bandenspanning, maar nu warm

Auke

MF veteraan
3 jun 2001
1.014
1
Fryslân
Heb vandaag zo'n digitaal bandenspanning metertje gekocht. voor het rijden m,n bandenspanning gecontroleerd. Achter stond op 2.5 bar. Na een uurtje rijden bij thuiskomst weer gecontroleerd. Toen stond ie op 2.7 bar.

Maar wat is nu de ideale spanning van voor en achterband als hij lekker warm rijdt.

Vooral naar de bandenspanning bij circuitrijden ben ik zeer benieuwd. Ik ga binnenkort naar Lelystad om daar weer eens te rijden. Probleem is alleen dat ik daar ook heen moet rijden, dus om thuis al m,n bandendruk op circuitstand te zetten, zie ik niet zo zitten.

Specs:

99 R6
BT010 banden.
Mijn gewicht +/- 85 kilo.
 

Koetje01

MF'er
23 jan 2002
175
0
Ouderkerk
Heb vandaag zo'n digitaal bandenspanning metertje gekocht. voor het rijden m,n bandenspanning gecontroleerd. Achter stond op 2.5 bar. Na een uurtje rijden bij thuiskomst weer gecontroleerd. Toen stond ie op 2.7 bar.

Maar wat is nu de ideale spanning van voor en achterband als hij lekker warm rijdt.

Vooral naar de bandenspanning bij circuitrijden ben ik zeer benieuwd. Ik ga binnenkort naar Lelystad om daar weer eens te rijden. Probleem is alleen dat ik daar ook heen moet rijden, dus om thuis al m,n bandendruk op circuitstand te zetten, zie ik niet zo zitten.

Specs:

99 R6
BT010 banden.
Mijn gewicht +/- 85 kilo.
tja... geen idee eigenlijk. Ik kijk meestal naar het weer en de temperatuur. Beetje proberen hoe hij rijdt en dan je bandenspanning er een beetje op aanpassen als het niet bevalt.

Blijft lastig natuurlijk. Minder bandenspanning is meer weerstand dus sneller warm. Maar het kan ook te warm worden zodat je om te koelen er juist weer iets meer lucht in moet doen.

Succes in ieder geval.. :]
 

GuZ

MF veteraan
4 jun 2001
12.005
1
WAT NOU! (Amsterdam-Oost)
Maar wat is nu de ideale spanning van voor en achterband als hij lekker warm rijdt.

Vooral naar de bandenspanning bij circuitrijden ben ik zeer benieuwd. Ik ga binnenkort naar Lelystad om daar weer eens te rijden. Probleem is alleen dat ik daar ook heen moet rijden, dus om thuis al m,n bandendruk op circuitstand te zetten, zie ik niet zo zitten.
banden "koud" op spanning brengen, punt uit.
dat is de enige referentie waar je wat aan hebt.

en als je in lelystad bent krijgen je banden tijd geneog om af te koelen voor je weer gaat rijden.

maak er nou niet teveel een wetenschap van, je moet er wel even bij stil staan, maar niet stil blijven staan!
 

Desmo

MF veteraan
19 dec 2001
2.170
0
47
Bayern
banden "koud" op spanning brengen, punt uit.
dat is de enige referentie waar je wat aan hebt.

en als je in lelystad bent krijgen je banden tijd geneog om af te koelen voor je weer gaat rijden.

maak er nou niet teveel een wetenschap van, je moet er wel even bij stil staan, maar niet stil blijven staan!
amen :}
 

Auke

MF veteraan
3 jun 2001
1.014
1
Fryslân
banden "koud" op spanning brengen, punt uit.
dat is de enige referentie waar je wat aan hebt.

en als je in lelystad bent krijgen je banden tijd geneog om af te koelen voor je weer gaat rijden.

maak er nou niet teveel een wetenschap van, je moet er wel even bij stil staan, maar niet stil blijven staan!
Duidelijke taal :} Vorige keer had ik de achterband volgens mij nog wel iets te hard. Gleedt af en toe weg op Lelystad.

Hoe lang heeft een band nodig om af te koelen?
 

***BTR***

MF veteraan
30 mei 2001
1.326
0
43
Den Hoorn
Op de site van motorXtra staat ook iets over bandenspanning op het cirquit bij veel gestelde vragen. Ik geloof dat ze als richtlijn 2.1 bar zowel voor als achter opgeven.
 

Edoll

Die hard MF'er
12 jun 2002
527
0
37
Hoogezand
Voordat ik een nieuw forum open eens kijken of iemand dit nog te lezen krijgt.. ik wil mijn banden morgenvroeg even controleren omdat de dealer mij een poos geleden vertelt heeft dat ik met 1 bar rondreed in het achterwiel (lijkt me dat ik dat zou vernemen in extremere mates.. maargoed)

mijn vraag, in de handleiding staat vreemd genoeg geen bandenspanning genoteerd, het gaat om een chopper met een bridgetone achterband, exacte waardes verwacht ik niet maar moet er rond de 2bar of meer rond de 2.5 bar in?
 

Bergovische

Rookie
3 aug 2002
20
0
38
Hulshorst
www.varenhof.com
Je kunt het beste voor 2.1 bar doen en achter 1.9. Mocht het erg koud weer zijn zou je ventueel 2.0 achetr kunnen doen. Je zult toch zelf een beetje moeten aanvoelen wat je het beste vind maar wat ik zo om mij heen hoor in de racerij wordt deze spanning veel gebruikt. Op straat zou ik ze iets harder zetten maar veel harder dan 2.5 zou ik zeker niet gaan. wel altijd koud de band op spanning brengen. Als de band warm wordt gaat de spanning weer omhoog.

Good luck.
 

Investig8or

MF veteraan
14 jan 2002
2.232
0
39
Delft
Bezoek site
ik hab een paar weken de bandjes op 2.25 bar voor en 2.5 bar achter gezet.Meet ik ze afgelopen zondag..:achter 2.25 en voor op 1.9bar :( loopt dat zo snel terug?Zo slijten ze lekker vlot ja .Haal ik op de achterband weer 5000km '(
 

Harimau

MF'er
24 sep 2002
248
0
Je kunt het beste voor 2.1 bar doen en achter 1.9.
Sorry Bergovische, niet mee eens. Het gaat hier om een chopper.
Naar mijn mening moet het zijn:
Voor circa 2,25 bar.
Achter 2,25 bar. Of 2,50 als je relatief snel rijdt. Met een duo is achter 2,80 bar verstandig.
 

Edoll

Die hard MF'er
12 jun 2002
527
0
37
Hoogezand
bedankt voor de replies :) - had idd al mijn vraagtekens bij de post van bergovische toe nik het woordje racerij zag :) (toch bedankt hoor) - zal er morgen rond de 2.3bar ingooien
 

Yzf1kr

MF veteraan
28 aug 2002
2.090
0
Heerlen
De ideale spanning moet je zelf zoeken.

Spaningen van 2,0 is echt te laag, zoals Fabian op de Ring ook te horen heeft gekregen en gemerkt.

Je moet "voor jouw" de optimale verhouding tussen bandentemperatuur/contactvlak/vervorming zien te vinden.

Iemand die 50kg en een 600cc heeft heeft een stuk minder bandenspanning nodig als iemand die 95kg en een 1000cc rijd. Daarom rij ik zelf normaal 2,5v 2,8a (Laatste tijd koud + veel autoweg 2,7v 3,0a). De ideale instelling voor het cicuit heb ik nog niet gevonden.

Maar ik heb wel gemerkt dat 2,1 en 2,3 voor mij te laag was, op de terugweg van de ring in de "Takumibocht" merkte ik dat beide banden vervormde.

Je kan daarom ook het beste uitgaan van de advies weginstelling, en dan 0,2 bar er vanaf. Als je dan merkt dat je wat meer grip wilt hebben, of dat je banden vervormen kan je je bandenspanning daarop aanpassen.
 

HenkGsxR

MF'er
30 jul 2002
248
0
Leeuwarden
Bezoek site
het hangt er ook vanaf hoe hard je op het circuit rijdt....

De ene rijdt op zijn limiet terwijl een ander met datzelfde tempo aan het cruisen is. Dus rij je minder snel, mag je best een beetje meer lucht in je banden doen, omdat je ze toch niet zo extreem gebruikt. Mijn advies: ga niet lager dan 2.2 voor en achter.

De jongens die vaak circuit rijden weten uit ervaring wel wat voor hen de beste spanning is.