bandenspanning 2.5/2.9 oke??

jeff limburg

MF'er
16 feb 2012
92
0
parkstad
is het okee als ik mijn bandenspanning op 2.5 en 2.9 hou?
heb michelin road pilot 2 banden op en yamaha fz6 en ben geen snelweg monster haha.
 
Ook ik rij 2.5 en 2.9 in mijn MPR's. Ik heb op advies van de banden boer een tijdje hieronder gereden, maar had het idee dat mijn fiets meer zwabberde in de bochten, nu met 2.5 en 2.9 perfect sturende fiets.
Het is trouwens altijd het beste de bandenspanning aan te houden die de fabrikant van je fiets opgeeft.

De fabrikant van de band juist.
Zit veel te veel verschil in banden om uit te gaan dat deze hetzelfde moet zijn als bij de banden die af fabriek zijn gemonteerd.
 
Ik weeg 105,5 kg en 2.5 / 2.9 is nodig bij een 2ct.

Anders ga je de bochten in met een glijdende rollende voorband.

Die Michelins hebben daarbij niet een heel stevig karkas en zijn gevoelig voor het hele scala aan omstandig heden.

Maar als je een paar rondjes hebt gereden, knietje ad grond en de banden zijn wat warmer is een lagere druk weer prettiger...

Hangt dus ff van je gewicht, motorgewicht en je rijstijl af.


Daarnaast heb je ook nog omgevingstemperatuur, temp vd band etc

Voor normaal rijden maakt het niet zo uit maar als je gaat knallen dan voel het verschil behoorlijk ..dan is 2.5 en 2.9 als of je op een berg zit en kun je beter wat weglaten lopen..
 
De fabrikant van de band juist.
Zit veel te veel verschil in banden om uit te gaan dat deze hetzelfde moet zijn als bij de banden die af fabriek zijn gemonteerd.

Toch zou je deze stelling ook weer om kunnen draaien, dat er te veel verschil in motoren zit om één en dezelfde spanning op te geven voor alle motoren...

Grappig, in een document die ik op michelin.com vindt staat dit.

De geadviseerde spanning door de fabrikant van de band of
door de fabrikant van het voertuig moet steeds worden
nageleefd.

http://www.michelin.nl/content/pdf/2R_Veiligheidsregels_NL.pdf

Ook vind ik nergens op de website van michelin.com bandenspanningstabellen.

Ik denk dat 2.5/2.9 een goed uitgangspunt is, naargelang de wensen kan je natuurlijk altijd wat experimenteren, wel nog een kleine tip, koop een kleine goede bandenspanningsmeter waarmee je de druk kan nameten van je banden.
De meters bij de benzinepompen verschillen nog al eens met elkaar, wat zomaar een paar tiende bar kan schelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan