Bandenmaat

BasE

Banned User
17 jul 2002
13.202
0
ik heb een nieuwe band besteld, een bt020 150/70 17m/c.
die 150 staat voor de breedte, maar wat is de rest allemaal?
kep trouwens deze besteld omdat het ook op mn vorige band stond. (metzeler ME)
 

Snorro

MF veteraan
24 okt 2002
1.432
1
NOP
70 is % van de breedte...en geeft de hoogte van de wang voor.

17 is inch.......voor de velgmaat.


150 is trouwens mm.
 

Sirkwietjuh

Die hard MF'er
23 aug 2003
359
0
Dubai
ik heb een nieuwe band besteld, een bt020 150/70 17m/c.
die 150 staat voor de breedte, maar wat is de rest allemaal?
kep trouwens deze besteld omdat het ook op mn vorige band stond. (metzeler ME)
150 staat voor de breedte van de band in mm
70 staat voor de hoogte van de band die is 70 procent van de breedte van de band
17 staat voor 17 inch das de maat van de velg (1 inch is 2.54 cm)

Nou have fun :]
 

cawa

MF veteraan
17 aug 2004
2.650
0
43
groningen
bt 020 is bridgestone tyre type 020

moet er ook nog even bij voor de duidelijkheid.

en het pijltje op de band geeft de normale rijrichting aan

O-)
 

BasE

Banned User
17 jul 2002
13.202
0
verder nog wat :+

ja dr is nog wat ja :+

vandaag ik met die velgen naar spes (bandenboer goedkopie)
de voorband moest namelijk ook uitgelijnd worden. komen we erachter dat er een scheur in zit! in het hechtstuk. fabrikage fout dus. nu gaat ie kijken of ie wat kan doen ( :} voor spes!) zo niet neem ik de voorband mee en ga ik zelf actie ondernemen richting metzeler. tis niet normaal als er een 1cm diepe scheur in het loopvlak zit toch? en helemaal overdwars, op de hechtrand. iig komt er nu ook een bt020 voor. :) (en weer meer geld kwijt ;( )
 

Bozzma

MF veteraan
4 apr 2004
1.858
0
43
Utrecht
www.bs-autotune.nl
Niet helemaal,

Die 70% wil zeggen dat van het loopvlak 70% genomen de beide wangen bevat.

Ugh, moeilijk uit te leggen. 70% van 150 is 105. De wang is dus 52,5 mm hoog en totaal heb je 105 mm aan wang. De band is totaal 255mm.

Volgens mij zat het zo *D


Wel beter om banden te gebruiken als set. Dan zijn ze op elkaar afgestemd. Succes met sturen en denk er aan dat de banden spekglad zijn als ze net nieuw zijn. Doe er de eerste 50 a 100 km rustig aan mee.
 
Laatst bewerkt:

A.J. Kwak

Die hard MF'er
17 jul 2003
765
0
Soesterberg
www.thebigblue.nl
Niet helemaal,

Die 70% wil zeggen dat van het loopvlak 70% genomen de beide wangen bevat.

Ugh, moeilijk uit te leggen. 70% van 150 is 105. De wang is dus 52,5 mm hoog en totaal heb je 105 mm aan wang. De band is totaal 255mm.

Volgens mij zat het zo *D


Wel beter om banden te gebruiken als set. Dan zijn ze op elkaar afgestemd. Succes met sturen en denk er aan dat de banden spekglad zijn als ze net nieuw zijn. Doe er de eerste 50 a 100 km rustig aan mee.
Deze uitleg klopt beter ja...ander zou een 190/55 een wanghoogte hebben van 55% van 190mm=104 mm...lijkt me niet!
 

Ejayt

MF veteraan
30 sep 2005
3.592
0
33
Eindhoven
MEGAKICK })

Zat vandaag weer eens naar m'n mooie motortje te kijken. Ziet mijn oog dat de achterband een stukje is ingesleten op de "kettingkast".

Als ik naar de bandenmaat kijk is dit: 140/70 terwijl er standaard een 120/80 op moet. Ik heb er natuurlijk ff voor gezorgd dat die band niet meer aan kan lopen, maar wat is nu het effect van die bredere achterband, en kan dit geen kwaad?

Voorband heeft overigens wel standaard maten (100/90).

:)
 

GorilaZz

Hoi
15 feb 2003
31.429
62
Zandvoort (Noord Holland)
MEGAKICK })

Zat vandaag weer eens naar m'n mooie motortje te kijken. Ziet mijn oog dat de achterband een stukje is ingesleten op de "kettingkast".

Als ik naar de bandenmaat kijk is dit: 140/70 terwijl er standaard een 120/80 op moet. Ik heb er natuurlijk ff voor gezorgd dat die band niet meer aan kan lopen, maar wat is nu het effect van die bredere achterband, en kan dit geen kwaad?

Voorband heeft overigens wel standaard maten (100/90).

:)
de band staat boller.
 

superb1

MF'er
13 mrt 2005
31
0
Dinxperlo
Deze uitleg klopt beter ja...ander zou een 190/55 een wanghoogte hebben van 55% van 190mm=104 mm...lijkt me niet!
Toch wel....De hoogte/breedte verhouding wordt in % aangegeduid.
Dus 180/50/17 is dus een wiel/bandcombinatie met een velg van 17", een band met een breedte van 180 mm en, jawel, een wanghoogte van 50% van de breedte van het loopvlak. 90 mm derhalve. Meet maar na op je eigen bike.
Volgens jouw uitleg zou deze band dus 45 mm hoog zijn. Zo plat als een dubbeltje.
 

mover

MF veteraan
4 nov 2004
4.499
0
49
Dordrecht
www.vfroc.nl
Als ik naar de bandenmaat kijk is dit: 140/70 terwijl er standaard een 120/80 op moet. Ik heb er natuurlijk ff voor gezorgd dat die band niet meer aan kan lopen, maar wat is nu het effect van die bredere achterband, en kan dit geen kwaad?
Het staat natuurlijk wel stoer, zo'n brede achterband, maar of het de stuureigenschappen nou ten goede komt... Je rijdt in feite met een band waar je achtervelg en dus je motor niet voor gemaakt is. Ook de band zelf wordt in een vorm gedwongen die de fabrikant niet zo bedoeld heeft. Ik zou zeggen: trek je eigen conclusies!
 

MarkCBR

Die hard MF'er
6 jul 2004
564
0
Groningen
Bezoek site
Er zijn veel motorbezitters die vooral voor de looks een iets bredere achterband monteren dan standaard is voorgeschreven. Meestal gaat het dan om 1cm breder. Veel bandenfabrikanten geven deze optie zelf al aan in hun bandenadvies. Bij jou is er meteen twee centimeter bijgedaan en dat is blijkbaar dus wat te veel van het goede. De velg is hier niet voor bedoeld en de vorm van de gemonteerde band is hierdoor niet optimaal.

-Het stuurgedrag kan negatief beïnvloed worden.
-De band kan gaan aanlopen en te snel verslijten.
-De snelheidsmeter klopt niet meer als de opnemer hiervan gekoppeld is aan het kettingtandwiel of aan het achterwiel. De gereden afstand per omwenteling van het wiel verandert door andere wielomtrek.

De verschillen zijn meestal minimaal, maar afwijkende bandenmaten kunnen dus wel ongunstige gevolgen hebben. De meeste motoren rijden het best met de voorgeschreven banden(maten). Maar ja, het oog wil ook wat...

Rij zelf met de voorgeschreven bandenmaten.
 
Laatst bewerkt:

stekman

MF veteraan
15 mei 2003
8.097
2
53
spijkenisse
-De snelheidsmeter klopt niet meer als de opnemer hiervan gekoppeld is aan het kettingtandwiel of aan het achterwiel. De gereden afstand per omwenteling van het wiel verandert door andere wielomtrek.
de snelheid wordt toch bepaald door de omtrek en niet door de breedte. Dus dat klopt niet.
 

Ejayt

MF veteraan
30 sep 2005
3.592
0
33
Eindhoven
Nouja, ff kijken hoe hij eruit ziet aan het einde van het seizoen, en dan misschien met een maatje kleiner vervangen. Thnx.
 

MarkCBR

Die hard MF'er
6 jul 2004
564
0
Groningen
Bezoek site
de snelheid wordt toch bepaald door de omtrek en niet door de breedte. Dus dat klopt niet.
Inderdaad, maar als je de wangen vanwege een smallere velg dichter bij elkaar brengt, verandert breedte in hoogte ;) Hogere band=grotere omtrek.

edit: dit wordt meestal wel weer opgevangen door het lagere hoogtepercentage van de bredere band. Maar we hebben het hier sowiezo al over bandbreedtes waar de velg niet voor bedoeld is, waardoor de band per definitie al 'uit vorm raakt'.
 
Laatst bewerkt: