banden vraagje voor de winter

CB400F

de zwarte zwabberaar
Donateur
19 nov 2002
8.121
116
Velsen-Zuid
Ik was gister en vandaag weer even lekker op de K100 naar mijn stage gereden, maar gister met name voelde ik dat mijn band de kou niet zo fijn vond en niet echt lekker op temperatuur wilde komen. Ik miste het contact met de weg een beetje.
Nu zou dat natuurlijk wel eens aan mijn band kunnen liggen, ik heb achter een macadam erop liggen. Destijds voor deze band gekozen vanwege zijn levensduur, maar merk nu dat ie met lage temperaturen niet optimaal functioneerd.

Dus nu vroeg ik me af wat jullie voor banden erop hebben liggen voor de winter?


grtz.

Geert
 
Denk dat je over macadam geen enkele positieve reactie krijgt.....ook niet van mij..!!

Verder weet ik het niet........rijdt nooit als 't koud is
 
Sja, Macadam... lange levensduur is wel prettig, behalve als je grip nodig hebt :)
Kennis van me heeft ook zo'n type band en doet er al meer dan 20.000 km mee |( maar dan moet je niet vragen hoe hard en/of scheef die gaat.
Ik heb zelf die nieuwe Metzelers, de ME Z-6, de opvolger van de, uh, ME Z-4. En die bevalt héél erg goed. Redelijk lange levensduur, perfecte grip, ook in koud weer. Laatst nog met koude banden (na 1,5 km koude start, een paar graden boven nul) een bocht écht te scherp genomen (ik dacht nog van; oei, dit gaat wel errug enthousiast).
Maar mijn Metzelers gaven echt geen krimp... :}
 
Ik weet het, op mijn GS heb ik ook mezlers liggen en die bevallen wel erg goed inderdaad. de levensduur is wel erg belangrijk voor mij, gezien het feit dat ik op een gegeven moment iedere week meer dan 1000km op de teller erbij zette en om dan om de paar weken er andere sloffen opknallen is voor mijn studentenbudget ook niet echt haalbaar.
Wat betreft de bochten ingaan, vraag maar eens aan Roger Remschijf hoe ik rij met mijn K ;) mijn sloffies zitten er overigens al ruim 30k onder ;)
 
Ik heb jaren metzelers onder mijn k75 gehad, en het was een hele verademing toen ik er battlax-banden (bridgestone) onder had laten zetten. Ze zijn zachter aan de buitenkant, en slijten minder snel plat af. Ze hebben merkbaar meer grip dan de metzelers, en wat levensduur betreft heb ik geen verschil gemerkt. Ook waren ze niet echt duurder als ik me het goed herinner.
 
Zelfs Pilot Power van Michelin 'kleeft' bij lagere temperaturen behoorlijk minder.


Maar ja, de bandenspanning loopt ook terug en vering en demping worden stugger enz.

Toch blijft 's winters :] rijden heerlijk, behalve bij ijzel, alhoewel schaatsenrijden... 8-)
 
heb er redelijk zachte banden (diablo's) onder. ook al ben ik niet het type rijder dat elke bocht knee-downend wil doorkomen, het is gewoon een fijne gedachte dat het in ieder geval niet aan de band zal liggen. echter de levensduur is heel kort. mijn volgende setje zal metzeler (roadtec z6) worden. daar hoor ik goede verhalen over.
 
Sinds kort (2 maanden) ben ik in het bezit van een Kawa GPZ 1100 en hierop zitten Dunlop D205 Sportmax-banden en ik heb deze banden nog niet goed kunnen uitproberen omdat ik eigenlijk alleen nog maar met koud weer gereden heb (tussen 0 en 10 graden ).
Ik voel me er ook niet echt zeker op omdat ik nog geen echte ritten hiermee heb gereden en omdat ik deze banden helemaal niet ken.

Heeft iemand ervaring met deze banden (grip - bij koud en warm weer en qua levensduur)?
 
Volgens mij zijn dit de beste winterbanden

full
 
Ik heb onder mijn bandit 1200 ook macadams liggen(zaten er onder bij aflevering)
Maar ik heb denk ik het zelfde als jou, bij kouder weer loopt de band te zoeken.
Dus mijn volgende band zal wel weer bridstone worden.
Kwa slijtvastheid zijn ze oke , maar daar heb je het ook mee gehad.
Ik heb geen idee wie dit soort banden onder zijn motor zou leggen.
 
Ik had onder mn soes gsxf750f altijd maca's liggen want de levensduur sprak me aan en ik reed ook het hele jaar door. Inde winter liet ik er gewoon iets lucht uitlopen zodat de band iets warmer wordt. Wordt bij autos ook aangeraden. t moet natuurlijk geen hele bar zijn maar tot een halve bar is te doen en zeker als je niet gaat lopen knallen. En tis ook nog een bmw dus dat moet dan wel goedkomen.

Ik heb er nu overigens pilot powers eronder liggen. veel grip maar met regen wordt het ook allemaal wat minder. Is ook logisch want daar zijn ze gewoon niet voor. Gewoon meer achtzaamheid en iets relaxter bochtgedrag...verder 100% tevreden
 
:W Oma,

laat ik dit topic ook maar weer eens opgraven.
Al zoekend naar verse banden kwam ik erachter dat Heidenau tegenwoordig de K76 band levert als echte winterband voor de motor. Navraag bij een aantal banden boeren en motorzaken leerde mij echter dat bijna niemand in Nederland deze banden kent.
Ik weet dat ze geleverd worden door Hoco parts en dat Mc Wolvega er eens in hun clubblad over publiceerde, maar ik ben erg nieuwsgierig naar ervaringen met deze banden.
Door een aantal bandenboeren en motorzaken werd het gebruik op mijn motor (K1100LT) afgeraden, maar het suffe is dat dit om verschillende redenen was. Zo was er 1 die me vertelde dat mijn motor te zwaar is voor deze banden (qua gewicht)
een ander wist me te melden dat mijn motor teveel vermogen heeft :?
En zo waren er nog 1001 en 1 redenen die aangevoerd werden om deze band vooral niet te gebruiken. Nu ben ik redelijk eigenwijs en heb wel een idee waarom deze banden afgeraden werden, deze zijn namelijk online al vanaf nog geen 70 euro te bestellen, terwijl de banden die me aangeraden werden zo ongeveer begonnen bij 130.

Maar goed wie heeft er wel ervaring met deze banden??
 
toevallig dat ik hier ook mee bezig was.
en mijn dealer (horeon motoren) kan ze gewoon leveren, had alleen
de pech dat mijn band maat nog niet in productie is.
ga denk ik nu gordi banden bestellen.
maar motorbandenwinterbanden bestaan al lang hoor.
 
Dat is dus inderdaad een verhaal wat ik ook gehoord heb, alleen zie ik dan weer wel die maten op de diverse internet shops staan.
Bikersworld raade me trouwens dunlops 550's aan.

Per saldo kijk ik nog even de kat uit de boom en heb ik er nu weer mijn vertrouwde metzlers onder gegooid (temperatuur is nu toch nog goed te doen).
Was ook al aan het kijken voor een 2e velgen set, zodat ik (sneller) kan wisselen aan de hand van de temp :P
 
dunlops roadsmart heb ik er om liggen en afgelopen zondag gereden en de zondag ervoor en totaal geen probleem met zoeken of iets dergelijks ,had het gevoel dat ik op een gewoon zonnige dag aan het rijden was .
 
Terug
Bovenaan Onderaan