Bandenslijtage CBR600 '97

Terminator

Die hard MF'er
1 jun 2001
524
0
Nieuwegein
Raar probleem: mijn voorband is veel sneller versleten als mijn achterband. Beide macadam's zaten er nieuw op toen ik 'em kocht.

Nu is ook het slijtage patroon heel raar. Als je de "blokjes" in het profiel bekijkt is het deel wat het eerst de weg raakt aanzienlijk minder versleten dan het deel wat als laatste de weg raakt. (Hoop dat ik het goed uitleg)

Komt dit door verkeerd ingestelde vering of iets dergelijks? Ik wil dit graag op laten lossen voor ik er nieuwe banden omheen leg...

Iemand nog tips voor goede banden, ik zat eigenlijk te denken aan BT010's...
 
Raar probleem: mijn voorband is veel sneller versleten als mijn achterband. Beide macadam's zaten er nieuw op toen ik 'em kocht.

Nu is ook het slijtage patroon heel raar. Als je de "blokjes" in het profiel bekijkt is het deel wat het eerst de weg raakt aanzienlijk minder versleten dan het deel wat als laatste de weg raakt. (Hoop dat ik het goed uitleg)

Komt dit door verkeerd ingestelde vering of iets dergelijks? Ik wil dit graag op laten lossen voor ik er nieuwe banden omheen leg...

Iemand nog tips voor goede banden, ik zat eigenlijk te denken aan BT010's...

Dat komt door het type band denk ik. Mijn voorband heeft dat namelijk ook. Bij mij slijt achter wel harder dan voor (maar af en toe spinnen zal daar ook meehelpen).
De volgende set wordt bij mij ws bt-020. Die heeft voldoende grip voor een 600 heb ik me laten vertellen.
 
Klinkt vreemd, maar voorband andersom monteren verlengt de levensduur aanzienlijk, terwijl je aan grip wint. Raar maar waar.....ik heb het niet verzonnen!

Het negatief inslijten van je voorband is normaal, zeker als je doorremt in de bochten met je voorwiel (bij sportief gebruik). Niets om je zorgen over te maken. Daarnaast, als dit patroon zichtbaar is is je band nog NIET aan vervanging toe, tenzij je loopvlak op het rechte gedeelte verdwenen is. Dan geen risico's nemen en nieuwe monteren. Keus is aan jou.

Rijdt je sportief: klein tipje, probeer de Dunlop 207 of 208 GP's. Metzeler race is beter op het circuit voor een 600, terwijl de Pirelli Supercorsa's ook geweldig sturen op zowel straat als circuit. Monteer NIET breder dan aangegeven, je wint er niets door.

Suc6,
Mark TT
 
PS Controleer wel je vering op onregelmatigheden, dit het probleem voor versterkte bandenslijtage (de band doet het werk en niet de vering...zo hoort het dus niet)

Voor tips kan je elders in het forum tips vinden, daarnaat vindt je op supersport600.nl wat tips onder de rubriek Geometrie/techniek en vering...erg handig voor herkennen van mogelijke problemen..
 
Laatst bewerkt:
Daarnaast, als dit patroon zichtbaar is is je band nog NIET aan vervanging toe, tenzij je loopvlak op het rechte gedeelte verdwenen is. Dan geen risico's nemen en nieuwe monteren. Keus is aan jou.

Ik neem aan dat je met het rechte gedeelte het midden van het loopvlak bedoeld? Dit is versleten tot bijna op de nokjes die de minimale diepte aangeven. Dus vervangen maar...

Ben er nog niet uit welke banden ik er onder ga zetten. Hoeveel KM's kan je gemiddeld met een BT010 rijden?

Over de vering: helemaal bovenaan de vering zaten een aantal kleine roestplekjes welke ik gisteren heb weggepoetst. Het afsluitrubber (oliekering?) is daar een paar keer overheen gegleden maar ik zie geen schade aan de rest van de veerpoot...
 
Wat wil je nu precies?

-Wil je veel km's rijden met dezelfde band? Monteer een harde band en verwacht niet te veel van de grip. Zo'n band kost niet alles.

-Tussenweg? Monteer een goede band (je betaald dan ook wat meer). BT010 is dan een optie.

-Maximale grip? (levensduur is dan geen issue). Je betaald het meest, maar daar krijg je dan ook wat voor.

Simpel lijkt me.

Low budget en toch maximale grip? Schaf eens een ex-race band aan waarmee slechts enkele trainingen is gereden (er is genoeg te koop). Kan je minimaal nog een half jaar voor weinig geld flink raggen, terwijl je maar een paar Euro's kwijt bent aan aanschaf en opleggen. Deze banden zijn over het algemeen alleen aan de zijkant gebruikt, dus bijna nieuw loopvlak in het midden!
 
Mijn volgende band op de R6 wordt een BT020.

Heb nu BT010 eronder. Perfecte band, maar ik haal er lang geen 4000km mee. Nu ik vaker met iemand achterop rij merk ik helemaal dat hij gigantisch snel slijt.

Joking had ook BT010 onder zijn CBR600 en is overgegaan op BT020. Hij merkt qua grip weinig verschil.

p.s. Ik praat hierboven dus over een achterband. Voorband blijft gewoon BT010. Die gaat redelijk lang mee.
 
Mijn voorband (macadam) was ook zo raar gesleten. Maar die zat dan wel verkeerd gemonteerd (achterstevoor) dus anders zou het waarschijnlijk zo erg niet geweest zijn.

Op het eind, toen de zijkant ook van die "flappen" had gekregen (weet niet hoe ik het anders moet uitleggen) was er nog weinig grip en heb ik maar een nieuwe band laten monteren.
 
Mijn volgende band op de R6 wordt een BT020.

Heb nu BT010 eronder. Perfecte band, maar ik haal er lang geen 4000km mee. Nu ik vaker met iemand achterop rij merk ik helemaal dat hij gigantisch snel slijt.

Joking had ook BT010 onder zijn CBR600 en is overgegaan op BT020. Hij merkt qua grip weinig verschil.

p.s. Ik praat hierboven dus over een achterband. Voorband blijft gewoon BT010. Die gaat redelijk lang mee.

Als je maar 4000km met een bt-010 doet zal je
rijstijl ook wel om een bt-010 vragen, dan geef
je hem er goed van langs volgens mij }) :}

Heb wel gisteren 300km met iemand achterop gereden
en mijn bandenspanning niet verhoogd...rulletjes
zaten op het loopvlak...band brandde dus gewoon
op in het niks.. :(
Heb dus nu al beetje een autobandje..

Niet gedacht dat het zo snel ging..
 
Op maandag 17 juni 2002 18:42 schreef twisted Paul het volgende:Als je maar 4000km met een bt-010 doet zal je
rijstijl ook wel om een bt-010 vragen, dan geef
je hem er goed van langs volgens mij }) :}

Ik rij wel door, maar zo extreem???

Maar ik ga toch een BT020 proberen. Als die ook bevalt kan het me een boel geld schelen. Bevalt ie niet, dan kan ik hem vast wel aan 1 van jullie kwijt ;)
 
Heb zelf vanuit de fabriek Dunlop 207's eronder, ga (na 7000 km) over op BT010 voor en BT020 achter. Achterband is wat platter dan gewenst, voor loopt ook niet lekker meer (maar de week Dolomieten was meer dan geslaagd :] ).
 
Op maandag 17 juni 2002 18:42 schreef twisted Paul het volgende:
...
Als je maar 4000km met een bt-010 doet zal je
rijstijl ook wel om een bt-010 vragen, dan geef
je hem er goed van langs volgens mij }) :}
...

... Of je rijdt voornamelijk onbeschoft hard rechtdoor en doet heel veel stoplichtsprintjes. Dan is een BT010 ook snel afgewerkt. :z
 
Op maandag 17 juni 2002 18:42 schreef twisted Paul het volgende:rulletjes
zaten op het loopvlak...band brandde dus gewoon
op in het niks.. :(
Heb dus nu al beetje een autobandje..
Ik heb een keer een stuk met een zachte band gereden met een maat
erachter op.
Ook hier hingen de vellen rubber eraan.
En warm dat de band was.
 
Low budget en toch maximale grip? Schaf eens een ex-race band aan waarmee slechts enkele trainingen is gereden (er is genoeg te koop). Kan je minimaal nog een half jaar voor weinig geld flink raggen, terwijl je maar een paar Euro's kwijt bent aan aanschaf en opleggen. Deze banden zijn over het algemeen alleen aan de zijkant gebruikt, dus bijna nieuw loopvlak in het midden!

Maareh, weet iemand toevallig een adres?
Bandenmaat:
120/60 - 17
160/60 - 17
 
Macadam banden staan bekend het geschubt slijten, dit is dus eigenlijk normaal.
Iedere band doet dit trouwens, alleen de een wat meer dan de ander, en heeft idd te maken met hard de bocht in remmen.

Je voorband omdraaien heeft alleen gegeldt, ooit eens, voor een bepaald type Dunlop 207, verder kn je dit beter maar vergeten.
Er zitten in je band koordlagen, en je heb er meer voor vooruit rijden dan achteruit rijden, ik zou dit absoluut niet zomaar doen.

BT010 zijn absoluut hele goede banden met veel grip, en ook in de regen, niet geheel onbelangrijk in Nederland. En daar kunnen die circuitbandjes nogal slecht tegen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan