Bandenprobleem? (Bridgestone BT-020)

Zoef zoef

MF'er
13 jun 2003
78
0
Vlaardingen
Hoi,
Ik heb een BMW R1100RS uit 1994. Voorheen had ik een Michelin Macadam 100 achter en een Michelin Pilot Road voor. Nu heb ik voor en achter een Bridgestone BT-020. Nu lijkt het wel alsof in bochten bij nat wegdek veel minder grip heb achter, het voelt alsof de achterband steeds hele kleine stapjes opzij zet. De bandenspanning is voor 2,5 en achter 2,9.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt,
Zoef zoef
 
ik rij een cbr 600 met voor en achter bt 020 maar een stapje opzij deet ie alleen maar toen ik met kapotte velgen reed! Heb sinds zaterdag nieuwe velgen en setje bt s en nu geen last meer! Doet wel stapje keintje opzij op witte streep maar das normaal!
 
Zoals al opgemerkt zijn 020 juist beter in het nat dan de Macadams, normaal gesproken. Het enige dat ik kan bedenken is dat je de banden nog wat moet "inslijten", die dingen zijn altijd beetje glad als ze nog nieuw zijn. Ook als je de Michelins erg plat had opgesleten dan kan het zijn dat de nieuwe, keurig ronde 020's een wat onwennige / overbewegelijke / nerveuze indruk maken? Dat gaat snel genoeg over 8-)
 
Bedankt voor alle reacties. Inderdaad, de Macadam was erg ver afgesleten, minder dan 2 mm profiel. Wat Bobbel zegt, klinkt erg logisch. Ik rij dus nog een tijdje door om meer te wennen aan deze banden.

Bedankt.

Groet,
Zoef zoef
 
Ik rij sinds vorige week met m'n derde nieuwe BT020 achter. Heerlijke band die probleemloos rijdt. Dat 'opzij' stappen heb ik nog nooit ervaren. Mijn ervaring is juist dat ie heerlijk in de bochten ligt met de BT020. Vandaag in Friesland enkele dijkjes gereden en de bochten gingen prima, terwijl het wegdek lang niet overal droog was. Misschien moet je eens met je veervoorspanning achter experimenteren? Suc6 in iedergeval.
 
ik vond het altijd een lekkere band.

Ik denk wel dat je bandenspanning wat aan de hoge kant is...... of ben ik de enige hier? :?

ik rij nu zelf (dan niet op bt020's) 2,2 voor en 2,4 achter.

mijn bt020 onder mijn vorige SV had ik op 2,5 achter staan.
De dealer had hem ook zo hard opgepompt en ik had hetzelfde gevoel als jij beschrijft.
Na het verlagen van de bandenspanning had ik dat niet meer....
 
ik vond het altijd een lekkere band.

Ik denk wel dat je bandenspanning wat aan de hoge kant is...... of ben ik de enige hier? :?

ik rij nu zelf (dan niet op bt020's) 2,2 voor en 2,4 achter.

mijn bt020 onder mijn vorige SV had ik op 2,5 achter staan.
De dealer had hem ook zo hard opgepompt en ik had hetzelfde gevoel als jij beschrijft.
Na het verlagen van de bandenspanning had ik dat niet meer....

Bandenspanning is denk ik wel goed bij de topicstarter en bij jou ook!

De fiets van de topicstarter is wel enkele kiloo'tjes (60?) zwaarder dan jouw SV he ;)
 
Bridgestone gebruikt slapper karkas voor de banden waardoor er een hogere bandenspanning toegepast moet worden. Zelf rijdt ik op BT-014 nu met 2.7 Volgens de tabellen zou daar ook 2.9 in moeten. Ben nog een beetje aan het expirimenteren daarmee. Ik heb vaak gezien dat een fiets te weinig grip heeft omdat de demping te zwaar is en de negatieve veerweg eruit gesteld is. De band moet dan alles verwerken en kan het niet meer bijbenen. Lijkt me hier echter niet het geval, aangezien er met de macadams geen probleem was. Op mijn vorige fiets (RF900) had ik ook macadams. Met droog weer geen klagen maar in de regen altijd oppassen met gas geven. De BT-020 zou beter moeten zijn dan de macadam. Expirimenteren dus om uit te vinden waar het aan ligt lijkt mij de enige oplossing.
 
Hoi,
Heb de veervoorspanning achter teruggebracht van stand 6 naar stand 1 en de demping op de fabiekswaarde teruggezet. De motorfiets voelt nu veel rustiger achter. Heb het nog niet met regen kunnen proberen, maar gezien de weersvoorspellingen zal dat binnenkort zijn.

Groet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan