bandenspanning BT010

***BTR***

MF veteraan
30 mei 2001
1.326
0
Den Hoorn
Zaterdag lekker op de Plaspoelpolder gereden en meteen maar op de terug weg een afspraak gemaakt om eindelijk eens een afspraak te maken om mijn achterband te laten vervangen voor iets fatsoenlijks.

Welke bandenspanning rijden de meesten hier met hun BT\'s? Gaat om een CBR 600F \'94.
 
mijn blackbird de bt010 voor en achter op 2.9 dit is volgens het boekje de juiste spanning...

ik weet niet waar je je bandje vandaan haalt maar ik zou is bellen met jos smit in haarlem...

die is erg goedkoop...met bridgestones...trouwens alles banden :)
http://www.jossmit.nl/banden.htm
 
Het instructieboekje van een cbr 600 zegt 2,5 bar voor en 2,9 bar achter. Met deze bandenspanning rijdt je op de weg (in de meeste omstandigheden) het lekkerst. Als je serieus gaat knallen bij de plaspoelpolder kan je bijvoorbeeld 2,2 voor en 2,4 achter proberen. Dan moet je je banden wel een beetje warm rijden, anders voelen ze \'wiebelig\' aan.

Het is ook verstandig om een beetje goede bandenspanningsmeter (en een pomp waarmee je wel bij je ventiel komt) te kopen en thuis met koude banden te meten. (de manometers bij de benzinepompen zijn niet echt nauwkeurig)
 
Ik zal wel weer te veel betalen maar ik was die macadam nu gewoon echt zat en daar ben ik zo in ieder geval vanaf :) . Zal erbij het volgende setje wel rekening mee houden waar ik ze koop.
 
Op mijn SV 2,5 achter en 2,3 voor.
Op mijn ZZR 2,8 achter en 2,5 voor.

2.9 staat op de band zelf dacht ik, voor als achter. Maar aangezien niet iedere motor het zelfde is en weegt kan dit verschillen lijkt mij.
 
volgens mij heb je gelijk...ik weet het niet zeker...

als je banden eronder zetten zetten die gasten jou banden op een goeie spanning....


Op mijn SV 2,5 achter en 2,3 voor.
Op mijn ZZR 2,8 achter en 2,5 voor.

2.9 staat op de band zelf dacht ik, voor als achter. Maar aangezien niet iedere motor het zelfde is en weegt kan dit verschillen lijkt mij.
 
Bandenspanning is het beste om rond de waarde van het boekje te zitten. Dit zijn de meest gebruikte spanningen. Voor dagelijks gebruik zal je hier weinig problemen mee hebben.

Fastnappie hoe zijn jou bevindingen met de 010\'s ik zit er ook over na te denken om deze te monteren.
 
aargh..... dat geloof je toch niet echt he?
Ik was ook zo argeloos, tot ik toch maar eens de spanning van m\'n net vervangen achterband nameette: 3.1 Bar! Door zo\'n \"specialist\" gedaan. |( Moraal van dit verhaal: controleer alles zelf, jij bent degene die op z\'n bek gaat wanneer er iets niet deugt.
 
Op de CBR horen banden voor met 2,5 bar en achter met 2,9 bar opgepompt te zijn. Als aan het ragguh gaat kun je ze beide met 0,2 a 0,3 bar verlagen. :]
 
hmm, kweet nu niet meer precies waarop ik mijn banden heb.
Ik dacht iets van 2.1 voor en 2.3 achter ofzo... Lijkt wel een beetje weinig als ik bovenstaande lees...
Voorband is een Metzeler ME-2 (geloof ik)
Achterband is een BT-020
 
Op de achterbrug staat inderdaad 2,5 voor en 2,9 achter maar vroeg me af of ik dit het beste aan kon houden. Er rijden hier genoeg mensen met deze banden dus beter safe than sorry. Orginele boekje heb ik er natuurlijk weer niet bij.
 
Op de CBR horen banden voor met 2,5 bar en achter met 2,9 bar opgepompt te zijn. Als aan het ragguh gaat kun je ze beide met 0,2 a 0,3 bar verlagen. :]

Rijd op m\'n Kawa (zelfde bandenmaat) voor met 2,3~2,4 en achter met ca 2,7 tijdens normaal straatgebruik.
 
Bij een hogere druk wordt mijn achterband te warm en gaat glibberen....

btw, mijn voor-en achterband zijn netjes rond zonder glimmers
 
Laatst bewerkt:
Bij een hogere druk wordt mijn achterband te warm en gaat glibberen....

btw, mijn voor-en achterband zijn netjes rond zonder glimmers
Is het niet zo dat als je druk lager is,de warmte toeneemt :?
Maar ook ik rij met een lagere achterband spanning,maar alleen op het circuit.
Redgixx.ga nou lekker zac-rijden joh,koop er een 600 bij ofzo,of.......hou die zeilgixxer erbij!
 
Laatst bewerkt:
Sander, ik jouw geval zou ik 2,5 voor doen en 2,7 achter, zelf heb ik 2,5 en 2,5.

De druk in je achterband is een beetje afhankelijk van je rijstijl, hoe feller, hoe zachter, vandaar dat ze op circuit\'s ook zachter gezet worden.

ook bij een R1 geven ze volgens mij 2,9 achter op, maar dat is te hoog bij een beetje sporten.
 
BT 011 voor op 2,5 bar
BT 010 achter op 2,3 bar :}

PPP getest en OKE bevonden
Op maandag 18 februari 2002 18:04 schreef Daemon het volgende:Dit is meer geschikt voor circuit of veel bochtenwerk, niet voor ook \'gewoon\' rijden. Slijt je achterband onnodig en verkeerd.

Maar Redgixx gebruikt de PPP ook als circuitje
 
Hé Porky, ben je er weer, tijd niet gehoord. Telefoon neem je nog steeds niet op wanneer ik je bel, gaat lekker met jou.

En dat zac laat ik aan jouw over. Ik kom wel kijken hoe jij dat doet op die 600. Goed?
 
De juiste bandenspanning hangt af van manier van rijden, het weer en ook het gewicht. Op de weg voor de meeste mensen de bandenspannig uit het boekje aanhouden (2.9 achter 2.5 voor). Als het kouder is zoals nu kun je het iets verlagen waardoor de band warmer wordt en je toch meer grip hebt. Op het circuit (ook afhankelijk van weer)zijn de waarden ongeveer 2.1 achter en 2.2 voor. \'t is ook een kwestie van een beetje proberen wat je lekker vind.
 
Terug
Bovenaan Onderaan