BANDEN WEL OF NIET BALANCEREN

Peek66

MF'er
25 dec 2016
202
79
Zwolle
Ik hoor om me heen dat men na het omwisselen van nieuwe motorbanden, niet (meer) balanceren.
Wat is jullie ervaring/mening hierover?
 
Ik was laatsts bij HvW en die zei na het monteren van een nieuwe voorband op mijn RD "ik kan niet balanceren omdat de as van het apparaat te dik is" Ik heb gezegd dat-ie moest doen wat tie wou maar dat het wiel bleef staan tot het gebalanceerd was...

Draai voor de grap maar een staaf dakdekkerssoldeer om een spaak, dan weet je wat er gebeurt
 
Laatst bewerkt:
Tuurlijk niet, balanceren slaat toch nergens op.

Ik,zal het je uitleggen, .

Je eerste reactie...

Hoaxen en trollen... :r


Bovenstaande schreef ik, na jouw reactie. Dit om aan te geven dat jouw post waarschijnlijk met sarcasme geschreven was. Direct daarna mijn antwoord, dat balanceren dus wel moest.
Bij terug lezen besefte ik me dat het ook geheel als mijn antwoord gelezen kon worden, en niet een deel verantwoord op jouw, en het eigenlijke antwoord, van mij.

Best ,leuk te zien dat jezelf een antwoord neerzet, wat onduidelijk is ,zonder enig idee, of hulp voor de topicstarter , of je het nu meent of niet. Vervolgens, geef je mij de baard eraf, omdat ik iets onhandig neer zet, verwijder en aanpas..
En dit zet je zelf ook later recht, met een leuk praktijk voorbeeld... :+
 
Laatst bewerkt:
Ik weet nog dat bij de bandenwissel bij de Tuono de monteur het balanceergewichtje liet zitten "ach, we zien straks wel of het eraf moet". Bleek met nieuwe band perfect in balans, dat gewichtje was dus schijnbaar meer om het wiel te balanceren. Wat misschien ook scheelt is dat de band werd vervangen door hetzelfde merk en uitvoering.
 
Als je een band laat monteren in een garage word die toch altijd gebalanceerd?

Bij de vorige motor die ik had was ik ook wat makkelijker, 4 banden zelf gemonteerd zonder balanceren, geen last van trillingen.
Dat was een enduro motor.
Daar zaten helemaal geen loodjes op.
 
Dus, het heeft niets met de bandenmaat te maken? Mijn bandenmaat is 120/70 ZR17 voor en 190/55 ZR17 achter.
Neehoor. Weetje, als je niet balanceert kan het -zoals bovenstaand blijkt- best goed gaan. Met de huidige productietechnieken is het ook allemaal wat precieser. Balanceer je en heb je er onbalans uitgehaald weet je iig dat het goed is, hang je ze er zo in weet je dat nooit. Voor is belangrijker dan achter. Maar doe die proef maar eens met een stuk loodgieterssoldeer.

Onbalans merk je bij één snelheid en een veelvoud er van. Dus bijv bij 80, dan weer bij 160 en dan weer bij 240.
 
Als je een band laat monteren in een garage word die toch altijd gebalanceerd?

Bij de vorige motor die ik had was ik ook wat makkelijker, 4 banden zelf gemonteerd zonder balanceren, geen last van trillingen.
Dat was een enduro motor.
Daar zaten helemaal geen loodjes op.
Was dat een motor of een quad?
 
Ik heb 1 keer zonder balanceerlood op mijn voorwiel gereden, na aankoop van een nieuwe voorband op Sardinië. Ik merkte er weinig van, totdat ik op weg naar huis harder dan 150 km/u reed. Het voorwiel schudde zo erg dat de motor eigenlijk onrijdbaar was.
 
Tis een kwestie van risico.
Een deel vd wielen blijkt bij balanceren amper correctie nodig te hebben.

Een nog groter deel slechts een kleine correctie.

Bij wiel er al uit en naast balanceermachien is het goedkoper dan uit de motor halen, balanceren en weer terug plaatsen.

Ik heb best wat colkega's gehad, auto rn motor, die niet aan balanceren deden. Ik heb aan hun klanten goed kunnen verdienen met alsof dat werk doen.

Ik heb echter geen idee welk % dat dan is.
 
Tis een kwestie van risico.
Een deel vd wielen blijkt bij balanceren amper correctie nodig te hebben.

Een nog groter deel slechts een kleine correctie.

Bij wiel er al uit en naast balanceermachien is het goedkoper dan uit de motor halen, balanceren en weer terug plaatsen.

Ik heb best wat colkega's gehad, auto rn motor, die niet aan balanceren deden. Ik heb aan hun klanten goed kunnen verdienen met alsof dat werk doen.

Ik heb echter geen idee welk % dat dan is.
je heb iig een kuttelefoon
 
Terug
Bovenaan Onderaan