter dan de MIchelin AC10 die ik er nu onder heb omdat dat een aanbiedinkje was.

Mijn gebruik is 50% verhard, 50% onverhard. een mix van (georganiseerde)offroad ritten en allroad dagtochten met wat meer asfalt.
 
Ik begijp dat van de XT754 zowel straatlegale als NHS versies zijn. De XT754 van Oponeo is met straatgoedkeuring?
 
Das een full on modder en zand spike? Dat kan toch niet goed rijden op straat?

Ik vond de e09 zelfs in de modder niet slecht achteraan.
 
Ik heb nog een setje behoorlijk goeie TKC80's staan. Ik was er op mijn Husqvarna SM610 erg tevreden over. Grip op de weg was verbazingwekkend goed, de grip off road is redelijk te noemen maar niet te vergelijken met de echte noppen. (die op asfalt helaas dan weer slijten als een gek.) Je mag het setje overnemen voor weinig als je wil; kun je voor weinig effe lekker proberen. Ik heb geen SM meer dus ik ga ze voorlopig niet gebruiken.
 
Ok. Ik had er 1 besteld, en in de opmerkingen gezet dat ik de straatlegale versie wilde. Vervolgens belden ze me op, met de opmerking dat het een off-road band was, dus niet voor op de weg |(
Afijn, ik heb ze even uitgelegd hoe ik de folder las en wat Mitas mij indertijd mailde. Volgens mij hebben zij de juiste versie, want de groene-streep-versie is er maar in 1 maat, en de straatlegale in alle maten die zij leveren. Ik wil de 120/90-18 versie, en die is leverbaar in beide versies...
 
Trailmax mission is gewoon een straatband?

Voor iemand die iets wil dat meer offroad is dan een tkc 80 maar rijdbaar blijft op straat, komen hier rare voorstellen naar boven...

Anakee wild is ook in de buurt van de tkc.
 
Ik zal er thuis nog eens induiken, momenteel rij ik op de TET. Wat ik eigenlijk zoek is vooral een offroad band. Rijdbaarheid op de weg weinig eisen, behalve dat hij wat lang mee moet.
 
Volgens Mitas zelf is er alleen een achterband? XT-754

Wat doe je dan voor?
Bijv de Mitas C19 of de michelin Tracker oid . Ik was altijd al een Michelin Comp IV fan . Maar inmiddels zitten die al op VI . Improvement heet dat
 
Terug
Bovenaan Onderaan