Bandendruk Dunlop D205 voor yamaha wiel

de enige echte

MF veteraan
16 jun 2005
5.155
2
Deventer
Hallo,

Ik heb even een vraagje:

Situatie:
Ik heb een Yamaha FZ750 uit 1985 met een te smal achterwiel (3" breed diameter 18", voor een 130 band). Ik ga hier vrijdag een ander achterwiel (van een FZR 1000 uit 1987) inbouwen, maat 4,5 breed en 18" diameter. (De ombouw kan zonder problemen en wordt vaker gedaan.)
Ik heb het wiel gekocht met een Dunlop D205 sportmax band erop. (160/60/18)

De vraag: Hoeveel bar druk moet ik op de band zetten?
Dunlop geeft namelijk geen bandendruk voor de FZR 1000 of FZ 750...

Gaarne hulp!

Alvast bedankt!

Remco
 
Maakt niet zoveel uit voor welke motor de druk wordt opgegeven
Heb pas een praatje gehoord van een banden man en gewoon de druk aanhouden die opgegeven wordt
voor bridgestones was dat 2,9 achter 2,5 voor wat het voor dunlop is weet ik niet
Man zei ook dat hij erg blij was met het feit dat veel mensen met een tezachte band reden
Was erg goed voor de bandenfabriekanten aangezien de banden dan al gauw 20% korter meegingen
 
Maakt niet zoveel uit voor welke motor de druk wordt opgegeven
Heb pas een praatje gehoord van een banden man en gewoon de druk aanhouden die opgegeven wordt
voor bridgestones was dat 2,9 achter 2,5 voor wat het voor dunlop is weet ik niet
Man zei ook dat hij erg blij was met het feit dat veel mensen met een tezachte band reden
Was erg goed voor de bandenfabriekanten aangezien de banden dan al gauw 20% korter meegingen

Hmmm.... Te lage bandenspanning is inderdaad erg slecht. Ik pomp de banden van een auto ook altijd harder op (op basis van vol beladen auto), scheelt slijtage en de eigenschappen zijn zo ongeveer hetzelfde. Met een motor ligt dit volgens mij wel wat subtieler, aangezien je maar 2 banden hebt.

Ligt denk ik ook wel een beetje aan het type band. (toch)??
Ik heb momenteel nog bridgestone BT45 op de motor, met een druk van 2,5 bar voor en 2,8 bar achter.
 
Ja ligt wel wat subtieler maar hij had een grafiek bij van de grip bij verschillende druk en dat maakt niet zoveel uit
Op een circuit beginnen ze op 2,1 bar achter maar die band wordt zo warm dat de druk bij een warme band 3,1 bar is
En telage druk had wel tot gevolg dat de slijtage op de weg nogal flink toenam
 
Ja ligt wel wat subtieler maar hij had een grafiek bij van de grip bij verschillende druk en dat maakt niet zoveel uit
Op een circuit beginnen ze op 2,1 bar achter maar die band wordt zo warm dat de druk bij een warme band 3,1 bar is
En telage druk had wel tot gevolg dat de slijtage op de weg nogal flink toenam

OK.

Ik ga op 12 juni een circuitdag doen, dan moet ik er dus op letten dat ik de bandendruk dan lager zet dus.

==> DUS er kan aangenomen worden dat: normaal 2,8 of 2,9 en op het circuit 2,5 ??? Of zit ik hier fout mee
 
dat moet je toch zelf aanvoelen,er zijn rijders die er iets minder lucht in de banden doen,maar uit ervaaring weet ik dat je dan de band erst echt heel erg warm moet rijden om zo door de uitzetting van de lucht de juiste spanning te krijgen. ik weet dus niet hoe erg je tekeer wil gaan :]
neem gewoon een kleine bandenspannings meter mee en doe 2.9 achter en 2.5 a 6 in de voorband, kan je altijd nog iets eruit laten als het niet bevalt
 
dat moet je toch zelf aanvoelen,er zijn rijders die er iets minder lucht in de banden doen,maar uit ervaaring weet ik dat je dan de band erst echt heel erg warm moet rijden om zo door de uitzetting van de lucht de juiste spanning te krijgen. ik weet dus niet hoe erg je tekeer wil gaan :]
neem gewoon een kleine bandenspannings meter mee en doe 2.9 achter en 2.5 a 6 in de voorband, kan je altijd nog iets eruit laten als het niet bevalt

OK thanx!

Ik rij dan alleen wel voor het eerst op het circuit en dan gelijk met een breder achterwiel, dus maar eens kijkenhoe dat gaat. Wel erg veel variabelen,maar daar moet ik vast wel uitkomen.
 
en dan al een nieuw blok?
Niet gewoon je uitgaande as lager even vervangen?
hoe het ook mag heten :+

Kon het maar "Even" zo makkelijk. Om hier bij te komen moet je het hele blok, tot de laatste bout, uit elkaar draaien. Kost een week werk en veel geld aan pakkingen lagers en andere dingen die dan gelijk vervangen moeten worden.

Dat is het enige zwakke punt van de FZ 750.....

Maar geen aanvullingen op het bandenverhaal?
 
Ik rij met mijn CBR600 voor met 2.5 en achter met 2.9 (achter= 180 band)
Volgens mij is dit voor weggebruik bij sportmotoren een redelijk gemiddelde. (Misschien dat het 1000cc-segment andere waardes hanteert, dat weet ik niet.)
Mijn waardes gebruik ik normaal bij een Pilot Road, op dit moment ligt achter (noodgedwongen) een BT020 met dezelfde spanning.
 
Ik rij met mijn CBR600 voor met 2.5 en achter met 2.9 (achter= 180 band)
Volgens mij is dit voor weggebruik bij sportmotoren een redelijk gemiddelde. (Misschien dat het 1000cc-segment andere waardes hanteert, dat weet ik niet.)
Mijn waardes gebruik ik normaal bij een Pilot Road, op dit moment ligt achter (noodgedwongen) een BT020 met dezelfde spanning.


Ok, klasse. Dan zit ik met mijn 750-je dus netjes als ik 2,5 voor en 2,9 achter doe (orgineel met 120 voor 2,5 bar en achter 130 met 2,8 bar)
 
Terug
Bovenaan Onderaan