Bandenmaat: 180 vs 190

Jefrad

MF veteraan
17 nov 2004
2.023
0
Ik ga binnenkort nieuwe banden kopen.
Pilot powers. dat staat vast....

Maar nu vroeg ik me af,
Wat de beweegredenen zijn om voor of een 180 of voor een 190 band te kiezen.
Ikzelf rij nu met een 180 (altijd gedaan op m'n SRAD), maar af fabriek worden ze geleverd met een 190'er

Zit er erg veel verschil in rijeigenschappen, zou een 190 echt zoveel zwaarder sturen als een 180, etc. etc.



Post je ervaringen, meningen en ideeen hierover






Heb wel een ouder topic gevonden, maar dat is uit 2002 :X
 
Laatst bewerkt:
Ik ga binnenkort nieuwe banden kopen.
Pilot powers. dat staat vast....

Maar nu vroeg ik me af,
Wat de beweegredenen zijn om voor of een 180 of voor een 190 band te kiezen.
Ikzelf rij nu met een 180 (altijd gedfaan op m'n SRAD), maar af fabriek worden ze geleverd met een 190'er

Zit er erg veel verschil in rijeigenschappen, zou een 190 echt zoveel zwaarder sturen als een 180, etc. etc.

Post je ervaringen, meningen en ideeen hierover
..

Een 180 is iets goedkoper :o

Ik zou het gewoon uitproberen, dat is de beste manier om erachter te komen of je het verschil nu echt merkt. Je zou dan eigenlijk een 180 en een 190 van hetzelfde type moeten proberen, want anders zit je appels en peren te vergelijken. Een mpp stuurt bijvoorbeeld minder zwaar in dan een bt014.
 
Hoi,

Zoals het mij is uitgelegd: Als je velg geschikt is voor 190, kan je dit makkelijk doen.
Zeker als vanaf de fabriek je motor met 190 wordt geleverd. Is idd iets duurder maar staat vetter. Rijeigeschappen zouden goed moeten zijn.
Nadelige gevolgen zijn er meer als je een band neemt die breder is dan waarvoor je velg bedoeld is. De randen zijn dan te slap waardoor hij kan vervormen in een bocht en dus sompig stuurt. Je velg is dan te smal om stevigheid te bieden aan je band. Dit is bij mijn ZXR het geval als ik 190 erom zou leggen ipv 180.


Bij twijfel weet de motordealert het en ook op internet is het gemakkelijk op te zoeken. ;)
 
Laatst bewerkt:
sterker nog, meneer suzuki heft de 750 bij het verlaten van de fabriek meteen een 190 gegeven, dat is de voorgeschreven maat.

Ik rij met 180, sturt wat lichter, met eem 190 achter heb je wat meer rubber op de weg als je instuurt,
 
daarom zijn de 190/55 en de 190/60 en zelfs de 190/65 in het leven geroepen.
Vroeger werd er een 180 op een 6 inch gegooid ivm scherper stuurgedrag. Echter zit je sneller op de rand en is er minder vlees. Daaromn zijn er nu hogere 190's zodat je dat weer compenseert. Fabrikanten zijn zo stom nog niet :P
 
daarom zijn de 190/55 en de 190/60 en zelfs de 190/65 in het leven geroepen.
Vroeger werd er een 180 op een 6 inch gegooid ivm scherper stuurgedrag. Echter zit je sneller op de rand en is er minder vlees. Daaromn zijn er nu hogere 190's zodat je dat weer compenseert. Fabrikanten zijn zo stom nog niet :P

Waarom zou je met een 180 sneller op de rand zitten dan met een 190? Het lijkt me onwaarschijnlijk dat een 190 boller staat dan een 180.
 
Waarom zou je met een 180 sneller op de rand zitten dan met een 190? Het lijkt me onwaarschijnlijk dat een 190 boller staat dan een 180.

Toch staat een 190 boller omdat de breedte uiteindelijk in dezelfde velg gepropt zit.

Als je nu met je 180 al aan de rand van je band zit, kun je zeker voor een 190 gaan. Als je dat niet haalt en je bent tevreden met je gedrag op de weg( motortechnisch bedoel ik) dan kan je wel bij een 180 blijven.

Mijn vriendin rijdt een cbr600f en had een gebruikte 190 laten zetten( na een lekke band) en bij vervanging weer een 180 en vond hem toen veel lekkerder sturen(met de 180). Nou staat haar cbr bekend dat hij minder stuurt met een 190 er.

Belangrijk is dat je hem nu lekker vindt rijden dus. let er wel op dat je de breedte/hoogte verhouding niet te veel verandert. hierdoor verandert namelijk de omtrek en daardoor het rijgevoel.

180/55 = omtrek 197,6 cm
190/50 = omtrek 195.3 cm
190/55 = omtrek 201,3 cm

zoals je zit is de omtrek van de band dioe je nu hebt een middenmaat is deze drie. verschil is echter maar 3% tussen de kleinste en de grootste omtrek, veel verschil zal je dus niet merken.( een kleinere omtrek geeft een snellere accelleratie, maar nogmaals vanuit een 180 naar een 190 praat je over 1-3% en met een ander tandwiel bereik je veel meer)

ga je echter naar een 170/55 dan kom je uit op een omtrek van 194,4 en dat scheelt wel met een 190/55. (meer voor de meelezers interessant)

Kortom voor jou motor zou er meer verschil meetbaar zijn in de verschillen tussen merk en type dan in de maat, lijkt mij.

Het enige dat een voorkeur geeft in de richting van de 190 is dat de fabrikant deze wel voorschrijft en daar hebben ze de motor wel voor ontworpen.

ook is er een klein verschil in rijhoogte van ongeveer 3mm, dus ook dit is voor straatgebruik wel te verwaarlozen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan