BANDEN WEL OF NIET BALANCEREN

Peek66

MF'er
25 dec 2016
202
79
Zwolle
Ik hoor om me heen dat men na het omwisselen van nieuwe motorbanden, niet (meer) balanceren.
Wat is jullie ervaring/mening hierover?
 
Jan, jij weet net zo goed als ik van het uitlopen van linker kruktappen, afbreken van vliegwielen en waarom een BMW makkelijker van links naar rechts om te gooien is dan een R1
 
Het loodje is en blijft slechts een percentage van het geheel (gyroscoop), dus ja in jouw berekening gaat het gewicht van het loodje omhoog, maar de rest van het wiel ook. En dus blijft de onbalans slechts een klein percentage/fractie van het geheel en dus te verwaarlozen.

Het effect van de onbalans gaat omhoog, maar de massa van het onafgeveerd gewicht blijft gelijk, toch?

Ik denk dat je gelijk hebt. Op een motor zit je dan nog met een variabele, asdruk. De kracht welke de veer op het geheel uitoefent is door het op en neer gaan van de motor door de hobbelige weg. Er zal altijd een moment zijn dat de frequentie van het trillen niet lekker samengaat met de veer maar dat kan ik niet beter onder woorden brengen helaas.

Ja precies! als de omstandigheden ook de grenzen van vering/demping raken, door bijvoorbeeld tegen een eind aanslag te komen.. en dat moment komt tegelijk met de onbalans in het wiel, kan het bij elkaar opgeteld de grens overschrijden!

Bekijk bijlage 1392915

Een aanrader lees je alleen niet in een avond uit :+
En kort geleden gerectificeerd door een Nederlandse student O-):+

Hmm daar heb ik wel interesse in ja.. ff zoeken!
 
Omdat er een referentie naar een fiets wiel werd gemaakt... Ik heb een collega gehad welke op zijn fiets van de klemmen op de velg geïnstalleerd kreeg omdat de band met binnenband verschoven over de velg/wiel/weetikveel.
 
Jan, jij weet net zo goed als ik van het uitlopen van linker kruktappen, afbreken van vliegwielen en waarom een BMW makkelijker van links naar rechts om te gooien is dan een R1

Een wiel en een krukas zijn beiden een gyroscoop, maar met een totaal verschillende werking en constructie. Oa moet een krukas een kortstondige grote kracht overbrengen, en helaas niet lineair, en het liefst zo compact mogelijk gebouwd dus stijfheid is een uitdaging. En zo zijn er nog grote verschillen tussen wielen en krukassen, echt niet met elkaar te vergelijken.
 
Het effect van de onbalans gaat omhoog, maar de massa van het onafgeveerd gewicht blijft gelijk, toch?


Hmm daar heb ik wel interesse in ja.. ff zoeken!

een loodje weegt max 25 a 30 gram, hoeveel weegt een gemiddeld voorwiel uit een sportmotor compleet met schijven? 8 a 10 kilo?
8.000 gram dus +/-. Echt een fractie, en dan is dit nog statisch. Zoals @Janbros al aangeeft een draaiende gyroscoop is nog moeilijker te beinvloeden.

:t bij bol.com zo te bestellen.
 
👍
iedereen weet hoe moeilijk het is een draaiend fietswiel gestrekt voor je vasthoudend van richting te veranderen.
vergelijk dat met een veel zwaarder moto-wiel dat véél sneller draait.
Om bij een gyroscoop de richting van de as te veranderen is veel kracht nodig. Wat wel makkelijk gaat is om de as van de draaiing van plaats te veranderen (omhoog/omlaag), en dat is bij elk draaiend wiel (auto/motor) bij onbalans het geval.

Dat achterwielen bijna nooit gebalanceerd worden komt doordat het daar bijna geen kwaad kan als er onbalans aanwezig is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
een loodje weegt max 25 a 30 gram, hoeveel weegt een gemiddeld voorwiel uit een sportmotor compleet met schijven? 8 a 10 kilo?
8.000 gram dus +/-. Echt een fractie, en dan is dit nog statisch. Zoals @Janbros al aangeeft een draaiende gyroscoop is nog moeilijker te beinvloeden.

:t bij bol.com zo te bestellen.

Helaas heb ik geen weegschaal maar ik denk eigenlijk dat velg/schijven/band zo over de 10kg gaat? Anyway, grammen bij 130km/u worden kilo's..

Bij 1 offline boekenwinkel konden ze'm niet bestellen, maar komt goed!

Om bij een gyroscoop de richting van de as te veranderen is veel kracht nodig. Wat wel makkelijk gaat is om de as van de draaiing van plaats te veranderen (omhoog/omlaag), en dat is bij elk draaiend wiel (auto/motor) bij onbalans het geval.

Dit!!

En wat dan met al die schuddende sturen? Dat is niet een onbalans inde hoogte toch?

Normaal gezien heeft een voorwiel van een motor met twee schijven het massa zwaartepunt in het midden, in alle richtingen.. mits goed gebalanceerd :9 Stel dat de onbalans draait om een punt een paar centimeter van dat massazwaartepunt. Statisch zal dat lastig op te merken zijn. Dynamisch neemt kracht van de onbalans toe. En omdat die onbalans naast het scharnierpunt van de voorvork ligt, het balhoofd, lijkt het mij aannemelijk dat dat een oorzaak zou kunnen zijn van een schuddend stuur..?
 
Ach jongens laat het toch als iemand zeg dat hij het niet merkt of nut van inziet helemaal prima.,
Vandaag zelf iets wijzer geworden trillen in het stuur van onbalans dat ken ik en velen met mij, maar dat mijn stuur op de nieuw motor enorm heen en weer slingert 21 inch wiel en dan niet lichtjes maar meer van een krom hoepel van een wiel. oorzaak onbalance.
Dit fenomeen komt voor tussen 80 en 50 km bij stuur los laten bij een hogere aanvang snelheid.

Dat is een ander fenomeen, zoals ik het ken wordt het shimmiën genoemd (of hoe je dat ook schrijft :P)
 
Helaas heb ik geen weegschaal maar ik denk eigenlijk dat velg/schijven/band zo over de 10kg gaat? Anyway, grammen bij 130km/u worden kilo's..

Bij 1 offline boekenwinkel konden ze'm niet bestellen, maar komt goed!

Mijn gsxr srad 600 voorwiel weegt met schijven en pirelli sc2 12 kilo, dit zijn dezelfde wielen als in jouw TL.:)
Nu moet ik zeggen dat ik dat gewogen heb met een oude analoge weegschaal en toevallig heb gisteren twee digitale weegschalen binnen gekregen dus binnenkort weer eens wegen.
Maar goed 12 kilo dus vrij gangbaar, maar een moto2 voorwiel zal gauw 6 kilo lichter zijn, misschien wel meer. Daarom leek 8 a 10 kilo mij nog niet zo raar.;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Helaas heb ik geen weegschaal maar ik denk eigenlijk dat velg/schijven/band zo over de 10kg gaat? Anyway, grammen bij 130km/u worden kilo's..

Bij 1 offline boekenwinkel konden ze'm niet bestellen, maar komt goed!



Dit!!



Normaal gezien heeft een voorwiel van een motor met twee schijven het massa zwaartepunt in het midden, in alle richtingen.. mits goed gebalanceerd :9 Stel dat de onbalans draait om een punt een paar centimeter van dat massazwaartepunt. Statisch zal dat lastig op te merken zijn. Dynamisch neemt kracht van de onbalans toe. En omdat die onbalans naast het scharnierpunt van de voorvork ligt, het balhoofd, lijkt het mij aannemelijk dat dat een oorzaak zou kunnen zijn van een schuddend stuur..?

Dat vraag ik me af, het loodje wordt naar mijn mening 1 met het wiel, het zou anders zijn als men dat loodje halverwege een spaak zou bevestigen.
 
Om bij een gyroscoop de richting van de as te veranderen is veel kracht nodig. Wat wel makkelijk gaat is om de as van de draaiing van plaats te veranderen (omhoog/omlaag), en dat is bij elk draaiend wiel (auto/motor) bij onbalans het geval.

Dat achterwielen bijna nooit gebalanceerd worden komt doordat het daar bijna geen kwaad kan als er onbalans aanwezig is.

Jawel daar heb je helemaal gelijk in maar het loodje brengt te weinig gewicht in om een effect te hebben.
 
Dat is op hogere snelheid toch? Tank slapper ofzo

Ik heb bij een dealer eens een artikel gelezen wat draaide om het winkelwagen wieltje effect. Zo'n zwenkwiel gaat als een vlag in de wind wapperen bij een bepaalde snelheid.

Nee dat is weer wat anders, en heb ervaring met allebei met m'n ouwe Suzuki's. _O-

Shimmy is altijd met teruglopende snelheid, ergens tussen de 80 en 50 als je je stuur losjes of niet vasthoudt, sommige motoren hebben het heel erg, ik heb op een haar na een GSX1100EF met halfversleten (16") banden gecrashed door het fenomeen. Er zijn in het verleden topics hier geweest waar het uitgebreid besproken is.
 
Dat vraag ik me af, het loodje wordt naar mijn mening 1 met het wiel, het zou anders zijn als men dat loodje halverwege een spaak zou bevestigen.

Zo zie ik het ook hoor.. maar die paar gram onbalans wordt uitvergroot door z'n omtreksnelheid?

Nee dat is weer wat anders, en heb ervaring met allebei met m'n ouwe Suzuki's. _O-

Shimmy is altijd met teruglopende snelheid, ergens tussen de 80 en 50 als je je stuur losjes of niet vasthoudt, sommige motoren hebben het heel erg, ik heb op een haar na een GSX1100EF met halfversleten (16") banden gecrashed door het fenomeen. Er zijn in het verleden topics hier geweest waar het uitgebreid besproken is.

Tank slapper is toch niet zo heel erg verschillend? Beide een ongewenste wiebel van het wiel?
 
Ik balanceer mijn wielen/bandjes voor en achter. Best mogelijk dat sommigen niets voelen, maar de onbalans is er, de schokdemping neemt het dan weg. Gewoon even lekker overdrijven, 40 gram onbalans op 20 cm radius, terwijl de band 30cm is. Dus aan 60 mtr/sec ( maal 3.6 is 216 km/uur), doet de 40 gram 40mtr/sec. Eén van de online calculators:
Capture.PNG


Dus (+/-) 32 kg op en neer. Dat ga je wel voelen. Wat erger is als je aan die snelheid een noodstop maakt, dan heb je per wiel omwenteling een 64 kg verschil. Niet alleen veritikaal, ook horizontaal . Leuk om je ABS systeem te testen.

En Grand Prix etc is anders. Volgens mij balanceren de meeste teams statisch, maar met bandenwarmers (rubber van circuit blijft plakken), en supersnelle slijtage maakt het na de eerste ronde weinig uit
 
Zo zie ik het ook hoor.. maar die paar gram onbalans wordt uitvergroot door z'n omtreksnelheid?



Tank slapper is toch niet zo heel erg verschillend? Beide een ongewenste wiebel van het wiel?

Dat is waar, beide een ongewenste wiebel van het wiel, die als het te erg wordt zelfs kan uitmonden in een crash.
Maar de manier waarop het begint is echt verschillend, een tankslapper kan je krijgen als er weinig druk op het voorwiel is, bij hard het gas er op bij het uitkomen van een bocht, (m'n circuitfiets heeft er een handje van bij het omgooien in een chicane) of hoge snelheid, allemaal situaties waar je flink doorrijdt. De shimmy juist als je aan het vertragen bent.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Terug
Bovenaan Onderaan