Bandenspanning bandenfabrikant of motorfabrikant hanteren?

Arghoslent

Die hard MF'er
21 mei 2005
713
0
Hoogvliet
Hoi,

Vandaag had ik het met mijn collega over dit topic.

hij stelde:
De banden onder mijn motor komen het "best" tot hun recht bij de opgegeven bandenspanning van de banden fabrikant in kwestie.

Ik stelde: De rijeigenschappen van mijn motor komen het "best" tot hun recht bij de opgegeven bandenspanning van de motorfabrikant.

vroeg me af hoe jullie hierover denken.

cheers,

Argh
 
Bij een moderne motor zullen die waarden niet veel uiteen liggen. Bij oudere motoren staat er in de gebruikershandleiding van de motor een waarde die gebaseerd is op de bandentechniek uit die tijd. De banden worden steeds beter en de benodigde spanning wijzigt met de voortschrijdende techniek.

Het beste volg je dus de door de bandenfabrikant opgegeven spanning.
 
Gezien banden vervormen bij belasting/ temperatuur is de beste graadmeter nog steeds je kont

..als er nou vermeld werd welke spanning bij welke rijstijl/temperatuur, dan heb je er nog wat aan
 
Bij een moderne motor zullen die waarden niet veel uiteen liggen. Bij oudere motoren staat er in de gebruikershandleiding van de motor een waarde die gebaseerd is op de bandentechniek uit die tijd. De banden worden steeds beter en de benodigde spanning wijzigt met de voortschrijdende techniek.

Het beste volg je dus de door de bandenfabrikant opgegeven spanning.
:^

Op de websites van sommige bandenfabrikanten worden voor hetzelfde type band soms zelfs verschillende spanningen voor verschillende types motoren opgegeven... De techniek schrijdt voort en die jongens zullen zelf wel het beste weten bij welke spanning hun banden het beste hun werk doen.
 
:^

Op de websites van sommige bandenfabrikanten worden voor hetzelfde type band soms zelfs verschillende spanningen voor verschillende types motoren opgegeven... De techniek schrijdt voort en die jongens zullen zelf wel het beste weten bij welke spanning hun banden het beste hun werk doen.
Inderdaad. Bovendien zou ik me kunnen voorstellen dat niet alle banden dezelfde spanning moeten hebben (als het karkas erg stijf is oid). En dan kun je ook nog eigenwijs zijn en zelf proberen wat je het prettigst vindt, want de ideale spanning hangt ook af van hoe je rijdt. Ik heb wel eens begrepen dat de opgegeven spanningen (vaak 2.5 en 2.9) aan de hoge kant van het bruikbare spectrum zitten.
 
Ik stelde: De rijeigenschappen van mijn motor komen het "best" tot hun recht bij de opgegeven bandenspanning van de motorfabrikant.

vroeg me af hoe jullie hierover denken.

cheers,

Argh


Bij die spanning gaan ze uit van de banden die er bij eerste montage opzitten, dus de waarde die de bandenfabrikant opgeeft.
 
Ik zou de spanning aanhouden die door de bandenfabrikant wordt opgegeven.

De spanning is tenslotte voor elke band weer anders (soms marginaal, maargoed), dus de opgegeven spanning van de motorfabrikant kan in mijn ogen nooit voor alle banden de beste spanning zijn :)
 
Ik zou de spanning aanhouden die door de bandenfabrikant wordt opgegeven.

De spanning is tenslotte voor elke band weer anders (soms marginaal, maargoed), dus de opgegeven spanning van de motorfabrikant kan in mijn ogen nooit voor alle banden de beste spanning zijn :)


Ook niet van de bandenfabrikant

het verschil in gewicht van motoren (+berijder) word al niet bekeken door de producenten
 
ooit door een motorzaak 2.5 en 2.9 mee gekregen ik stuiterde er bijna af... michelin benelux opgebeld en die zei 2.3 - 2.5 voor mijn motor en dat reed stukken beter
 
2,5 en 2,9 en snij messcherp bochten in (voorzover dat kan met t vliegtuig :) )
zx10 250kg rijklaar ex berijder
 
Het is natuurlijk ook belangrijk hoe zwaar je motor is, sommige motoren
wegen amper 200 kg andere wat zwaarder kan me voorstellen dat die kombinatie
ook invloed heeft op het gedrag.
Mijn motor: 270 kg MPP 2.5 / 2.9
 
Bij een moderne motor zullen die waarden niet veel uiteen liggen. Bij oudere motoren staat er in de gebruikershandleiding van de motor een waarde die gebaseerd is op de bandentechniek uit die tijd. De banden worden steeds beter en de benodigde spanning wijzigt met de voortschrijdende techniek.

Het beste volg je dus de door de bandenfabrikant opgegeven spanning.
Kijk dát probleem heb ik dus niet:

het is óf Dunlop Qualifier óf Bridgestone Excedra B|

Andere banden zijn voor deze fiets niet gehomologeerd......passen ook niet trouwens...
 
Op de site van de banden maker is meestal (bij Michelin en Bridgetone in ieder geval) een 'tyre selector' waar je jou type motor op moet geven. Daar staat ook de aangeraden banden druk opgegeven bij combinatie van jouw motor en band.
 
:^

Op de websites van sommige bandenfabrikanten worden voor hetzelfde type band soms zelfs verschillende spanningen voor verschillende types motoren opgegeven... De techniek schrijdt voort en die jongens zullen zelf wel het beste weten bij welke spanning hun banden het beste hun werk doen.


fout, fabrikanten rekenen de spanning uit aan de hand van de gemiddelde rijder. niet de beste.
 
fout, fabrikanten rekenen de spanning uit aan de hand van de gemiddelde rijder. niet de beste.
Je hebt helemaal gelijk...... Als jij inderdaad de beste rijder bent (of een andere gebruiker), dan kan je zelf je bandenspanning kiezen. Ben jij niet de beste, dan kan je het beste naar de mensen luisteren die er wel verstand van hebben.....

De opgegeven bandenspanning van de bandenfabrieken is een waarde die het (gemiddeld) onder alle omstandigheden goed doet. Aangezien de fabrieken ook weten dat de bandenspanning veel te weinig gecontroleerd wordt (40% van de rijders rijdt met te lage bandenspanning!), zullen ze bovenin de marge gaan zitten.
Voor speciale omstandigheden (circuit, gladheid, koude etc.) kan je van de opgegeven waarde afwijken, maar als je er geen verstand van hebt of geen ervaring mee hebt, dan raadt ik dat af.....

Laatst kreeg ik een klant binnen die nogal klaagde over de stuureigenschappen van zijn oude banden. Bandenspanning bleek voor 1.5 Bar, en achter 1.7 Bar te zijn (moest 2.9 voor en achter zijn). Hij had de bandenspanning in Oktober nog gecontroleerd...... |(
 
Terug
Bovenaan Onderaan