Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Het loodje is en blijft slechts een percentage van het geheel (gyroscoop), dus ja in jouw berekening gaat het gewicht van het loodje omhoog, maar de rest van het wiel ook. En dus blijft de onbalans slechts een klein percentage/fractie van het geheel en dus te verwaarlozen.
Ik denk dat je gelijk hebt. Op een motor zit je dan nog met een variabele, asdruk. De kracht welke de veer op het geheel uitoefent is door het op en neer gaan van de motor door de hobbelige weg. Er zal altijd een moment zijn dat de frequentie van het trillen niet lekker samengaat met de veer maar dat kan ik niet beter onder woorden brengen helaas.
Bekijk bijlage 1392915
Een aanrader lees je alleen niet in een avond uit
En kort geleden gerectificeerd door een Nederlandse student
Jan, jij weet net zo goed als ik van het uitlopen van linker kruktappen, afbreken van vliegwielen en waarom een BMW makkelijker van links naar rechts om te gooien is dan een R1
Voor wat betreft gyroscopische werking is er absoluut geen verschil
Het effect van de onbalans gaat omhoog, maar de massa van het onafgeveerd gewicht blijft gelijk, toch?
Hmm daar heb ik wel interesse in ja.. ff zoeken!
Om bij een gyroscoop de richting van de as te veranderen is veel kracht nodig. Wat wel makkelijk gaat is om de as van de draaiing van plaats te veranderen (omhoog/omlaag), en dat is bij elk draaiend wiel (auto/motor) bij onbalans het geval.
iedereen weet hoe moeilijk het is een draaiend fietswiel gestrekt voor je vasthoudend van richting te veranderen.
vergelijk dat met een veel zwaarder moto-wiel dat véél sneller draait.
En wat dan met al die schuddende sturen? Dat is niet een onbalans inde hoogte toch?Om bij een gyroscoop de richting van de as te veranderen is veel kracht nodig. Wat wel makkelijk gaat is om de as van de draaiing van plaats te veranderen (omhoog/omlaag), en dat is bij elk draaiend wiel (auto/motor) bij onbalans het geval.
heb nog steeds geen uitleg gelezen wat dat kwaad dan is
een loodje weegt max 25 a 30 gram, hoeveel weegt een gemiddeld voorwiel uit een sportmotor compleet met schijven? 8 a 10 kilo?
8.000 gram dus +/-. Echt een fractie, en dan is dit nog statisch. Zoals @Janbros al aangeeft een draaiende gyroscoop is nog moeilijker te beinvloeden.
bij bol.com zo te bestellen.
Om bij een gyroscoop de richting van de as te veranderen is veel kracht nodig. Wat wel makkelijk gaat is om de as van de draaiing van plaats te veranderen (omhoog/omlaag), en dat is bij elk draaiend wiel (auto/motor) bij onbalans het geval.
En wat dan met al die schuddende sturen? Dat is niet een onbalans inde hoogte toch?
Ach jongens laat het toch als iemand zeg dat hij het niet merkt of nut van inziet helemaal prima.,
Vandaag zelf iets wijzer geworden trillen in het stuur van onbalans dat ken ik en velen met mij, maar dat mijn stuur op de nieuw motor enorm heen en weer slingert 21 inch wiel en dan niet lichtjes maar meer van een krom hoepel van een wiel. oorzaak onbalance.
Dit fenomeen komt voor tussen 80 en 50 km bij stuur los laten bij een hogere aanvang snelheid.
Helaas heb ik geen weegschaal maar ik denk eigenlijk dat velg/schijven/band zo over de 10kg gaat? Anyway, grammen bij 130km/u worden kilo's..
Bij 1 offline boekenwinkel konden ze'm niet bestellen, maar komt goed!
Helaas heb ik geen weegschaal maar ik denk eigenlijk dat velg/schijven/band zo over de 10kg gaat? Anyway, grammen bij 130km/u worden kilo's..
Bij 1 offline boekenwinkel konden ze'm niet bestellen, maar komt goed!
Dit!!
Normaal gezien heeft een voorwiel van een motor met twee schijven het massa zwaartepunt in het midden, in alle richtingen.. mits goed gebalanceerd Stel dat de onbalans draait om een punt een paar centimeter van dat massazwaartepunt. Statisch zal dat lastig op te merken zijn. Dynamisch neemt kracht van de onbalans toe. En omdat die onbalans naast het scharnierpunt van de voorvork ligt, het balhoofd, lijkt het mij aannemelijk dat dat een oorzaak zou kunnen zijn van een schuddend stuur..?
Om bij een gyroscoop de richting van de as te veranderen is veel kracht nodig. Wat wel makkelijk gaat is om de as van de draaiing van plaats te veranderen (omhoog/omlaag), en dat is bij elk draaiend wiel (auto/motor) bij onbalans het geval.
Dat achterwielen bijna nooit gebalanceerd worden komt doordat het daar bijna geen kwaad kan als er onbalans aanwezig is.
Dat is op hogere snelheid toch? Tank slapper ofzoDat is een ander fenomeen, zoals ik het ken wordt het shimmiën genoemd (of hoe je dat ook schrijft )
Dat is op hogere snelheid toch? Tank slapper ofzo
Ik heb bij een dealer eens een artikel gelezen wat draaide om het winkelwagen wieltje effect. Zo'n zwenkwiel gaat als een vlag in de wind wapperen bij een bepaalde snelheid.
Dat vraag ik me af, het loodje wordt naar mijn mening 1 met het wiel, het zou anders zijn als men dat loodje halverwege een spaak zou bevestigen.
Nee dat is weer wat anders, en heb ervaring met allebei met m'n ouwe Suzuki's.
Shimmy is altijd met teruglopende snelheid, ergens tussen de 80 en 50 als je je stuur losjes of niet vasthoudt, sommige motoren hebben het heel erg, ik heb op een haar na een GSX1100EF met halfversleten (16") banden gecrashed door het fenomeen. Er zijn in het verleden topics hier geweest waar het uitgebreid besproken is.
Zo zie ik het ook hoor.. maar die paar gram onbalans wordt uitvergroot door z'n omtreksnelheid?
Tank slapper is toch niet zo heel erg verschillend? Beide een ongewenste wiebel van het wiel?
DoneRijd daar eens een stukje 140 mee? Kunnen we zien of het uitmaakt