banden

fjr-rebel

MF'er
27 mrt 2005
41
0
raalte
Ik heb op vakantie in zwitserland een band lek gereden.
Mijn achterband was nog maar net nieuw, een bridgestone speciaal voor een fjr.
Omdat er in heel zwitserland op korte termijn geen bridgestone band voor handen was , heb ik een metzler z6 (c) laten leggen ook speciaal voor een fjr.
In zwitserland is het rijden met 2 verschillende merken niet strafbaar , hoe zit dat in de rest van europa en nederland.
Niet dat ik dat graag wil , maar anders loopt het nog al in de kosten als ik nu alweer een andere moet aanschaffen.

b.v.d han
 
Is niet strafbaar. De proto goedkeuring geeft de maat banden aan en niet het merk.

Dus theoretisch is een andere maat band wel strafbaar. Ik heb nog nooit iets gelezen over kontroles hierop. of boetes die hiervoor gegeven zijn.

Twee verschillende banden of andere banden kunnen het stuur karakter van de motor veranderen.

In de regel is dit niet zo'n probleem. Als je dezelfde type band gebruikt.

Dus voor en achter een sport/toer band.
Of allebei een sport band.

Met bv. een toerband voor en een supersport achter of andersom krijg je wel een merkbaar veschil.

Dit heeft te maken met de vorm van de band. (Afrol eigenschappen)

Een toerband is algemeen rond van vorm.
Een sport of supersport heeft steilere flanken.

In bochten kan dit het effect geven wat je ook hebt als je een vrachtwagen spoor in en uit rijdt.
M.a.w. de motor valt eerder in een bocht, of stuurt moeilijker de bocht in.

Een toerband is algemener. Een sportband o.a. is ontworpen scherper in te sturen met meer raakvlak bij plat leggen.
 
Laatst bewerkt:
2 merken imitatie horloges zeker, van elk 20.000 stuks in je kofferbak...

2 verschillende banden zal zo erg niet lopen. Ik geloof dat ze in Zwitserland het strengst van allemaal zijn dus als het daar kan... Verder is de Tüv van duitsland niet echt op jou van toepassing en hebben we hier in Nl niet echte eisen wat dat betreft. Als het goed, rijdt, lekker laten zitten, met een beetje geluk kun je de volgende keer ze allebei tegelijk wisselen.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan