BANDEN WEL OF NIET BALANCEREN

Peek66

MF'er
25 dec 2016
202
79
Zwolle
Ik hoor om me heen dat men na het omwisselen van nieuwe motorbanden, niet (meer) balanceren.
Wat is jullie ervaring/mening hierover?
 
Hele bruggen worden stukkende bruggen door resonantie.
Maar of een loodje meer of minder aan zo een tui zou helpen?
Een zware resonantie begint ergens al een lichte en ik heb het meegemaakt bij 180 kmpu, niets help en remmen werkt averechts, heb het gas langzaam dicht gedraaid. Je motor is dan totaal onbestuurbaar, ook heeft het wegdek er mee te maken.
 
Internet shoppers gewoon monteren zonder balanceren, mensen die de lokale handel hun werk gunnen, gewoon netjes balanceren, zit vaak gewoon bij de prijs in net als het monteren.
Als je internet banden laat monteren dan zal ook balanceren geld kosten, en dat willen we niet.
 
Doe al jaren zelf mn banden en balaneer ook (statisch). Heb van voor de tijd van 'zelf doen' ook ervaringen dat die dynamische balanceer apparaten ook niet altijd nauwkeurig zijn. Dat merkte ik toen bij 80km/h en dan stuur los laten. Bleef niet rustig, lekker wobbelen. Sinds ik zelf balanceer gebeurt me dat niet meer. (test het iedere keer na banden wissel : stuur los bij verschillende snelheden).
Doe er mee wat je wil, i'm happy met balanceren en niet happy zonder balanceren.
 
Doe al jaren zelf mn banden en balaneer ook (statisch). Heb van voor de tijd van 'zelf doen' ook ervaringen dat die dynamische balanceer apparaten ook niet altijd nauwkeurig zijn. Dat merkte ik toen bij 80km/h en dan stuur los laten. Bleef niet rustig, lekker wobbelen. Sinds ik zelf balanceer gebeurt me dat niet meer. (test het iedere keer na banden wissel : stuur los bij verschillende snelheden).
Doe er mee wat je wil, i'm happy met balanceren en niet happy zonder balanceren.
[/QUOTE

niet verwarren met shimmy, en dat heeft weer een andere oorzaak.
Dat je het zelf doet en dat het nu wel goed is is meer toeval en geluk.
 
Laatst bewerkt:
Internet shoppers gewoon monteren zonder balanceren, mensen die de lokale handel hun werk gunnen, gewoon netjes balanceren, zit vaak gewoon bij de prijs in net als het monteren.
Als je internet banden laat monteren dan zal ook balanceren geld kosten, en dat willen we niet.
Of ze komenvia die allergoedkoopste webshop bij een "vakkundig montagepartner" terecht met de in mijn handel beroemde "Trye Changer" bagger equipment en een onrond setje plastic motorwiel adapters.
 
Ik heb geen vaste dealer maar wel voor iedere motor een eigen adres, er komen geen uitschot banden op (Internet) en alleen deskundigen mogen aan mijn wielen komen. Er zal nix gebeuren als je al die dingen niet doet, maar je gaat je wel afvragen als je tussen de stelten van de vangrail ligt of je misschien wel beter voor A-keus, Balanceren of een deskundige had moeten kiezen...
 
Laatst bewerkt:
Zo had ik laatst op zaterdag een man incl. band en los wiel.
Of ik het even kon monteren, zeg ik vriendelijk tuurlijk maar moet eerst even deze klant afhelpen, die staat erop te wachten.
Zegt hij IK OOK!!!
Maar liep boos weg omdat ik hem geen voorrang gaf ;-)
Maar we hadden het over balanceren.
 
Zo had ik laatst op zaterdag een man incl. band en los wiel.
Of ik het even kon monteren, zeg ik vriendelijk tuurlijk maar moet eerst even deze klant afhelpen, die staat erop te wachten.
Zegt hij IK OOK!!!
Maar liep boos weg omdat ik hem geen voorrang gaf ;-)
Maar we hadden het over balanceren.

De man was zelf een beetje uit balans denk ik.

Ik heb zelfs de wangen van een krukas glad geslepen en gepolijst en daarna gebalanceerd natuurlijk. Zelf zorgden ze ervoor dat alle drijfstangen zuigers het zelfde gewicht hadden, was een jonge vrouw welke in de jaren 70 - 80 aan de 250 cc races meedeed, Blauwloff heette ze geloof ik.
 
De man was zelf een beetje uit balans denk ik.

Ik heb zelfs de wangen van een krukas glad geslepen en gepolijst en daarna gebalanceerd natuurlijk. Zelf zorgden ze ervoor dat alle drijfstangen zuigers het zelfde gewicht hadden, was een jonge vrouw welke in de jaren 70 - 80 aan de 250 cc races meedeed, Blauwloff heette ze geloof ik.
Sonja Blauwhoff, eind jaren 90, ze had dacht ik 3 jaar gereden in de ss400cc klasse met een zxr400 en begon dacht ik met een KR1S
 
Terug
Bovenaan Onderaan