Banden

Polite

MF'er
29 nov 2006
248
0
Hallo een ieder,

Ik ben in het bezit van een CBR 600 bouwjaar '97

En heb dus een vraag over mijn banden.

De motorfiets heeft 8500 km gereden. en staat (waarschijnlijk) dus nog op zijn eerste banden.(Macadam). Profiel is nog redelijk en de banden vertonen ook nog geen droogte scheurtjes.

Maar ja de banden zijn dus wel al 11 jaar oud!!!

Is het verstandig om hiermee door te blijven rijden of zeggen jullie vervangen die hap.

Wat voor banden adviseren jullie mij. Ik ben een (zeer) rustige rijder. En heel plat hoeft voor mij niet zo. (lees durf ik niet) :+
 
Hallo een ieder,

Ik ben in het bezit van een CBR 600 bouwjaar '97

En heb dus een vraag over mijn banden.

De motorfiets heeft 8500 km gereden. en staat (waarschijnlijk) dus nog op zijn eerste banden.(Macadam). Profiel is nog redelijk en de banden vertonen ook nog geen droogte scheurtjes.

Maar ja de banden zijn dus wel al 11 jaar oud!!!

Is het verstandig om hiermee door te blijven rijden of zeggen jullie vervangen die hap.

Wat voor banden adviseren jullie mij. Ik ben een (zeer) rustige rijder. En heel plat hoeft voor mij niet zo. (lees durf ik niet) :+

Direct vervangen! En er gaat een wereld voor je open :+ . Check het cbr600f topic eens, daar kunnen ze je wel wat meer vertellen :Y
 
11 jaar oude banden moet je absoluut vervangen. Het rubber is verhard en geeft daardoor veel te weinig grip. Ook ontstaan er droogtescheurtjes.

Los daarvan zijn de moderne banden een heel stuk beter, meer grip onder alle omstandigheden en minder slijtage.
Kijk eens naar Michelin Pilot Road 2 en Bridgestone BT021. Beide sporttoerbanden die net zo lang meegaan (qua kilometrage dan....) dan je Macadams maar wel veel meer vertrouwen bieden. Er zijn overigens nog meer banden die ongeveer vergelijkbaar zijn.
 
11 jaar oude banden moet je absoluut vervangen. Het rubber is verhard en geeft daardoor veel te weinig grip. Ook ontstaan er droogtescheurtjes.

Fout. Macadams kunnen niet harder meer worden dan ze al zijn, zelfs niet na 50 jaar :+

@TS: Inderdaad vervangen die banden. Geloof je, je krijgt er een compleet andere motor voor terug!
 
Oke ik begrijp dat het dus beter is om deze banden te vervangen, ondanks dat de banden nog niet af zijn.

Kan ik deze banden er ook zelf om leggen? Ik heb geen banden demonteer apparaat. Aangezien ik toch bang ben voor beschadiging van mijn velg. Ik begrijp ook dat ik daarna de banden even moet laten balanceren.
 
Oke ik begrijp dat het dus beter is om deze banden te vervangen, ondanks dat de banden nog niet af zijn.

Kan ik deze banden er ook zelf om leggen? Ik heb geen banden demonteer apparaat. Aangezien ik toch bang ben voor beschadiging van mijn velg. Ik begrijp ook dat ik daarna de banden even moet laten balanceren.

Ik zeg lekker laten doen...
 
Tenzij je van plan bent professioneel banden te gaan monteren, zou ik het maar laten doen door de bandenboer.
Je hebt er zo veel specifieke spullen voor nodig dat je eerste nieuwe banden wel érg duur gaan uitvallen......
 
wanneer banden 7 jaar of ouder zijn kun je ze beter vervangen
Oeps al na 7 jaar. Nou dan wordt het inderdaad wel tijd voor een paar nieuwe bandjes.

Weet je wat het is. Je rijdt ook gewoon niet lekker wanneer je je banden niet meer vertrouwt. MPP2 zijn wel jammie :9 :9

Hebben julie tips waar je deze voordelig kunt krijgen?Of mag ik dat hier niet vragen. Misschien wel vragen maar krijg ik geen antwoord. :+ :+
 
Oeps al na 7 jaar. Nou dan wordt het inderdaad wel tijd voor een paar nieuwe bandjes.

Weet je wat het is. Je rijdt ook gewoon niet lekker wanneer je je banden niet meer vertrouwt. MPP2 zijn wel jammie :9 :9

Hebben julie tips waar je deze voordelig kunt krijgen?Of mag ik dat hier niet vragen. Misschien wel vragen maar krijg ik geen antwoord. :+ :+

Bel eens wat dealers af. Of tik zelf de banden goedkoop op de kop en laat ze monteren. Alhoewel de meeste monteurs zeer weinig tot geen arbeid rekenen als jij voor een paar 100 e Michelin PP2 bij hun koopt en laat monteren... Als je ze zelf koopt rekenen ze gewoon uurtarief.
Dus dan is je verschil ook weer niet zo groot.
 
Laatst bewerkt:
Oeps al na 7 jaar. Nou dan wordt het inderdaad wel tijd voor een paar nieuwe bandjes.
Weet je wat het is. Je rijdt ook gewoon niet lekker wanneer je je banden niet meer vertrouwt. MPP2 zijn wel jammie :9 :9
Hebben julie tips waar je deze voordelig kunt krijgen?Of mag ik dat hier niet vragen. Misschien wel vragen maar krijg ik geen antwoord. :+ :+

Je weet niets van banden, vraagt je af of je nog op 11 jaar oude Macadams kunt rijden, geeft aan toeristisch te rijden, maar PP's vind je jammie????? :? :?
 
Je weet niets van banden, vraagt je af of je nog op 11 jaar oude Macadams kunt rijden, geeft aan toeristisch te rijden, maar PP's vind je jammie????? :? :?

Ja inderdaad klinkt een beetje vreemd. ;) Maar vindt ze erg mooi om te zien. Rij dus nu toeristisch aangezien ik mijn banden dus niet echt meer vertrouw. Als ik nu dus begin met een paar goede banden. Lukt het sportiever rijden misschien wel vanzelf toch?? :P
Of kan ik dan toch beter gaan voor de Michelin Pilot Road²
 
Hm, ik zie banden als een rond stuk rubber, weinig "mooi" aan.

Beide banden zijn prima, het hangt er maar van af hoe belangrijk je levensduur en/of grip vindt. Maar vergeleken bij je 11 jaar oude Macs zullen ook de PR2's op een tube superlijm lijken....... Ik zou bijna willen zeggen: zelfs je kale velgen zullen meer grip hebben.....
 
Ja inderdaad klinkt een beetje vreemd. ;) Maar vindt ze erg mooi om te zien. Rij dus nu toeristisch aangezien ik mijn banden dus niet echt meer vertrouw. Als ik nu dus begin met een paar goede banden. Lukt het sportiever rijden misschien wel vanzelf toch?? :P
Of kan ik dan toch beter gaan voor de Michelin Pilot Road²



Geloof me maar, dat je ook met de pilot road heel erg sportief kunt rijden, zeker vergeleken bij die oude macadams, waar je eigenlijk alleen op moet gaan rijden als je suícidaal bent _O- _O- _O-
 
Wat is er mooier aan de power 2ct dan aan de gewone power :?
Dat het loopvlak alleen op de laatste CM een zachter compound heeft, wat iedereen zegt nodig te hebben _O- _O- _O-

Koop lekker de MPR2, perfecte band voor ieder seizoen, ook voor sportief gebruik perfect geschikt, en heeft grotere vlakken zachte compound op de wangen, dus je zit eerde op zachte rubber in een bocht, en het loopvlak is wat slijtvaster.

PErfecte band, en zeker de moeite waard om eens te kijken.
 
Ik heb probleemloos gereden met 20 jaar oude K 112's. Maar ik ga niet harder dan 120/uur.
Als je kijkt naar de prijzen van banden, en die van je eigen lijf, is het vast wel het geld waard om nieuwe bandjes te laten zetten.
Groeten,
Eduard.
 
Ik heb probleemloos gereden met 20 jaar oude K 112's. Maar ik ga niet harder dan 120/uur.
Als je kijkt naar de prijzen van banden, en die van je eigen lijf, is het vast wel het geld waard om nieuwe bandjes te laten zetten.
Groeten,
Eduard.

Helemaal nu! Nu zijn ze nog een stukkie goedkoper... Dus kopen die handel! :Y
Kan je van de zomer lekker gaan rijden zonder je zorgen te maken :)
 
Helemaal nu! Nu zijn ze nog een stukkie goedkoper... Dus kopen die handel! :Y
Kan je van de zomer lekker gaan rijden zonder je zorgen te maken :)

Zal eens wat rondbellen. En motoport Leek zit niet zo gek ver weg. Ook eens bellen wat het kost om twee nieuwe bandjes te laten zetten. Want het motorrijden moet inderdaad wel veilig gebeuren. Ik denk dat ik (gezien mij rijstijl) toch ga voor de Pilot road 2.

Zou al een hele verbetering moeten zijn.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan