Bandenkeuze BMW R1100S

bkraan

MF'er
24 jan 2003
204
0
Breukelen
Graag jullie bandenervaring met een R1100S.

Mijn ervaringen bij sportieve tot zeer sportieve rijstijl (zonder belachelijke accelaraties of burn-outs, dit vind ik zonde):

Metzeler Sportec M-1 (1e montage): zeer vertrouwd sturen, veel grip echter warmrijden belangrijk, doet het redelijk in regen, voorband gaat echter 'cuppen' (wordt hoekig aan zijkanten), levensduur a-band ca. 7.500 km., v-band ca. 11.000 km., erg duur in aanschaf. Opgemerkt dient te worden dat dit 1e banden waren en in het begin er rustig is gereden i.v.m. inrijden.

Dunlop D208: voorkant voelt vaag aan (went wel, maar bij wegrijden na montage dacht ik dat voorband lek was), veel grip, doet het redelijk in regen, mooie gelijkmatige slijtage, levensduur a-band ca. 8.500 km, v-band n.n.b. maar ziet er tot dusver goed uit, relatief voordelig in aanschaf en lange levensduur.

Ik overweeg de volgende alternatieven:

Pirelli Diablo: lijkt erg op Metzeler Sportec M-1 echter veel voordeliger in aanschaf, schijnt in regen vrij plotseling grip te verliezen volgens Motorrad; daarnaast ben ik gezien profielvorm bang voor 'cuppen' voorband.

ContiForce Max: heeft net als Metzeler Sportec M-1 en Pirelli Diablo een 0-graden gordel (waardoor hij ongeveer zelfde stuureigenschappen heeft hoop ik), schijnt het goed in regen te doen volgens Motorrad; relatief voordelig in aanschaf; ben wel weer bang voor 'cuppen' voorband.

Is 0-graden gordel belangrijk bij m.n. Telelever (zou dit de strakke voorkant van de M-1 en de vage voorkant van de D208 verklaren)?

Meer toeristische banden zoals de Bridgestone BT-020 en de Metzeler M6 komen gezien mijn rijstijl niet in aanmerking.
 
Niet de diablo nemen. Ik heb ook s-en gereden allemaal met BT010 en de nieuwe Blade van nu met diablo. Ik kan er niet aan wennen. het cuppen valt wel mee maar ze geven mij niet het vertrouwen van de bijvoorbeeld de BT010.
Mijn broer heeft ook een S en daar heeft ie michelin Pilot Power onder gehad en mee op het circuit geweest in Assen. Toen ik achter m reed kon ik gewoon zien aan de lijnen van zijn rijden dat die banden hem heel veel vertrouwen gaven. Ze zijn volgens hem ook nog een keer geweldig goed in de regen (zijn de diablo's absoluut niet!!) en ze hebben ook een langere levensduur ondanks sportief rijden. Oke ze zijn duurder dan de BT014 maar ze gaan langer mee. Mijn broer heeft een hele sportieve rijstijl en die kon wel 7 a 8000 km halen met de MPP terwijl de BT014 vaak niet verder komen dan 4 a 5000 km als ik hier zo op het forum lees.
Veel succes met je keuze!!
 
Niet de diablo nemen. Ik heb ook s-en gereden allemaal met BT010 en de nieuwe Blade van nu met diablo. Ik kan er niet aan wennen. het cuppen valt wel mee maar ze geven mij niet het vertrouwen van de bijvoorbeeld de BT010.
Mijn broer heeft ook een S en daar heeft ie michelin Pilot Power onder gehad en mee op het circuit geweest in Assen. Toen ik achter m reed kon ik gewoon zien aan de lijnen van zijn rijden dat die banden hem heel veel vertrouwen gaven. Ze zijn volgens hem ook nog een keer geweldig goed in de regen (zijn de diablo's absoluut niet!!) en ze hebben ook een langere levensduur ondanks sportief rijden. Oke ze zijn duurder dan de BT014 maar ze gaan langer mee. Mijn broer heeft een hele sportieve rijstijl en die kon wel 7 a 8000 km halen met de MPP terwijl de BT014 vaak niet verder komen dan 4 a 5000 km als ik hier zo op het forum lees.
Veel succes met je keuze!!

De Diablo's doen het niet goed in de regen :? :? :? :? :? :
Ik zal je toch vertellen dat ik met geen enkele andere band zoveel
vertrouwen had in de regen dan met die Diablo.Weet natuurlijk niet
of dit per motormerk verschilt, maar onder mijn R1 deden ze het iig
perfect! :9 :9 !!!
 
rijd zelf een s en ik wil alleen nog maar met de bt serie rijden.maat van me reed een gewone s en heeft van alles geprobeerd en kwam telkens weer op de bt uit.zijn nieuwe d207 heeft hij maar 1 week gehad en gewoon weggemikt omdat ze de grip en het stuurgemak van de bt niet kunnen evenaren.hij rijd nu een gloedje nieuwe boxercupracer en die zijn afgemonteerd met metzlers.ook deze banden zijn lang niet van de kwaliteit die de bt heeft.dus ook hier weer bt014 eronder.
ook testrijders die op allerlij motoren rijden en verschillende banden testen zijn meer dan zeer tevreden over de bt014.
 
De nieuwe Michelin Powers zijn momenteel de beste keus voor je S,zeker weten.
Heb nu Metzeler banden,ze zijn op met 3000 km.
Mijn vorige set was Powers,deden het perfect onder alle condities,lekker snel warm op de gewone weg.
Heb al diverse zijstapjes gehad met de Metzelers afgelopen 3000 km.
Zeker weten dat MPP beter is in de regen dan BT's,heb de BT's zelf ook gehad, BT is super met warm weer (wel goed! warmrijden) en goed in de regen,maar de MPP's zijn superieur in de regen en plakken sneller en beter.
Ik rijdt graag als het regent(een kleine afwijking in de chromosomen) en neem zeker weten weer MPP na deze Metzelers.(remweg is ook korter in droog en nat!!)
Vraag het maar eens aan Renzo van de BMW dealer uit Nijmegen(niet de merk-dealer)
Ga in het voorjaar weer een CRT dag doen met m'n Boxercup,weet zeker dat dit een superdag wordt.
Verder zou ik aan mijn mening geen waarde hechten. ;)
Heb slechts 200.000 km motor- en bandenervaring.
 
Ik heb Michelin Pilot Sport eronder.. ondertussen vervangen door Pilot Power?

Perfecte banden, even warmrijden dan geven ze idioot veel grip, draai regelmatig bochten van +190 op de snelweg en ze geven geen krimp..
.. en gaan al 6.000 kilometer mee zonder dat ze versleten zijn. :}
 
Ik heb voor een Michelin Pilot Power liggen. Een geweldige band ! Achter ging dat door mijn bandenmaat helaas niet. Daar een BT 14.

Lees wat testen online en je gaat voor de Pilot Powers, zeker weten !
 
De Diablo's doen het niet goed in de regen :? :? :? :? :? :
Ik zal je toch vertellen dat ik met geen enkele andere band zoveel
vertrouwen had in de regen dan met die Diablo.Weet natuurlijk niet
of dit per motormerk verschilt, maar onder mijn R1 deden ze het iig
perfect! :9 :9 !!!

ik bedoel wel de diablo corsa, de gewone diablo kan ik niets van zeggen heb ik nooit op gereden. hier op het forum wel ergens gelezen dat die het veel beter in de regen doen dan de diablo corsa. dus vandaar misschien ons misverstand??

maakt niet uit ik ga bij de volgende bandenwissel voor MPP ik heb daar nog geen negatieve berichten over gelezen
 
Terug
Bovenaan Onderaan