bandenmaat op velgenmaat ?

triaatje

MF veteraan
7 nov 2002
7.172
0
oosten des lands....
Says it all....welke bandenmaat kun je op welke velgenmaat kwijt ?

Bijv. : op een 1.65 inch brede velg, 18 inch, past een 90/90 of een 100/90. 110/90 wordt al weer veel te groot.

Op een 1,85 past een 110/70 of 110/80. Een 120/70 gaat ook nog, maar een 130/80 weer niet..

iemand een tabelletje of zo ? :?
 
Even zoeken, dr was hier laatst een vraag over omrekenen van inch maten naar metrisch en daar werd een website genoemd waar ook de bijbehorende velgmaten vermeld stonden.
Maar inderdaad voor een 110/90 kun je beter een 1.85" (WM2) velg nemen.
 
dus op de 2.75/WM5 kan een 4.00 band als ik het goed lees..mooi.... 8-) lekker breed velgje, net bandje...

En we hebben een winnaaarrrrrrr *O*

Nu CB 400man eens even aan het werk zetten...of ff naar Haan want ik heb natuurlijk nog spaken nodig ;)
 
http://www.hagon-shocks.co.uk/common/pdf/wheels2011.pdf

hier de nieuwe link.

en sorry voor het kicken van een oud topic maar ik zit met een soortgelijke vraag en wil er geen nieuw topic voor openen :)

ik wilde qua breedte een 4.00 band vanachter, dit komt overeen met een 130 breedte, kan dat? en welke velg moet ik dan gebruiken? 18-2.5 ?
 
Een 4.00 band is een Ins maat die moet je eigenlijk met 2.54 vermenigvuldigen en kom je dan op een100/90 uit .
Maar een 4.00 band is de hoogte/breedte verhouding gelijk en dan om een gelijke omtrek te blijven wordt de 110/90 als nieuwe maat aan geraden
Voor zo'n band is een velg van 2.15 breedte nodig als minimum breedte .
 
hmm, dan mag het nog een stukje breder? ik zou voor 130/90 gaan, of is dat niet mogelijk?
vooraan komt er een 100/90 op
 
is dit voor je cb350f? Want voor 130 band moet je wel je achterbrug iets aanpassen en je ketting komt gevaarlijk dicht bij je band. Voor 350f zou ik voor max 120 gaan en dan gewoon op 2.5 velg.

Op mijn cb400f ligt een 130/80-18 op een 3 inch velg, maar daarvoor heb ik wel de lasnaad van de achterbrug los geslepen naar binnen geklopt en opnieuw gelast. Tandwielen 3mm ofset gemaakt en smallere ketting (520)
 
ja het is voor op een 350f maar er zou een andere achterbrug in komen, dan moet dat wel lukken niet?
of zit ik dan nog met het probleem dat de ketting de band gaat raken? het is trouwens ook een 550f naaf ...
 
Als het hart van de naaf op dezelfde locatie blijft lijkt mij dat dat niets uit gaat maken, want leidend is je voortandwiel. Deze zit tenslotte op een vaste plek en je ketting zal toch een in rechte lijn naar achteren moeten. Je zult dan aan tandwiel offset moeten gaan denken, maar daar ik heb geen ervaringen mee.
 
http://link.marktplaats.nl/454282362

Kan ik die 4.0 18 inch band gewoon om mijn cb350f leggen zonder de achterbrug en weet ik veel wat aan te passen?

:W
 
En dat rijd minder goed ofzo? Ja ik ben een dikke NOOB wat banden aangaat hoor :P Ik zal even kijken wat voor band er nu op zit, want die vind ik te smal. Even kijken hoeveel speling er is met de ketting.
 
Dr hoort een 3.50-18 onder geloof ik. Of het in dit geval het stuurgedrag negatief zal beïnvloeden durf ik zo niet te zeggen. :N
 
Er zit nu een 4.0 onder, tot mijn verbazing en dat gaat gewoon goed. De band is wel erg hoekig geworden in de loop van de tijd, maar dat krijg je met iedere band.
 
de juiste term is ballonband en rijdt niets beter en soms zelfs slechter dan de orginele bandenmaat, vooral in de bochten.

Bredere banden is alleen als je meer PK's op de weg wilt brengen, voor de meeste is het alleen voor de looks.
 
nog een vraagje:

Jooost van Jvmotors zei me dat bij het zoeken naar een velg het niet alleen belangrijk was dat het aantal spaken overeen kwam (duuh) maar ook dat de manier dat de gaten zijn geboord uitmaakt of de velg passend is.
ik heb nu een wm3 borrani velg van een guzzi op het oog, deze is ook 40 spaaks, maar past mijn 40 cb550 naaf daar wel in?
bedankt !
 
Oud topic , toch maar een vraag stellen .

Ik heb hier een achterwiel liggen met 36 spaaks 2,5 j alu velg .

Kan ik deze velg ook voor gebruiken ?? en past er een 110/12o band om ??
 
Als de naaf van het achterwiel ongeveer gelijk is met de voornaaf zal het welk lukken, is die veel groter/kleiner/breder dan zal de spaak gaan wringen in het gat en krom staan.
120 band zit meestal op 3,5" velg
110 op een 3"
alhoewel ik in de gpz een 3" velg heb met 120 band zou ik die zeker niet om een 2,5 leggen, je krijgt wel een heel bol bandje dan.

Maar ik ben ook maar een hobbyist ....
 
Als de spaak hoek van je voorwiel gelijk is aan dat van het achterwiel kan het , is dat niet het geval dan kan je spaak bol of hol komen te staan en dan breken ze .
Moderne banden met de lage profielen kunnen niet met een 110/120 maat op die smalle velg alleen banden met een hoogte index van /80 of /90 zou nog net gaan
 
Terug
Bovenaan Onderaan