BANDEN WEL OF NIET BALANCEREN

Peek66

MF'er
25 dec 2016
202
79
Zwolle
Ik hoor om me heen dat men na het omwisselen van nieuwe motorbanden, niet (meer) balanceren.
Wat is jullie ervaring/mening hierover?
 
Het is toch echt weer hoe jij het leest.
Maar ik vind het inderdaad simpelen, en heb zelfs uitgelegd waarom ik dat vind.
Dat jij er bij blijft dat er niets mis mee is om niet te balanceren insinueert dat jij het ook beter zou weten, helaas kwam er van jou kant geen onderbouwde uitleg.
Ik ben heel benieuwd hoe jij van mij verwacht dat ik "het is voor mij niet te voelen" verder ga onderbouwen :)
 
Ik ben heel benieuwd hoe jij van mij verwacht dat ik "het is voor mij niet te voelen" verder ga onderbouwen :)

Omdat je blijkbaar toch nog even door wilt gaan ;
Jij gaf aan dat het geen kwaad kan omdat je het niet voelde..
Dus omdat jij iets niet voelt kan het ineens geen kwaad ?

Nogmaals, ik zou het er graag bij laten aangezien we er samen niet uitkomen
 
Ach jongens laat het toch als iemand zeg dat hij het niet merkt of nut van inziet helemaal prima.,
Vandaag zelf iets wijzer geworden trillen in het stuur van onbalans dat ken ik en velen met mij, maar dat mijn stuur op de nieuw motor enorm heen en weer slingert 21 inch wiel en dan niet lichtjes maar meer van een krom hoepel van een wiel. oorzaak onbalance.
Dit fenomeen komt voor tussen 80 en 50 km bij stuur los laten bij een hogere aanvang snelheid.
 
Ach jongens laat het toch als iemand zeg dat hij het niet merkt of nut van inziet helemaal prima.,
Vandaag zelf iets wijzer geworden trillen in het stuur van onbalans dat ken ik en velen met mij, maar dat mijn stuur op de nieuw motor enorm heen en weer slingert 21 inch wiel en dan niet lichtjes maar meer van een krom hoepel van een wiel. oorzaak onbalance.
Dit fenomeen komt voor tussen 80 en 50 km bij stuur los laten bij een hogere aanvang snelheid.

Dat doen meer motoren , maar heb je het probleem opgelost door te balanceren ? of moet je dat nog proberen.
 
ik geloof er allemaal niks van.
Kan iemand het nog met een som of formule onderbouwen ?
dat zou wel zo fijn zijn.
Waar de berekeningen geen rekening mee houden is het eigen gewicht van het geheel. De onbalans mag dan bij snelheid x misschien wel meer dan 5 kg zijn maar als het ding wat moet gaan bewegen 15 kg weegt (wiel en brug) wat doet die 5 kg dan...

Voor is er veel minder gewicht wat onafgeveerd is, ik ga er vanuit dat dit de reden is dat balanceren voor wel door @Janbros geadviseerd wordt. Klopt dat?
 
Waar de berekeningen geen rekening mee houden is het eigen gewicht van het geheel. De onbalans mag dan bij snelheid x misschien wel meer dan 5 kg zijn maar als het ding wat moet gaan bewegen 15 kg weegt (wiel en brug) wat doet die 5 kg dan...

Hoe groter de massa waar de onbalans op acteert, hoe kleiner de maximale uitslag?
 
Hoe groter de massa waar de onbalans op acteert, hoe kleiner de maximale uitslag?
Geen idee wat het effect is maar mijn logica kwam met het volgende

Ik (80kg) kan met gemak iemand van mijn eigen gewicht of lichter omver lopen. Maar iemand van 140 kg most ik bijzonder goed mijn best voor doen.

Of, ik heb een auto Total loss gereden, was een 2010 polo met minimotortje (1.2) ik reed tegen een c5 station aan. Hij heeft de auto met opzet tegen de vangrail geparkeerd, ik tolde een halve slag. Mogelijk doordat ik het kleinere autotje had.
 
Geen idee wat het effect is maar mijn logica kwam met het volgende

Ik (80kg) kan met gemak iemand van mijn eigen gewicht of lichter omver lopen. Maar iemand van 140 kg most ik bijzonder goed mijn best voor doen.

Of, ik heb een auto Total loss gereden, was een 2010 polo met minimotortje (1.2) ik reed tegen een c5 station aan. Hij heeft de auto met opzet tegen de vangrail geparkeerd, ik tolde een halve slag. Mogelijk doordat ik het kleinere autotje had.

De verhouding is vast van invloed op de impact die de onbalans heeft. Hoe lager de massa van hetgeen dat zou gaan trillen, hoe groter de uitslag. En dus hoe groter effect de trilling heeft op de wieldruk. Althans, zo denk ik dat het zit.
 
Hoe groter de massa waar de onbalans op acteert, hoe kleiner de maximale uitslag?

Het loodje is en blijft slechts een percentage van het geheel (gyroscoop), dus ja in jouw berekening gaat het gewicht van het loodje omhoog, maar de rest van het wiel ook. En dus blijft de onbalans slechts een klein percentage/fractie van het geheel en dus te verwaarlozen.
 
De verhouding is vast van invloed op de impact die de onbalans heeft. Hoe lager de massa van hetgeen dat zou gaan trillen, hoe groter de uitslag. En dus hoe groter effect de trilling heeft op de wieldruk. Althans, zo denk ik dat het zit.
Ik denk dat je gelijk hebt. Op een motor zit je dan nog met een variabele, asdruk. De kracht welke de veer op het geheel uitoefent is door het op en neer gaan van de motor door de hobbelige weg. Er zal altijd een moment zijn dat de frequentie van het trillen niet lekker samengaat met de veer maar dat kan ik niet beter onder woorden brengen helaas.
 
De verhouding is vast van invloed op de impact die de onbalans heeft. Hoe lager de massa van hetgeen dat zou gaan trillen, hoe groter de uitslag. En dus hoe groter effect de trilling heeft op de wieldruk. Althans, zo denk ik dat het zit.

1392915


Een aanrader lees je alleen niet in een avond uit :+
En kort geleden gerectificeerd door een Nederlandse student O-):+
 
Het loodje is en blijft slechts een percentage van het geheel (gyroscoop), dus ja in jouw berekening gaat het gewicht van het loodje omhoog, maar de rest van het wiel ook. En dus blijft de onbalans slechts een klein percentage/fractie van het geheel en dus te verwaarlozen.

👍
iedereen weet hoe moeilijk het is een draaiend fietswiel gestrekt voor je vasthoudend van richting te veranderen.
vergelijk dat met een veel zwaarder moto-wiel dat véél sneller draait, en vraag je dan af wat de invloed van 20 gram -laat staan een ventieldopje - zou zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan